Gevolg reizen zonder verblijfskaart

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Adonis86
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gevolg reizen zonder verblijfskaart

#1 , 21 jul 2024 17:09

Mijn verloofde en ik zijn 8 jaar samen. Al een poos verloofd ook, en dit jaar komt ons huwelijk er. Zij is geboren buiten de EU, en is 5 jaar in België.

Ze begon hier met studentenvisums (is hier ook afgestudeerd) en vorig jaar vroegen we wettelijke samenwoning aan, in afwachting van het huwelijk dit jaar. Omdat zij een derdelander is, komen we dan onmiddellijk in een procedure gezinshereniging terecht. We moesten een aantal documenten voorleggen bij de gemeente, en opsturen naar Dienst Vreemdelingenzaken.
Ik ben met alles in orde maar DVZ berichtte na 6 maanden dat de verklaring van mijn boekhouder over mijn inkomen, geen objectief bewijs was. Er moest nog documenten worden toegevoegd en we moeten helemaal opnieuw beginnen met de aanvraag.

In tussentijd werkt mijn verloofde verder, maar omdat de aanvraag gezinshereniging opnieuw moet gebeuren is het voor haar niet toegestaan om in tussentijd de landsgrenzen te verlaten. Technisch gezien mag ze niet met de fiets naar Nederland om daar te gaan shoppen met de solden. Dit is heel verstikkend en de nood aan vakantie is groot.

Een vliegreis is helemaal uitgesloten (gegarandeerd controle, dit heet conformiteitscheck) maar met de auto is de pakkans veel kleiner.
We zijn anderhalf jaar niet meer met vakantie geweest en de nood is enorm hoog bij haar. Ik wil het uitstellen omdat ik geen risico wil nemen dat we betrapt worden. Zij wil absoluut gaan.

We passeren 3 grenzen met de auto. BE - Duitsland. Duitsland - Oostenrijk. En Oostenrijk - Italië. Dit op de heenweg en op de terugweg, dus vrij veel gevaarlijke momenten.

Wat zijn de gevolgen als we betrapt worden?
Ons huwelijk is gepland eind september. Kan DVZ het huwelijk afwijzen omdat we in overtreding waren? Kan men haar het land uitzetten?
Wat zal een agent doen indien zij geen verblijfskaart kan voorleggen bij controle? Ons terug naar huis sturen of iets anders?

Ik vraag me af of we beter haar internationaal reispaspoort laten zien (is wel geldig) met daarin haar naam, of dat we in zo'n geval best zeggen dat we al haar papieren thuis vergeten zijn. Maar waarschijnlijk zal men dit niet geloven, en haar op een andere manier identificeren. Bvb via haar bankkaart waar haar naam op staat.

Los van deze controles hoor ik ook dat hotels steeds de identiteitskaarten van alle gasten vragen. Ik ben er helemaal niet gerust in, maar het voelt aan alsof ik geen keuze heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi

#2 , 21 jul 2024 18:44

Vakantie in eigen land sterk aangeraden.
Je wil echt niet meemaken omdat de nood tot vakantie hoog ligt, ze terug naar land van herkomst moet.
Controle hierop is niet streng maar als ze gepakt wordt, treden ze wel heel streng op.
WIl zij dat risico nemen?

Adonis86
Topic Starter

#3 , 21 jul 2024 19:27

Vakantie in eigen land sterk aangeraden.
Je wil echt niet meemaken omdat de nood tot vakantie hoog ligt, ze terug naar land van herkomst moet.
Controle hierop is niet streng maar als ze gepakt wordt, treden ze wel heel streng op.
WIl zij dat risico nemen?
Vakantie in eigen land is 100% uitgesloten. Hebben we al zo vaak gedaan en het is niet de ontspanning die zij nodig heeft. We hebben al anderhalf jaar niet gereisd buiten de landsgrenzen. Ze is op en werd meermaals hysterisch omdat ze zich opgesloten voelt. Ofwel gaan we buiten de landsgrenzen, ofwel gaan we helemaal niet.

Ik weet niet of ze bij betrapping terug naar haar eigen land moet. Ik ga dit morgen bevragen bij onze advocaat.
Ik probeer online te zoeken naar de consequenties van geen ID kaart te kunnen voorleggen bij zo'n controle. Ik vond andere cases waarbij men dan een geldboete oplegt.

Bij controle lijkt me het beste dat ik zeg dat ik haar documenten thuis heb laten liggen, en gewoon een boete betaal. Ik zeg dan dat ze mijn zus is.
Indien ik huiswaarts moet keren omdat ik geen kaart (van haar) kan voorleggen, zullen we dat doen.
Ik kan me niet voorstellen dat we gearresteerd worden en in de gevangenis belanden tot ze geïdentificeerd is. Zo veel Europeanen rijden de grens over zonder dat ze daarbij hun paspoort bij hebben.

Ik zie bij het reizen 2 mogelijkheden:
1) Bij controle leg ik haar internationaal reispaspoort voor, dat nog geldig is. Misschien wordt dit geaccepteerd, maar ik lees online dat men de verblijfskaart vraagt. Echter is ze dan geïdentificeerd en gaat er volgens mij een gevaarlijke bal aan het rollen. Dit is mijns inziens een slecht idee.

2) Bij controle zeg ik dat ze mijn zus is en dat we gewoon op citytrip zijn. Dat ik niet aan haar ID kaart heb gedacht en dat haar portefeuille thuis ligt.
Als het dan escaleert gaan we terug naar huis. Ik weet niet wat de procedure dan is. Ik rijd zo vaak naar NL en Duitsland, en heb nooit controle gehad. Moest er die nu wel zijn, dan keer ik graag terug.

Reclame

mava105

#4 , 21 jul 2024 19:46

Hebben we al zo vaak gedaan en het is niet de ontspanning die zij nodig heeft. We hebben al anderhalf jaar niet gereisd buiten de landsgrenzen. Ze is op en werd meermaals hysterisch omdat ze zich opgesloten voelt. Ofwel gaan we buiten de landsgrenzen, ofwel gaan we helemaal niet.

Wat is dat nu voor zever. Er zijn zoveel mensen die GEEN vakantie kunnen nemen, en toch nog leven. Tenzij jij natuurlijk wil dat ze gepakt wordt, en die vacantie in een uitwijscentrum op Zaventem kan uitzitten. Kan ook rustgevend en ontspannernd zijn.

Issued

#5 , 21 jul 2024 19:49

Ik kan niet zeggen wat ze in het buitenland doen, maar wel wat ze in België doen als hier iemand opduikt zonder papieren.

Bij controle is geen geldig identiteitsbewijs sowieso arrestatie en volledige controle door dvz.
Haar paspoort zal ook niet geldig zijn want er staat geen recente inreis stempel in.
Bij controle zal jij je best mogen doen om in ze bvb in Duitsland te laten geloven dat je niet aan mensensmokkel doet. Duitsland is daar redelijk streng op.
Los van controle heb je nog een rist andere gevaren. Bij een ongeval of een stomme beenbreuk bvb als zij niet in het buitenland mag zijn weet ik niet of de mutualiteit gaat tussen komen.

Je kan eventueel op je toekomstige in praten dat er behoorlijk wat mensen zijn die nooit naar het buitenland gaan. Dat je dit jaar extra spaart om er dan volgend jaar een dikkere lap op te geven.

LeenW

#6 , 21 jul 2024 19:56

Het niet op zak hebben van de nodige identificatiebewijzen is al een misdrijf op zich. Om dan nog te gaan liegen tegen de politie, dat gaat toch iets te ver voor dit forum.

Terug naar “Stel een vraag”