Verkeerslicht wegenwerken

Orran
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkeerslicht wegenwerken

#1 , 02 aug 2024 23:32

Beste gebruikers van dit forum,

Recent reed ik voorbij wegenwerken die geregeld werden met een verkeerslicht.

Dit verkeerslicht is op zich 100% normaal, met één uitzondering ; voor het van rood naar groen verandert, springt eerst oranje op samen met rood, als een soort voorbode dat het licht gaat groen worden.

Ik ben er nu enkele keren aan moeten passeren, en het valt mij enorm op hoeveel mensen doorrijden zodra het oranje licht opspringt. Daarom mijn eerste vraag; de periode dat rood & oranje samen opspringt moet je toch nog steeds aanzien als rood, en hier dus niet doorrijden, toch?

Tweede vraag is of deze regeling a propos zelfs bestaat in onze wegcode? In andere landen heb ik dit hier en daar al ergens gezien, maar dit was de eerste maal dat ik het binnen België tegenkwam.

Alvast bedankt voor jullie inzicht!

mava105

#2 , 03 aug 2024 09:49

De werflichten werden waarschijnlijk aangekocht bij een Duitse leverancier.
Deze lichten zijn in ons landje ook geldig. Een Oranje licht mag je niet negeren.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 aug 2024 10:35

Oranje betekent idd nog steeds "stoppen"

Deze regeling bestaat niet in België, en de plaatsing van dergelijke verkeerslichten is dan ook niet toegelaten

61.3.1. De lichten volgen elkaar op als volgt :

1° het oranjegele licht verschijnt na het groene licht;
2° het rode licht verschijnt na het oranjegele licht;
3° het groene licht verschijnt na het rode licht.

Alleen hebben we hier zoiets als een hof van Cassatie dat in een arrest stelt dat weggebruikers alle verkeerstekens moeten naleven, zelfs onwettig geplaatste als ze zichtbaar zijn, en overeenkomen met bestaande verkeerstekens ... en zo'n oranje bol ziet er net hetzelfde uit als die na rood of na groen komt

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”