inzage kiesregister

Rolstoel1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

inzage kiesregister

#1 , 04 aug 2024 11:00

Ik wens het kiesregister in te kijken.

Dat kan, maar hoe zit dat in de praktijk? Op diverse websites staat er niets van.

Is dit nog in boekvorm? mag je foto nemen, of zelfs video?

Had dit graag geweten.

groeten,

Marcus Aurelius

#3 , 04 aug 2024 16:18

U kan enkel een kiezerslijst opvragen als u een voorgedragen kandidaat bent.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Rolstoel1
Topic Starter

#4 , 05 aug 2024 19:18

Dit had ik al gevonden:

Iedereen kan zich, tot de twaalfde dag voor de dag van de verkiezingen, wenden tot het onthaal om de kiezerslijst in te kijken.

Alles overschrijven zal niet mogelijk zijn. Onthouden is ook niet alles. Ik wens veel namen te onderzoeken. In vele gemeentes. Vroeger kon je dat jaren nadien nog inkijken. Tegen betaling kon iedereen een copy krijgen.

Ik kan het nog druk krijgen tot de dag van de gemeenteraadsverkiezingen.

Wetgeving veranderd.nu eenmaal.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Thomas_A

#5 , 05 aug 2024 19:21

Iedereen kan zich, tot de twaalfde dag voor de dag van de verkiezingen, wenden tot het onthaal om de kiezerslijst in te kijken.
Waar heeft u dit precies gelezen?

Rolstoel1
Topic Starter

#6 , 05 aug 2024 20:08

Op de link van moorselede die Franciscus heeft gepost.

Dat is nog van de europese en andere verkiezingen. Binnenkort zijn de gemeenteraadsverkiezingen, Dus veel websites van steden en gemeentes moeten aangepast.

Ook op zoek naar de naam van Uw buren :-)

Groeten,

Thomas_A

#7 , 05 aug 2024 20:13

Op de link van moorselede die Franciscus heeft gepost.

Dat is nog van de europese en andere verkiezingen. Binnenkort zijn de gemeenteraadsverkiezingen, Dus veel websites van steden en gemeentes moeten aangepast.
Zelfs nog ouder: verwijst naar de verkiezingen van 2019.

Persoonlijk hecht ik eerder geloof aan de site van de Vlaamse overheid, waarin staat dat deze enkel door kandidaten op te vragen is. Idem als wat Marcus Aurelius zegt.

Rolstoel1
Topic Starter

#8 , 05 aug 2024 20:51

inzage = op de gemeente gaan inkijken..
Opvragen = door de kandidaten om verkiezingsdrukwerk te versturen.

https://www.herk-de-stad.be/gemeenteraa ... ezerslijst

https://www.heuvelland.be/inzage-en-opv ... ezerslijst

De kiezerslijst zal ter inzage liggen op het gemeentehuis tot de twaalfde dag voor de stemming.

Iedereen kan zich tot 1 oktober 2024 tijdens de openingsuren tot de dienst Verkiezingen wenden om na te gaan of hijzelf op de lijst staat, en of de vermelding op de lijst correct is. (LKP art.19)

Als je een lijst gaat inkijken zie je ook de andere namen.

Vroeger wat de inzage van de lijsten de bedoeling om fraude vast te stellen, dat er geen overleden personen opstaan.

Lang geleden was dat in boekvorm. Ondanks dat deze boeken verbrand moesten worden, zijn er nog veel in omloop.

Ik weet ook niet hoe het komt dat deze boeken verbrand moesten worden, en nadien konden we die op de gemeente gaan inkijken.

Ik dacht dat de namen in die die boeken op straatnaam waren gesorteeerd. Het was nog nauwelijks computertijd.

Zal eerst eens beginnen met mijn eigen gemeente.

B.T.W. Dit bericht staat al op GOOGLE :-)

Da's snel

Franciscus

#9 , 05 aug 2024 22:49

Ook in mijn woonplaats...

Openingsuren & contactAfspraakE-loketNieuwsbriefFotoalbumVideoalbumVacatures

Inwoners
Papieren & Attesten
Wonen en Milieu
Vrije tijd
Welzijn en Kinderopvang
Onderwijs
Mobiliteit en Veiligheid
Toerisme
Ondernemen
Bestuur
Afspraak
Digi-loket

Home
Nieuws
Kiezerslijsten zijn opgemaakt
donderdag 01 augustus 2024

Het college van burgemeesters en schepenen vraagt op 19 augustus bij het Rijksregister de kiezerslijsten op voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen van 13 oktober 2024. We verwachten dat wij over deze lijsten kunnen beschikken ergens begin september.

De kiezerslijst bevat de gegevens van de gemeenteraadskiezers van de gemeente op basis van de toestand op 1 augustus 2024. Voor elke persoon die aan de kiesvoorwaarden voldoet, bevat de lijst de voornaam of voornamen, achternaam, geboortedatum en hoofdverblijfplaats.

Iedereen kan zich vanaf begin september tot uiterlijk 1 oktober 2024 wenden (met identiteitskaart) tot de dienst bevolking tijdens de openingsuren om na te gaan of hijzelf op de lijst staat, en of de vermelding op de lijst correct is.

Je kan bezwaar indienen zoals bepaald in het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet.

Je kan ook beroep aantekenen tegen de kiezerslijsten bij het Hof van Beroep zoals bepaald in het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet.
Nieuwsoverzicht
Contact
Dienst bevolking
Open vandaag: 9u - 12u en van 13u30 - 15u30

X

Alle openingsuren & contactinfo
Blijf op de hoogte
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Deel deze pagina

Rolstoel1
Topic Starter

#10 , 06 aug 2024 20:56

In het ene geval zegt men INZAGE, in het andere geval wordt dat niet meer vernoemt;

Het kan niet dat het in alle gemeente verschillend is.

B.T.W: de fout dat er minderjarigen op de verkeerde lijst konden stemmen had kunnen voorkomen worden indien op voorafgaand de lijsten kon inkijken

Vroeger had men andere ideeeen over het opbaar maken van de lijsten.

Ik zal er mij moeten naar voegen;

groeten,

VBA

#11 , 12 aug 2024 12:08

Zoals Franciscus al aangaf: Artikel 19 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet zegt het volgende:
Op 1 augustus van het jaar waarin de gewone vernieuwing van de gemeenteraden plaats heeft, maakt het college van burgemeester en schepenen algemeen bekend dat iedereen zich tot de twaalfde dag voor de dag van de verkiezing tijdens de diensturen tot het gemeentesecretariaat kan wenden om na te gaan of hijzelf op de lijst staat, en of de vermelding op de lijst correct is.

Het zou dus bijzonder sterk zijn moest je tijd genoeg krijgen om nog opzoekingen hierin te doen.

Marcus Aurelius

#12 , 12 aug 2024 13:59

Ik denk dat het nu toch wel heel duidelijk is. Je kan enkel de lijst raadplegen om te zien of jezelf op de lijst staat en of je gegevens correct vermeld worden. Sleep er aub geen zaken bij die er helemaal niets mee te zien hebben.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rolstoel1
Topic Starter

#13 , 13 aug 2024 09:33

Zoals ik zei: de wetgeving moet veranderd zijn.

Voor mij mag hier een slotje op.

groeten,

Terug naar “Praat café”