Ik heb dringend een antwoord nodig op mijn vraag:
2 maanden geleden tekenden wij samen met de kopers van ons huis een sleutelovereenkomst zodat zij eerder met hun gezin in ons huis konden. In die sleutelovereenkomst stonden 2 zaken beschreven die we nog zouden oplossen waarvan eentje een vochtprobleem was als gevolg van de heftige regenval in de periode maart tot mei. Deze punten waren ook bij de notaris bekend. Afgelopen week zou de akte getekend worden maar werd door de kopers op het laatst moment tegengehouden. Als reden werd opgegeven dat zij op een offerte zaten te wachten die ze hadden laten maken door een bedrijf om het vochtprobleem op te laten lossen. Hier waren wij als verkopers niet van op de hoogte. In de periode van 2 maanden hebben we bijna geen contact gehad met de kopers en nu blijkt dat ze een lijst van zaken hebben opgesteld die ze opgelost willen zien maar die bovenop de afgesproken punten komen in de sleutelovereenkomst. Ze hebben dit geformuleerd in een financiële vergoeding die ze willen ontvangen om al die kosten te dekken. Laat ik duidelijk zijn dat er in de sleutelovereenkomst staat dat het huis is aanvaard in de staat waarin het werd aangetroffen. Er heerst een gevoel van machteloosheid. De Makelaar heeft ons huis verkocht maar heeft ook het huis van onze kopers verkocht. De makelaar is mijns inziens niet meer objectief. De Notaris beroept zich op een bemiddelende partij te zijn en geen juridische partij.
Als we er financieel niet uitkomen dreigen ze ze zelfs de koop te willen annuleren.
Mogen de kopers dit zomaar doen? Wat zijn onze rechten en plichten?