voorschot op erfenis en successierechten

Lilibeth
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

voorschot op erfenis en successierechten

#1 , 28 jul 2024 10:59

Besten,

wij zijn thuis met 4 kinderen. Ik alleen heb een bedrag als voorschot op mijn erfenis gehad. Mijn vader is in januari gestorven. Mijn moeder leeft nog. Ondertussen hebben wij onze te betalen successierechten gekregen. Blijkt dat wij alle vier evenveel moeten betalen. Het bedrag dat ik als voorschot heb gekregen is in vieren gedeeld en ieder kind moet op dat vierde dat ik als voorschot heb gekregen successierechten betalen. Een fout van hen of is dit normaal? Alvast bedankt

Sirkii

#2 , 28 jul 2024 18:46

Als dit een voorschot was die niet geschreven was als voorschot buiten erfdeel dan erven jullie elk 1/4e. Het voorschot is te verrekenen : jij zal minder krijgen omdat je een voorschot kreeg.

Bij de dood van uw vader erfde je de helft van het vermogen in blote eigendom indien - wat ik veronderstel - uw ouders volgens het wettelijk stelsel gehuwd waren en er geen eigen vermogen was dat bewijsbaar verworven was van voor het huwelijk of verkregen door erfenis.

Thomas Morus

#3 , 28 jul 2024 20:20

De tollenaars innen enkel de erfenisrechten maar houden zich niet bezig met de verdeling.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton

#4 , 29 jul 2024 10:37

Heeft u dat bedrag gekregen meer dan drie jaar voor het overlijden? Dan wordt dat in principe niet meegeteld bij de bepaling van de erfbelasting. De belasting wordt dan evenredig verdeeld over alle erfgenamen.
Oplossing : betaal de nodige rechten met de ge-erfde sommen. Voor de verdeling wordt rekening gehouden met uw ontvangen bedrag.
Normaal betaal je op deze manier minder aan erfbelasting!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#5 , 29 jul 2024 10:38

De tollenaars innen enkel de erfenisrechten

@ Thomas : dergelijke commentaar past hier niet
Toet-anch-Amon

Lilibeth
Topic Starter

#6 , 29 jul 2024 12:46

Ik heb dat bedrag gekregen op minder dan drie jaar voor zijn overlijden. (wel bijna 3 jaar maar dat telt niet)
De successierechten op MIJN voorschot zijn dus nu onder de vier kinderen verdeeld. Maar later als mijn moeder sterft zal het wss omgekeerd zijn. Ik zal dan mijn verkregen voorschot aftrekken van de verkoop van het huis en dat zal dan onder de andere kinderen verdeeld worden zodat iedereen op het einde evenveel zal gekregen hebben. Ik zal dan wss ook successierechten betalen op een som geld die ik dan niet volledig zal krijgen. Klopt dit?

wanton

#7 , 30 jul 2024 08:44

Als ik één en ander goed begrijp, zijn er nu geen roerende goederen als spaargelden of andere banktegoeden te vererven.
Jij betaalt de erfbelasting op die schenking, de erfbelasting wordt verdeeld tussen de erfgenamen zoals zij hebben ontvangen.
Moeilijk uit te leggen zonder de concrete gegevens. Daarom : bespreek dit met uw notaris.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”