Asse gewichtsbeperking

jefke1972
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Asse gewichtsbeperking

#1 , 02 aug 2024 13:15

Beste,

in juli 2024 werd ik in Asse in de Dorpsstraat gefotografeerd omdat ik met mijn voertuig MAN Lion's Coach, vermeld als autobus/autocar op het inschrijvingsbewijs, voorbij een bord reed waar 3,5 ton gewichtsbeperking opstond maar tevens ook uitgezonderd laden/lossen, bussen en landbouwvoertuigen.
Nu was mijn vraag, is deze bekeuring terecht of kan ik deze betwisten?
Altijd gedacht dat als er stond uitgezonderd De Lijn ik er niet voorbij mag rijden.
Volgens mijn inziens heb ik niets verkeerd gedaan maar ik ben dan ook géén professioneel jurist ;-)
Graag jullie hulp/informatie gevraagd.

Met vriendelijke groeten,

Jeffrey

builder

#2 , 02 aug 2024 13:28

Is uw voertuig voorzien voor het vervoer van rechtstaande passagiers?

Wegcode KB 1/12/1975:
2.65. « Autobus » : elk voor het vervoer van zittende en staande passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.

2.66. « Autocar » : elk voor het vervoer van uitsluitend zittende passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.

In de praktijk zijn enkel de voertuigen van de Lijn voorzien voor het vervoer van rechtstaande passagiers en dus "bussen" volgens de definitie van de wegcode.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 aug 2024 16:35

Ik weet dat het in en rond Asse chaos is met (oa) die borden, zelfs op examenroutes

Blijkbaar nog bij gezet begin dit jaar
(met volgens de folder zo te zien illegale TaaS "pay per inbreuk" snelheidscontroles via GAS5 ... die systemen moeten echter door gemeente zelf gefinancierd worden )

https://www.asseschakelt.be/file/downlo ... 8TgE3d.pdf

Eén manier is ter plaatse gaan kijken: geraak je er zonder zo'n bord tegen te komen ?
Mss best niet met de autocar ... :mrgreen:

Als inbreuken op die snelheid en gewichtborden met dezelfde camera vastgesteld worden , is dat mogelijk een privé-camera systeem dat die vaststellingen doet

Alleen zijn vaststellingen op verbodsbord C21 nog niet voorzien om per camera gedaan te worden ... dat verbodsbord staat niet in lijst van inbreuken die zo vastgesteld mogen worden ... laat staan met een systeem van TaaS.

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... vrdxxvwjd8

of geconsolideerde wetgeving

https://tinyurl.com/59nf4x8a

Wat is juist het nummer van de overtreden artikels ?
Welk bord
En wat staat er in over de vaststelling per camera ?

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 aug 2024 16:53

Vlaamse overheid stelt dan wel dat -via een omweg - dit wél zou kunnen vastgesteld worden ...

https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... oyoysc.pdf

8.3.2. controle op verkeersborden C21 (met foutieve referentie naar "hoogte")

Er wordt een foto gemaakt van de nummerplaat van voertuigen die een bepaalde hoogte
overschrijden. Vervolgens geeft een bevoegd (politie)ambtenaar de nummerplaatgegevens in in de
DIV-databank. Wanneer het voertuig volgens de DIV-databank in niet-beladen (lege) toestand meer weegt dan bijv. 3,5 ton (zijnde de massa zoals vermeld op het bord C21), en niet op de white list van
toegelaten voertuigen staat (dus beschouwd als doorgaand verkeer), wordt een PV uitgeschreven.
Het is de bevoegde persoon die een overtreding vaststelt op basis van camerabeelden. Er is dus een
menselijke tussenkomst. Bijgevolg is hier geen sprake van een vaststelling van een overtreding
gesteund op materiële bewijsmiddelen die door onbemande automatisch werkende toestellen
worden opgeleverd.

Dit is loepzuiver omzeilen van de wetgeving

Gezien de foto met een automatisch werkend toestel genomen is, en dat toestel ongetwijfeld een melding geeft wanneer een voertuig dat in aanmerking komt, passeert

Er zit daar echt geen agent op een schermpje te turen tot jij er voorbij komt ...

Op deze manier kan je eender welke inbreuk gaan vaststellen via een camera
Er is altijd -ook bij de toegelaten vaststellingen per automatische camera- een agent die de inbreuk vaststelt en in een PV giet ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”