Ik probeer een lang verhaal zo kort mogelijk te houden.
Ik huurde gedurende 1,5j een woning (die niet in orde was: cv ketel niet conform, muren vochtig, leidingen toilet bevriezen in de winter, je trekt de stopcontacten gewoon uit de muur, plinten komen los, ...), waarvan de huurovereenkomst NIET geregistreerd werd.
Eind juni deed zich een opportuniteit voor mbt een nieuwe woning, waarbij we kort op de bal moesten spelen.
Dit maakte dat ik eind juni (25/06), dus idd erg laat, mijn aangetekende opzeg naar mijn (particuliere) verhuurder stuurde, de welke per 01/07 inging, zonder opzegtermijn of opzegvergoeding.
Ik snap dat dit erg kort dag was (kwestie van een week), maar indien hij geregistreerd had had dit probleem er al nooit geweest.
Maar goed, ik vraag in mijn opzeg dus om de ontvangst van de brief te bevestigen en verdere afspraken te maken mbt overdracht van sleutels en nutsvoorzieningen en de plaatsbeschrijving op te maken.
Hij neemt het schrijven gewoon de dag na verzending in ontvangst (zie ik via bpost) maar negeert dit compleet.
Intussen breekt 01/07 aan en zit ik met de sleutels...
Mij werd aangeraden deze per aangetekende zending naar hem toe te sturen, om te voorkomen dat er nog huur aangerekend kan worden voor die maand. Zo gezegd zo gedaan.
Heb deze dus 01/07 in een sterke gewatteerde omslag gestoken en dicht getaped en deze nog eens in een standaard omslag gestoken en vergezeld van een 2de begeleidend aangetekend schrijven en met antwoordkaart verstuurd.
Wederom wordt de zending daags nadien in ontvangst genomen en ontvang ik enkele dagen later de antwoordkaart.
Opnieuw wordt dit door de verhuurder compleet genegeerd.
Op 16/07 ontvang ik plots een mail met begeleidende brief van zijn advocaat.
Hij beweert de sleutels niet ontvangen te hebben, maar verwijst wel naar het begeleidend schrijven. Hij eist minstens voor juli huur om deze reden en dit totdat ik de sleutels overdraag.
Dat hij wel de brief heeft en niet de sleutels, is door hoe ik ze verzonden heb onmogelijk. Ik heb gelukkig ook een video van de verzonden omslag en heb alle bonnetjes bijgehouden waardoor duidelijk was dat deze erg zwaar was en daardoor het tarief van de aangetekende zending sterk was opgelopen.
Ik heb dus ook aan de advocaat alle stukken doorgemaild en me niet akkoord verklaard met het betalen van verdere huurgelden.
Echter eist hij nu ook nog een uitgaande plaatsbeschrijving.
De ingaande plaatsbeschrijving is niet door een professional opgemaakt maar is door hemzelf opgemaakt met foto's die gewoon met mijn gsm genomen zijn.
Ik ben er echter al uit van 30/06, heb sinds 01/07 geen toegang meer en veronderstel dat hij die wel had in die periode.
We zijn inmiddels 22 dagen verder, 22 dagen waarin er god weet wat in die woning kon gebeuren waar ik geen weet van heb.
Hier wringt dus voor mij het schoentje.
Eerst negeert hij alles 3,5 weken lang om dan, zonder eerst met mij in dialoog te gaan om het onderling correct te regelen, een advocaat op mijn dak te sturen. Kunnen zij nu nog een uitgaande plaatsbeschrijving eisen, nadat ik al 22 dagen uit de woning ben?
Ik heb de dag van vertrek alles gepoetst en gelijkaardige foto's met mijn gsm gemaakt. Ik heb ook foto's gemaakt van alle meters toen. Ik heb dus eenzijdig ingevulde overnamedocumenten naar mijn leveranciers moet sturen, aangezien hij me negeerde en ik maar facturen bleef ontvangen.
Ook hier dreigen ze nu de kosten op mij te verhalen wanneer de meters afgesloten worden, om ze weer te activeren.
Zijn advocaat dreigt ook met het opstarten van een procedure bij het vredegerecht omdat ik sceptisch sta tov die uitgaande plaatsbeschrijving en dus mijn akkoord niet gaf.
Kunnen ze dit hard maken?