Huurovereenkomst-opzegging wegens werken

valain
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurovereenkomst-opzegging wegens werken

#1 , 24 jul 2024 18:37

Mbt een ddor mij verhuurd appartement wens ik een woninghuurovereenkomst van 9 jaar (gesloten in maart 2020) op te zeggen om werken uit te voeren (nieuwe keuken, nieuwe badkamer, betegeling/parket vernieuwen, aanleggen van leidingen voor wifi in diverse kamers, alle ruimten terug schilderen, nieuwe CV ketel). Ik begrijp dat deze werken ten minste 3 jaar huur dienen te vertegenwoordigen.
Het is mogelijk deze werken zelf uit te voeren, hetgeen ik technisch perfect zou kunnen (behalve voor een nieuwe CV hetgeen een aannemer zou uitvoeren). Echter, in dat geval: hoe wordt de "waarde" van zelf uitgevoerde werken bepaald (op het eerste zicht is het "kantje-boordje" om aan een budget van 3 jaar huur te geraken obv enkel het materiaal en de nieuwe CV):

- aangekocht materiaal : is dit incl. BTW of excl. BTW?
- waarde van de zelf gepresteerde tijd om de werken uit te voeren? Kan dit in rekening gebracht worden in het budget en indien ja, aan welk "uurtarief"? Of dient men dan een fictieve offerte te vragen aan een aannemer om te bepalen wat het gedeelte fysiek werk zou vertegenwoordigen indien uitbesteding zou plaatsvinden ?
DBV

CityBird

#2 , 24 jul 2024 19:17

Wat is de bedoeling van die renovatie? Heeft de huurder een probleem met de huidige toestand?

KJ86

#3 , 25 jul 2024 10:35

Je zou eventueel offertes kunnen laten maken van de werken die je van plan bent om zelf uit te voeren. Dat kan als bewijs dienen voor de kostprijs. Het is dan ook leuk om eens een nacalculatie te maken om te controleren of dat je werkelijk voldoende uitspaart door het zelf te doen. Zelf doen vraagt meer tijd en dus meer leegstand, als je het goed organiseert of je laat het uitvoeren door een firma die totaalrenovatie doet dan kan dat binnen de 3 maanden terug verhuurd worden.

Reclame

valain
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2024 16:59

Wat is de bedoeling van die renovatie? Heeft de huurder een probleem met de huidige toestand?
Nee hoor, maar het appartement zou eerder verkocht worden post renovatie.

Terug naar “Huren”