Wat met tuinafsluiting?

Diegoke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wat met tuinafsluiting?

#1 , 15 jul 2024 09:06

Beste

Graag had ik even wat advies over hoe nu verder te gaan, hopend een escalatie te vermijden.
Tussen ons perceel & dat van de buren aan één zijde staat een rij coniferen. Deze zijn destijds geplant door de oorspronkelijke eigenaars (dewelke gebouwd hadden) en de buren. Na +40 jaar hebben deze wel hun beste tijd gehad en zijn ze aan het afsterven. (de laatste 4-6meter achteraan is zelfs helemaal kaal waardoor er inkijk is)

Bovendien zitten er her & der ook open plekken in waar onze hond door kan ontsnappen.
Enige tijd terug hebben we gepolst of we deze mochten uitdoen en een houten tuinafsluiting mochten plaatsen, op onze kosten.
Dit was in eerste instantie geen probleem, echter kwam men hier nadien op terug wegens niet mooi. (geen probleem, smaken verschillen en gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde mooi)

Nu hebben we wel aangekaart dat er een oplossing moet komen want dat de hond kan ontsnappen, hier is geen reactie meer op gekomen en ik vermoed dat ze denken 'als we erover zwijgen lost het zichzelf wel op'.

Nu ben ik aan het twijfelen om de schutting op eigen grond te zetten, aangezien ik moet zorgen dat mijn hond niet de mogelijkheid heeft tot ontsnappen.

Wel had ik dan nog enkele vragen:

- Moet ik de buren hiervoor toestemming vragen?
- Wat met de huidige coniferen? Deze zijn reeds vrij breed geworden, mag ik ze vrij kort afscheren en dan de schutting zetten?
- Wat als deze de schutting niet overleven?
- Wat met de grond die ik 'afgeef'? De buren zijn ruim op leeftijd en mogelijks zal het pand na hen verkocht worden.

Sirkii

#2 , 15 jul 2024 11:58

Je geeft geen grond af: eigen hagen (en bij uitbreiding schuttingen) “moeten” op 50 cm staan. Waak er wel over dat mocht de haag gerooid worden dat er een nieuwe afsluiting komt op de perceelsgrens - bv uw schuttingen verplaatsen - zodat idd uw grondstrook niet ingepalmd wordt.

Je hebt toestemming van de buur niet nodig om langs uw kant de coniferen te scheren zodat je ertussen kunt voor snoeiwerk

Freec

#3 , 15 jul 2024 12:11

Voor de zekerheid nog eens overleggen met de buur....
Zeg dat je de corniveren gaat scheren... en dat de buur daardoor dan ook een minder mooi zicht krijgt.
Misschien is hij daardoor bereid, dat je het ineens op de grens plaatst.

Reclame

eylis

#4 , 15 jul 2024 13:02

@sirki: als ik me het goed herinner, moet een houten of metalen afsluiting helemaal geen 50 cm van de perceelsgrens staan. Dat mag net zo dicht als mogelijk ernaast. Poster mag aan zijn kant de coniferen tamelijk kort scheren (die kunnen daar tegen en dat mag TS ook aanzijn kant). En daarnaast zijn eigen afsluiting plaatsen.

Diegoke
Topic Starter

#5 , 16 jul 2024 08:38

Allen,

Ik heb blijkbaar geen melding gekregen dat mijn post approved was.
Alvast bedankt voor de inzichten, hier kan ik mee aan de slag.

Uiteraard wil ik sowieso nog langs de buren passeren om de plannen te melden, ik hoef geen opperbeste relatie met mijn buren (enfin, met hen toch niet) maar wil ook niet dat het een moddergevecht wordt elke maal we elkaar zien op straat.

bullgod

#6 , 16 jul 2024 22:53

Beste

Graag had ik even wat advies over hoe nu verder te gaan, hopend een escalatie te vermijden.
Tussen ons perceel & dat van de buren aan één zijde staat een rij coniferen. Deze zijn destijds geplant door de oorspronkelijke eigenaars (dewelke gebouwd hadden) en de buren. Na +40 jaar hebben deze wel hun beste tijd gehad en zijn ze aan het afsterven. (de laatste 4-6meter achteraan is zelfs helemaal kaal waardoor er inkijk is)

Bovendien zitten er her & der ook open plekken in waar onze hond door kan ontsnappen.
Enige tijd terug hebben we gepolst of we deze mochten uitdoen en een houten tuinafsluiting mochten plaatsen, op onze kosten.
Dit was in eerste instantie geen probleem, echter kwam men hier nadien op terug wegens niet mooi. (geen probleem, smaken verschillen en gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde mooi)

Nu hebben we wel aangekaart dat er een oplossing moet komen want dat de hond kan ontsnappen, hier is geen reactie meer op gekomen en ik vermoed dat ze denken 'als we erover zwijgen lost het zichzelf wel op'.

Nu ben ik aan het twijfelen om de schutting op eigen grond te zetten, aangezien ik moet zorgen dat mijn hond niet de mogelijkheid heeft tot ontsnappen.

- Wat met de huidige coniferen? Deze zijn reeds vrij breed geworden, mag ik ze vrij kort afscheren en dan de schutting zetten?
- Wat met de grond die ik 'afgeef'? De buren zijn ruim op leeftijd en mogelijks zal het pand na hen verkocht worden.
weet u waar exact de perceelsgrens is?
weet u zeker dat de (stammen vd) coniferen op de perceelsgrens staan?
als ze langs uw kant vd grens staan, mag u ze rooien.
u mag uw nieuwe (niet-levende) afsluiting tot vlak tegen de perceelsgrens plaatsen en zonder toestemming buren.
indien coniferen op grens, mag u ze tot vlak tegen stam scheren.
ik vermoed dat u niet zodanig mag scheren dat ze afsterven.
hoe hoog zijn de coniferen?
indien op grens, maximaal 2m hoog, dacht ik.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Diegoke
Topic Starter

#7 , 22 jul 2024 08:48

Beste

weet u waar exact de perceelsgrens is?
weet u zeker dat de (stammen vd) coniferen op de perceelsgrens staan?
als ze langs uw kant vd grens staan, mag u ze rooien.
u mag uw nieuwe (niet-levende) afsluiting tot vlak tegen de perceelsgrens plaatsen en zonder toestemming buren.
indien coniferen op grens, mag u ze tot vlak tegen stam scheren.
ik vermoed dat u niet zodanig mag scheren dat ze afsterven.
hoe hoog zijn de coniferen?
indien op grens, maximaal 2m hoog, dacht ik.

- Perceelgrens is aangegeven met een paaltje (overwoekerd door de coniferen) maar komt er op neer dat de grens op 3m van de gevel ligt van beide huizen. Als we gaan kijke naar de stammen dan staan deze tussen de 2,9m & 3,10m. Dus sommigen zullen op onze grond staan, andere dan weer deels op de hunne.
Op een bepaald moment zei de dame dat ze 'dacht' dat de coniferen op hun grond stonden, echter ligt onze grond hoger dan de hunne dus die uitleg lijkt me weinig waarschijnlijk en ze hoopte hiermee gewoon de kous af te hebben volgens mij. (alle stammen zitten op het hoge gedeelte grond)

- Gezien de dame geen onderhoud uitvoert zijn ze aan het groeien als een tierelier, haar leeftijd in het achterhoofd gehouden wil ik ze ook niet té ver omhoog laten schieten want dat gaat voor ons de prijs van het rooien enkel maar verhogen. (aangezien er nog +/- 12 bomen in haar achtertuin staan gaat bij een latere verkoop er mogelijks niet genoeg financieën zijn bij de nieuwe eigenaars om én de bomen te rooien én een nieuwe schutting)

lukasi

#8 , 22 jul 2024 18:00

Coniferen die je te diep inscheert, sterven af.
Alleen Taxus baccata kan diepe snoei verdragen.
Met diepe snoei bedoel ik dat je scheert in het bruine hout.

Als je coniferen in de bruinkleurige twijgen en of takken scheert , kunnen die geen uitlopers meer maken.
Het uitpalen van de erfgrens is niet noodzakelijk. Een haag wordt nu verondersteld op de perceelgrens te staan , zelfs als het midden van de stam 10 cm afwijkt .

Je mag een gemeenschappelijke haag alleen vervangen met een schriftelijke toelating van de mede-eigenaar en dan nog in overeenkomst van de vervanging. Dus op eigen initiatief de coniferen scheren zo dat afsterven het gevolg is, mag niet. Je kunt veroordeelt worden tot betaling van een schadevergoeding en meestal wordt deze gebaseerd op de uniforme waardebepaling van bomen.
Hagen zijn botanisch gezien bomen voor iemand hierover zou struikelen.
Coniferen zijn botanisch niet echt veel waard , maar aan de andere kant, Chamaecyparis lawsoniana met een hoogte van 2.50, stamomtrek 50-60 en cc 40 jaar oud door een kwade buur illegaal gerooid werd 1500€/stuk geeist.

Plaatsen van een afsluiting tegen de coniferen aan , kan aanzien worden als een manier om te bewerkstellen dat de coniferen afsterven. Dus om je hond binnen te houden plaats je beter een draadafsluiting op je eigen grond.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”