Aankoop appartement maar situatie(relatie)is veranderd

Jay09
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aankoop appartement maar situatie(relatie)is veranderd

#1 , 21 jul 2024 13:35

Beste,

Recent (4maand) aankoop van een appartement gedaan als alleenstaande. Nu sinds paar maanden in relatie, maar wonen niet samen en kunnen we momenteel niet door bepaalde zaken. De afstand tussen ons is toch ver.
Mijn vraag is kan ik mits ik er een jaar zelf woon, terug verkopen en welke kosten draagt dit met zich mee. Of kan ik opteren voor pandwissel en in de buurt van mijn vriendin iets zoeken om te kopen?

Alvast bedankt

Thomas_A

#2 , 21 jul 2024 20:03

Kosten voor ofwel een pandwissel ofwel het vervroegd terugbetalen van de lening en een nieuwe afsluiten op een ander pand, moet u met de bank bespreken.

Verder kon u tot vorig jaar gebruik maken van de meeneembaarheid van de registratierechten die u al betaald had. Dit is nu echter afgeschaft, wat een extra kost betekent bij snel opnieuw verkopen.

Jay09
Topic Starter

#3 , 21 jul 2024 22:39

Dank je wel voor de info.
Ben eerder geneigd om pandwissel, ga daar verder inlichtingen over nemen met de bank. Maar feit is wel dat ik gelijk welke optie ik doe er een jaar zal moeten gedomicileerd zijn waarschijnlijk?

Reclame

Thomas_A

#4 , 22 jul 2024 02:08

Waarom zou je ergens een jaar moeten gedomicilieerd zijn?

Jay09
Topic Starter

#5 , 22 jul 2024 11:15

Ivm de meerwaarde belasting.
Of heb ik dat mis???

Thomas_A

#6 , 22 jul 2024 14:10

Ivm de meerwaarde belasting.
Of heb ik dat mis???
Nee, dat klopt, maar is natuurlijk alleen relevant als er meerwaarde is. Anders heeft het geen zin om nog 8 maanden te wachten.

basejumper

#7 , 22 jul 2024 15:24

Beste

Bij verkoop wordt sowieso rekening gehouden met een forfaitair kostenpercentage ad 25 % vooraleer er van belastbare meerwaarde sprake is. De kans is klein dat u 25 % meer krijgt dan uw eigen aankoopprijs.
Er is mogelijk wel een item met betrekkin g tot verlaagde registratie. U heeft waarschijnlijk 3 % registratie betaalt maar zal niet voldoen aan de voorwaarden voor het verlaagd tarief.
Waarom houdt u de aankoop niet en verhuurt u deze? U heeft 3 jaar de tijd om u in te schrijven in het bevolkingsregister om te voldoen aan voorwaarde verlaagde registratie. Als uw - nu prille - relatie dan nog steeds bestaat kan u nog verkopen. Indien niet kan u terug verhuizen. En met de huurinkomsten kan u waarschijnlijk het krediet afbetalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jay09
Topic Starter

#8 , 22 jul 2024 21:46

Dat wist ik niet van die 25% forfait.
Idd aankoop aan 3% registratie, dus wil dit dan zeggen als ik verkoop aanvullende registratie kosten zal moet betalen?
Verhuren is niet echt een optie op het eerste ogenblik.

basejumper

#9 , 23 jul 2024 11:09

Beste

wat meerwaardebelasting en forfait 25 % betreft : lees hier https://www.dewaele.com/nl/advies/meerw ... anden%20is

Wat registratierechten betreft : lees hier https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... ebelasting

U zal inderdaad de bijkomende rechten moeten betalen. het kan voordeliger zijn als u toch in het aangekochte pand gaat wonen gedurende minstens 6 maanden zelf bewoont.
U betaalde waarschijnlijk 3 %. Het normale verkooprecht voor de niet eigen enige woning bedraagt 12 %. U zal dus een opleg van 9 % betalen. Dat gaat al vlug om meer dan 15.000 euro... Er kan ook nog een boete van 20 % op te weinig betaalde registratie geheven worden. (dus in praktijk 10,8 % bij te betalen)

Zie ook even naar de voorwaarden voor enige eigen woning. Je moet er binnen de 3 jaar na aankoop gedomicilieerd zijn. Er staat Gee termijn in e wetgeving hoe lang je er moet blijven wonen. Maar het lijkt me opportuun te zijn dat u daar minstens 6 maand woont en liefst ook nog op 1 januari van een volgend belastingjaar gedomicilieerd bent (kwestie van aanslagperiode bewijsbaar te starten in dat pand)

een kleine inspanning met een belangrijk kostenverschil...En niets belet u tijdens uw woonperiode daar het pand ook al te koop te zetten.

Jay09
Topic Starter

#10 , 23 jul 2024 13:04

Dank je wel voor de info @basejumper.
Maar sowieso zal ik er minsten 6maanden in wonen en mijn adres is er al gedomicileerd dus dat is dan geen probleem. Het is ook men enige en eigen woning, dus op 1 januari zal dat ook nog zijn. Dus als ik het goed begrijp mag ik de woning al te koop zetten binnen enkele maanden?

basejumper

#11 , 24 jul 2024 21:07

Beste

Ja hoor.
Het duurt doorgaans 3 tot 6 maand voor u een koper hebt. En de ondertekening van een compromis voorziet dan nog Max 4 maand om akte te tekenen. Al die tijd bent u eigenaar en woont u er in….

basejumper

#12 , 24 jul 2024 21:09

Nog vergeten : bespreek uw plannen zeker met uw notaris. Die kent uw dossier het beste. Het advies hier kan enkel een algemeen advies zijn zonder specifieke achtergrondkennis.

Terug naar “Bank & Beurs”