Camera buren, wetgeving+ inbreuk privacy

CL.Fr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Camera buren, wetgeving+ inbreuk privacy

#1 , 07 jul 2024 15:13

Hallo, ik heb een vraag omtrent een door de buren geplaatste camera aan de voorkant van hun huis. Het gaat over een privé woning (halfopen bebouwing), en ze hebben 10 maand geleden die camera daar geplaatst. De camera filmt ook mijn oprit, garagepoort, inkom (deur) en stuk voortuin. Ik heb 9 maand geleden reeds klacht ingediend bij de politie (wijkagent), hij is langs gefietst, heeft aangebeld, ze waren thuis maar deden niet open, hij is dan weer vertrokken. Hij mailde mij "de camera staat naar hun poort gericht maar denk je dat ze ook delen van jouw eigendom filmen?". Ik antwoordde dat ik vermoed van wel (aangezien de hoek van de camera en ik met mijn gsm in dezelfde positie en dezelfde hoek gefilmd heb en hun oprit, poort en inkom heel duidelijk te zien waren). Ik heb hem toen gevraagd of hij hen om een fotobewijs van de hoek waarin de camera filmt wou vragen zodat er duidelijkheid was of ze mijn eigendom nu wel of niet filmen. Hij ging dit dossier opvolgen zei hij, niks meer van gehoord. Weken geleden hem nogmaals gevraagd of hij al was langsgeweest bij hen om de stand van hun camera te controleren, geen enkele reactie/antwoord. De camera staat nu al weken opnieuw gericht op volledig mijn eigendom alsook de openbare weg (heb ik hem , de wijkagent ook laten weten, met foto's als bewijs). Nul reactie van die wijkagent (hij kent hen persoonlijk en vandaar dat hij niks officieel onderneemt). Ook is hun camera niet geregistreerd en hangt er geen enkel pictogram om aan te tonen dat er een camera hangt (weet die wijkagent ook, doet hij niks aan).
Mijn vraag is nu wat kan ik doen hiertegen? NL. bij wie kan ik klacht indienen voor deze maandenlange inbreuk op onze privacy ? (Want ze lachen ons uit met het feit dat ze alles en iedereen filmen die bij ons binnen of buiten gaat, ook mensen die hier beroepsmatig moeten zijn bij ons m.a.w. nul privacy voor ons en iedereen die hier komt of voorbij komt (want voetpad wordt ook regelmatig gefilmd, daar ze hun camera regelmatig draaien naar de straatkant). Alvast bedankt voor jullie hulp en info! Mvg

Franciscus

#2 , 07 jul 2024 15:45

bij uw lokale politie en meldt aan de officier dat u al x maal (geef alle data mee) de wijkinspecteur in kennis heb gesteld en dat hij de buren kent.Tevens dat camera blijkbaar niet aangemeld is
http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... abewaking/

Thomas_A

#3 , 07 jul 2024 18:07

Als je zelf niks verkeerd uitspookt, dan heb je toch niks te verbergen.
De ergste dooddoener als het op privacy-issues aankomt. Gelukkig is dit niet het uitgangspunt waar onze wetgeving op gebaseerd is.

Reclame

CL.Fr
Topic Starter

#4 , 09 jul 2024 10:25

Goedemorgen,
Dank u voor jullie info.
Update: deze ochtend kwam de buurman (die van de illegale camera) naar mij toe (ik was bezig in mijn voortuin) om mij eens goed uit te lachen en mij mede te delen dat ik zoveel klachten mag indienen omtrent hun camera (& pesterijen) als ik wil, dat zij nooit of nooit een boete/sanctie zullen krijgen omdat niet enkel de wijkagent aan hun kant staat, maar het hele korps. En dat ik niks, maar dan ook niks kan doen aan zijn camera.
Dat hij zijn camera nooit of nooit zal (moeten) weghalen.
Hij heeft geen ongelijk als hij zegt dat de politie hier enkel aan de kant van hen staat, zij wonen hier al >40 jaar w, nl "mensen van hier" noemen ze zich en wij zijn buitenstaanders (wij wonen hier nog maar 4 jaar, Belgen met Nederlands als moedertaal, maar ze zeggen hier steeds tegen ons " spreekt Vlaams", omdat wij hun dialect niet spreken) en de politie behandelt onze klachten helemaal anders dan de hunne, m.a.w. onze klachten worden genegeerd.
Nu is mijn vraag, moet ik eerst nog naar die baas van die wijkagent om klacht in te dienen (& dat zal gegarandeerd pestgedrag van hen opleveren) of moet ik beter elders klacht indienen?
Alsook, waar/bij wie kan ik klacht indienen voor de ferme schending van onze privacy gedurende>10 maanden? Is dat bij GBA? Maar zij zeggen dat ze er enkel zijn voor klachten i.v.m. gegevens verwerking. Of welke instantie is hier voor bevoegd?
Dank bij voorbaat voor uw hulp en info.
Prettige dag nog

Thomas_A

#5 , 09 jul 2024 10:29

Doe zoals Franciscus gezegd heeft en ga ter plaatse aangifte doen.

Lokale politie is niet meer gestructureerd zoals 30 jaar geleden met korpsjes van 5 man die allemaal uit dezelfde gemeente kwamen en iedereen kenden. Mijns inziens is die mentaliteit er echt wel uit, zeker bij leidinggevende officieren.

CL.Fr
Topic Starter

#6 , 25 jul 2024 17:11

Goedemiddag, een update. Die wijkagent valt mij nu constant lastig, heeft hier op 14 uur tijd 3 keer aan mijn woning gestaan, op een heel agressieve manier (keihard bonken op mijn voordeur, op de rolluiken van mijn bureau en keuken. Probeerde binnen te geraken via tuinhek en de automatische garagepoort. Hij stond hier ook te schreeuwen "mevrouw politie die open". Hij mailde mij verschillende keren ook de voorbije dagen met de vraag/ eis om een gesprek te hebben en toegang te hebben tot mijn woning. Vandaag kreeg ik een mail van hem waarin hij schrijft/eist dat ik een verklaring moet geven waarom er raamfolie op mijn ramen hangt en schrijft hij "wat zijn uw beweegredenen om uw woning dusdanig af te schermen van de buitenwereld". Ongelooflijk toch dat ik mij moet verantwoorden voor het hebben van raamfolie? Is dit zelfs wettelijk die vraag? En mijn woning af schermen? Mijn woning is compleet zichtbaar voor iedereen die hier passeert, geen omheining of grote heggen rond de woning. Hij schrijft ook dat hij beslist heeft dat de buren hun camera nooit gaan moeten weghalen omdat mijn privé niet door hen gefilmd wordt. Ik heb 10 maanden geleden om een foto om de hoek van hun camera te kunnen vaststellen gevraagd als bewijs om te kunnen zien zwart op wit wat zij filmen met hun camera. Weigert hij te geven. Hun camera is draaibaar en staat nog steeds iedere dag op mijn eigendom gericht. Hij schrijft "over het gegeven van de camera van de buren. Deze zal volgens de geldende wetgeving verder behouden worden waarbij uw privé niet gefilmd wordt en u zich geen zorgen hoeft te maken over uw privacy". Verder schrijft hij dat als ik dit niet laat rusten hij mij zal doorverwijzen naar de vrederechter.
Wat kan ik hiertegen nog doen? Dien ik het beste een officiële klacht in bij het GBA? En hoe doe ik dat dan? Of neem ik het beste een advocaat om dit op te lossen? Dank voor jullie hulp en info

mava105

#7 , 25 jul 2024 17:53

Dergelijke raamfolie kan ook gebruikt worden om hetgeen binnengaande is weg te steken, bvb een canabisplantage. Mogelijk wil de wijkagent dat binnen persoonlijk controleren.

Thomas_A

#8 , 25 jul 2024 18:31

Heeft u advies van Franciscus en mij al gevolgd?

CL.Fr
Topic Starter

#9 , 25 jul 2024 19:33

Doodgewone raamfolie aan 1 enkel raam van mijn woning nl keuken raam, en enkel de helft van het raam, onderaan omdat anders iedereen die hier voorbij rijdt, stapt alles in mijn woning kan zien. Dus mag een mens niks van privacy hebben dan blijkbaar? En dat is dan een legitieme actie/antwoord van die wijkagent op mijn klacht voor het onwettig filmen gedurende 11 maanden van onze woonst en openbare weg ? En ja, door klacht in te dienen doet hij nu dit allemaal. Mvg

lukasi

#10 , 27 jul 2024 15:12

Ik ben zeer benieuwd wat de wijkagent ga zeggen tegen de vrederechter

Franciscus

#11 , 27 jul 2024 21:39

Vrederechter?
Dat gaat eerder naar correctioneel vervolgbare feiten.

Na de brief naar de korpschef en de aangifte met een kopie naar Comité P - Algemene inspectie politiediensten en de Procureur des Konings zou dat wel eens niet zo positief uitdraaien voor de wijkinspecteur.
Zonder bevelschrift moet u niemand binnenlaten ( behoudens heterdaad).
Als die wijkinspecteur bij u wil binnen komen dan moet deze zicht verplicht legitimeren met zijn legitimatie. U mag dat perfect allemaal opnemen en filmen als u dat als bewijs in rechte wil gebruiken.

CL.Fr
Topic Starter

#12 , 31 jul 2024 12:55

Hallo iedereen, die wijkagent blijft mij dus lastig vallen, nu via telefoon. Hij belt iedere keer, spreekt niks in stuurt dan een mail met daarin dat hij mij probeerde te bellen ivm een melding en dat ik hem moet terug bellen. Ik bel niet terug omdat ik dan geen enkel bewijs heb van wat hij allemaal gezegd heeft dan tijdens dat gesprek. Ik vraag hem om zijn vragen en over welke melding het gaat via mail te doen. Doet hij niet. Ben ik verplicht om terug te bellen? En mag ik dat gesprek opnemen? Mvg

mava105

#13 , 31 jul 2024 16:32

Als je zelf aan een gesprek deelneemt, mag je dat opnemen.

bonnedi

#14 , 14 aug 2024 20:19

Mijn buur (appt achterkant dus van openbare weg waarbij de beide flats in L vorm met elkaar verbonden zijn (camera kon op die manier niet anders dan mijn eigendom filmen) had ook een camera geplaatst zogezegd tegen inbrekers (wsl voor de stomste inbrekers ter wereld want stond aan verkeerde kant deur).

Telkens als ik opstond uit sofa of naar toilet ging schoot dat ding aan want camera stond volledig op mijn voorgevel gericht dus duidelijk dat mijn eigendom gefilmd werd.

Uiteindelijk klacht neergelegd bij wijkagent (zelfde situatie duidelijk tegen zijn zin, buur werkte bij gerecht dus allicht geen toeval) en ook bij privacycommissie juiste weg gevolgd & geloof het of niet maar is geklasseerd zonder gevolg wegens gebrek aan bewijzen.

Dat kan ik nog niet geloven want duidelijker kon niet, de beelden krijg je als slachtoffer ook nooit te zien dus veel sterkte maar gerechtigheid is geen garantie.

Terug naar “Privacy-bescherming”