euthanasie en lijfrente

Rolstoel1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

euthanasie en lijfrente

#1 , 04 aug 2024 10:56

Hallo,

Ik overweeg euthanasie.

Volgens de dokter is mijn hart nog OK, helaas is de rest van mijn lichaam niet zo ok ( rug en onderste ledematen). :?

Enige hulp van mijn erfgenamen valt niet te verwachten. Volledige onterving is dan een lesje dat ze moeten leren. :evil:

Ik denk erover na mijn woning op lijfrente te verkopen aan een vriend. Zo ben ik zeker dat mijn dieren de nodige verzorging krijgen na mijn dood.

Kunnen mijn erfgenamen dat na mijn dood aanvechten? :?

Bijkomstige vraag: Ik heb aan aan de dokters aangegeven dat ik euthanasie wens indien ik niet meer kan beslissen, dat is niet bij de gemeente aangegeven.

Kan de persoon die mijn woning op lijfrente koopt getuige zijn?

NTBR (Not to be reanimated ) heb ik ook reeds aangegeven.

Mijn lichamelijke toestand is van dien aard dat het niet te voorspellen is. Morgen kan ik bvb te horen krijgen dat ze tot amputatie van voeten of benen willen overgaan.

Ik heb het idee dat ik dan beter de handdoek in de ring gooi.

Groeten,

Sirkii

#2 , 04 aug 2024 15:55

Bevoorrechte erfgenamen (kinderen, ouders, …) kunnen dit deels aanvechten. Niet bevoorrechte (nonkels, vrienden,…) niet. Ga langs bij een notaris om het testament op te maken. Zo ben je zeker dat het niet verloren gaat en correct opgesteld is.

Rolstoel1
Topic Starter

#3 , 05 aug 2024 18:16

Lijfrente staat niet in een testament.

Ik ben zoekende naar een goede oplossing.

Groeten,

Reclame

pho450

#4 , 07 aug 2024 11:56

Lijfrente staat niet in een testament.
Dat hoeft ook niet, aangezien het stopt bij je dood.
In principe doe je, zolang je leeft met je eigendom wat jij wil. Je hebt alle recht om je woning te verkopen, theoretisch heeft dat eigenlijk ook geen invloed op je erfenis. Wat jij echter lijkt te willen is onder de prijs verkopen om zo je erfenis uit te hollen, wat door de fiscus ook wel aanzien zou kunnen worden als een schenking.

Rolstoel1
Topic Starter

#5 , 09 aug 2024 10:44

Volgens mij is er een reactie verdwenen.

Mijn reactie 'Lijfrente staat niet in een testament.' was een reactie op een bericht dat ik nu niet meer kan terugvinden.

Voor ik naar een notaris stap wil ik me wat voorbereiden.

Ik doe dat met een dokter ook Ik neem zelfs een papier mee met vragen om te voorkomen dat ik buitenstap en tegen mezelf zeg : "nu ben ik dat weeral vergeten te vragen".
Elke situatie is zo specifiek. Onvoorbereid bij de dokter of notaris langsgaan dan kom je buiten met nog meer vragen. Je hebt maar een beperkte tijd om de zaak te bespreken.
Ik stel veel vragen om te kijken wat mijn opties zijn.
Groeten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”