Mijn verloofde en ik zijn 8 jaar samen. Al een poos verloofd ook, en dit jaar komt ons huwelijk er. Zij is geboren buiten de EU, en is 5 jaar in België.
Ze begon hier met studentenvisums (is hier ook afgestudeerd) en vorig jaar vroegen we wettelijke samenwoning aan, in afwachting van het huwelijk dit jaar. Omdat zij een derdelander is, komen we dan onmiddellijk in een procedure gezinshereniging terecht. We moesten een aantal documenten voorleggen bij de gemeente, en opsturen naar Dienst Vreemdelingenzaken.
Ik ben met alles in orde maar DVZ berichtte na 6 maanden dat de verklaring van mijn boekhouder over mijn inkomen, geen objectief bewijs was. Er moest nog documenten worden toegevoegd en we moeten helemaal opnieuw beginnen met de aanvraag.
In tussentijd werkt mijn verloofde verder, maar omdat de aanvraag gezinshereniging opnieuw moet gebeuren is het voor haar niet toegestaan om in tussentijd de landsgrenzen te verlaten. Technisch gezien mag ze niet met de fiets naar Nederland om daar te gaan shoppen met de solden. Dit is heel verstikkend en de nood aan vakantie is groot.
Een vliegreis is helemaal uitgesloten (gegarandeerd controle, dit heet conformiteitscheck) maar met de auto is de pakkans veel kleiner.
We zijn anderhalf jaar niet meer met vakantie geweest en de nood is enorm hoog bij haar. Ik wil het uitstellen omdat ik geen risico wil nemen dat we betrapt worden. Zij wil absoluut gaan.
We passeren 3 grenzen met de auto. BE - Duitsland. Duitsland - Oostenrijk. En Oostenrijk - Italië. Dit op de heenweg en op de terugweg, dus vrij veel gevaarlijke momenten.
Wat zijn de gevolgen als we betrapt worden?
Ons huwelijk is gepland eind september. Kan DVZ het huwelijk afwijzen omdat we in overtreding waren? Kan men haar het land uitzetten?
Wat zal een agent doen indien zij geen verblijfskaart kan voorleggen bij controle? Ons terug naar huis sturen of iets anders?
Ik vraag me af of we beter haar internationaal reispaspoort laten zien (is wel geldig) met daarin haar naam, of dat we in zo'n geval best zeggen dat we al haar papieren thuis vergeten zijn. Maar waarschijnlijk zal men dit niet geloven, en haar op een andere manier identificeren. Bvb via haar bankkaart waar haar naam op staat.
Los van deze controles hoor ik ook dat hotels steeds de identiteitskaarten van alle gasten vragen. Ik ben er helemaal niet gerust in, maar het voelt aan alsof ik geen keuze heb.