Hallo, ik heb een vraag omtrent een door de buren geplaatste camera aan de voorkant van hun huis. Het gaat over een privé woning (halfopen bebouwing), en ze hebben 10 maand geleden die camera daar geplaatst. De camera filmt ook mijn oprit, garagepoort, inkom (deur) en stuk voortuin. Ik heb 9 maand geleden reeds klacht ingediend bij de politie (wijkagent), hij is langs gefietst, heeft aangebeld, ze waren thuis maar deden niet open, hij is dan weer vertrokken. Hij mailde mij "de camera staat naar hun poort gericht maar denk je dat ze ook delen van jouw eigendom filmen?". Ik antwoordde dat ik vermoed van wel (aangezien de hoek van de camera en ik met mijn gsm in dezelfde positie en dezelfde hoek gefilmd heb en hun oprit, poort en inkom heel duidelijk te zien waren). Ik heb hem toen gevraagd of hij hen om een fotobewijs van de hoek waarin de camera filmt wou vragen zodat er duidelijkheid was of ze mijn eigendom nu wel of niet filmen. Hij ging dit dossier opvolgen zei hij, niks meer van gehoord. Weken geleden hem nogmaals gevraagd of hij al was langsgeweest bij hen om de stand van hun camera te controleren, geen enkele reactie/antwoord. De camera staat nu al weken opnieuw gericht op volledig mijn eigendom alsook de openbare weg (heb ik hem , de wijkagent ook laten weten, met foto's als bewijs). Nul reactie van die wijkagent (hij kent hen persoonlijk en vandaar dat hij niks officieel onderneemt). Ook is hun camera niet geregistreerd en hangt er geen enkel pictogram om aan te tonen dat er een camera hangt (weet die wijkagent ook, doet hij niks aan).
Mijn vraag is nu wat kan ik doen hiertegen? NL. bij wie kan ik klacht indienen voor deze maandenlange inbreuk op onze privacy ? (Want ze lachen ons uit met het feit dat ze alles en iedereen filmen die bij ons binnen of buiten gaat, ook mensen die hier beroepsmatig moeten zijn bij ons m.a.w. nul privacy voor ons en iedereen die hier komt of voorbij komt (want voetpad wordt ook regelmatig gefilmd, daar ze hun camera regelmatig draaien naar de straatkant). Alvast bedankt voor jullie hulp en info! Mvg