Artikel 42 ongeschiktheid tot rijden

fav
Topic Starter

Artikel 42 ongeschiktheid tot rijden

#1 , 05 aug 2024 14:29

Hallo. Mijn dochter is een 6 tal maand geleden rijongeschikt verklaard. Na een klein ongeval werd zij gecontroleerd en bleek lichtjes teveel gedronken te hebben maar er waren ook sporen van cannabis. Er werd een haartest gedaan en op basis hiervan is haar rijbewijs ingetrokken. Ze is nu reeds bijna 6 maand volledig gestopt en we willen de procedure starten.
De beslissing werd genomen door de onderzoeksrechter, dus niet door een rechtbank. Komt van parket Dendermonde. We moeten blijkbaar zelf een haaronderzoek vragen. Heeft iemand hier ervaring mee? Alle advies is ten zeerste geapprecieerd

Groeten

Frank

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 05 aug 2024 19:19

Hallo. Mijn dochter is een 6 tal maand geleden rijongeschikt verklaard.
Dat is nochtans iets dat enkel toekomt aan de rechter ...
Geen onderzoeksrechter maar de politierechter
(of bij procedure in beroep, rechter van de correctionele rechtbank zetelend in beroep)

Heeft u de intoxicatie-waarden van alcoholanalyse en laboresultaat speekselanalyse ?

Blijkbaar hebben sommige parketten een alternatief strafcircuit opgezet ... uw dochter heeft dan blijkbaar vrijwillig haar rijbewijs afgegeven ?
In zoverre er van "vrijwilligheid" sprake is in dergelijke situaties

Parket zou dan een wetsdokter moeten aanstellen om die tests te doen

https://www.verkeerszaken.be/artikel/a/ ... -rechtbank

Nu, de uitholling van de rechten van de verdediging van automobilisten gaat steeds verder
Normaal krijgt men rijbewijs na 15 dagen terug, tenzij Parket in procedure voor de politierechter het laat verlengen
Politierechter velt (veel) later dan oordeel
Als het effectief om lage waarden gaat, is hier 15 dagen intrekking rijbewijs (standaard) vervangen door 6 maanden rijongeschiktheid ...

Dus na die 6 maanden: contacteer Parket als je er niets van gehoord hebt

Lees ook al hun eventuele communicatie na of daar al niets in staat hierover

Of contacteer een advocaat om dossier te bekijken.

Franciscus

#3 , 05 aug 2024 23:02

Waarom is daar een onderzoeksrechter bij betrokken - onderzoeksrechter zijn ook een rechter die voorwaarden kan opleggen ...dus wat is daar nog meer gebeurd?

Reclame

fav
Topic Starter

#4 , 06 aug 2024 23:19

Bedankt voor interessante antwoorden. Ik ga nog eens alle documenten uitpluizen. Maar ik meen niet dat er een politierechter aan te pas is gekomen.

fav
Topic Starter

#5 , 09 aug 2024 14:55

Hallo, de procureur heeft gewoon het verslag doorgestuurd naar we politie van de wijk. In medisch verslag staat als conclusie rijongeschikt wegens veelvuldig gebruik cannabis. Bij alcohol stond gewoon sociaal gebruik. Ze is dan uitgenodigd om rijbewijs te gaan afgeven. We hebben echter niets op papier hoe het verder moet. Ik vind dit inderdaad “lichtjes” uiholling van het recht op verdediging. Ze is nu 5 maand volledig gestopt met cannabis. Als ze nu echter zeggen dat ze ook nul alcohol mocht drinken gedurende die periode zou dat nogal straf zijn. Is daar echt niets tegen te doen?

Inazuma

#6 , 13 aug 2024 19:15

Moeilijk te zeggen zonder de praktijken van het betrokken parket direct te kennen

Maar als er nooit een vonnis van de politierechter geweest is, vermoed ik dat het om een vrijwillige inlevering rijbewijs gaat in ruil voor niet-vervolging ...

Alleen gaan een hoop mensen die positief testen bij de speekseltest daarmee stevig gechareld worden:
Speekseltest is VEEL gevoeliger en dus veel sneller positief dan de speekselanalyse achteraf in labo
Veel speekselanalyses geven achteraf een nul-resultaat, ttz de gecorrigeerde gemeten waarde is lager dan de strafbare waarde
Er gaat immers niet minder dan 30% van de gevonden laboratoriumwaarde af ...

Gaat men dan mee in zo'n systeem buiten de wet om, dan zit men màànden zonder rijbewijs en met een rits kosten (haaranalyses, medisch verslag) voor iets dat anders mogelijk afgebonjourd wordt met 15 dagen onmiddellijke intrekking rijbewijs na positieve speekseltest, en een minnelijke schikking voor -volgens u lichte- alcoholintoxicatie ...

Heeft u de cijfers voor

- alcoholintoxicatie
- THC
- CDT

fav
Topic Starter

#7 , 15 aug 2024 13:46

Beste, ik vind dit niet terug en kan hier blijkbaar niets uploaden. Graag zou ik u het medisch verslag eens laten zien. Mvg. Frank.

Inazuma

#8 , 19 aug 2024 15:39

Je kan hier idd niets uploaden

Je kan iets op bvb https://imgbb.com plaatsen, en er hier een link naar plaatsen
Denk er wel aan om bestanden anoniem te maken - ook namen en nummers van artsen, documenten etc ...

Alcoholintoxicatie gaat in PV moeten staan

CDT is "marker" waarde voor test om te zien of men vaak alcohol gebruikt
THC is waarde voor cannabis (en daar zijn ook markers voor voor langdurig gebruik)

KennyVY

#9 , 21 sep 2024 10:49

Lijkt mij sterk dat dit om een artikel42 gaat, maar als ze dan toch is gestopt best een afspraak maken. Via UZA is er een erkent centrum in Baasrode. Wachttijd voor afspraak is wel 4 a 6 weken. En de testen zijn per categorie. (drugs/alcohol/...) de procedure is als volgt, een bewijs van 6 maanden absentie via haartest of 6*pettesten. Dat voorleggen en de rechter zou dan normaal u rijgeschikt verklaren. Het hele proces neemt wel veel tijd in beslag ongeveer 3 maanden. Afspraak krijgen, resultaat krijgen en voorkomen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”