erfenis bij scheiding van goedere

bir-chr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis bij scheiding van goedere

#1 , 29 jun 2024 10:20

echtgenoot palliatief, 1 kind. elke maand alle jaren werd zijn uitkering op echtgenoot rek gestort.

geen gemeenschappelijke rek. geen spaargeld op zijn rek.

testament, dat ik de gehele inboedel erf, en al het geld.

geld gestort op rek echtgenoot niks op zijn rek bij eventueel overlijden

kind belooft erfdeel niet op te eisen

echtgenoot betaalde alles van eigen rek daarom werd het loon doorgestuurd elke maand

getrouwd met scheiding van goederen

wat gaat overlevende echtgenoot moeten betalen schenking of erfbelasting

eigendom op naam v overleden echtgenoot zoals veel van de inboedel.

dit bewijs met facturen, bankuitreksels, kredietkaart uitreksels

schulden apart maar echtgenoot betaalt mee terug ook op kredietkaart omdat die loon op rek andere echtgenoot gestort werd elke maand

wat gebeurt er nu de echtgenoot die later zal erven heeft geen spaargeld.

Rolstoel1
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2024 22:56

Hi,

Is het testament bij de notaris opgemaakt? Indien wel is dat een goede zaak.

Als het om geld gaat durven mensen wel eens van menig veranderen, Het kind zal uitgenodigd worden bij de notaris.

Als de nalatenschap geen positief saldo heeft kan je de erfenis weigeren, geef dit tijdig door aan de notaris zodat je niet met schulden zit.

Als je geen spaargeld hebt raad ik u aan GEEN FACTUREN zelf te betalen om later terug te krijgen. Laat alles netjes door de notaris betalen. Niets voorschieten. Als het tot discussie komt dat je geen jaren op je geld moet wachten. Ik ben geen jurist maar heb ervaring.

Maar hier zitten zeker slimmere jongens dan ik op juridisch gebied.

Als de paliatieve persoon nog (mag/kan) meewerken. Kan je dan niet voorzichtig een voorstel doen om nu al een notaris te raadplegen. Sommige mensen zijn wel bereid aan hun begrafenis mee te werken en op die manier kan je de laatste discussiepuntjes wegwerken.

Die volmachten op bankrekeningen (die heb je toch hoop ik)

Moesten mensen na hun overleiden terugkomen, ik denk dat er een groep is dat alles zouden herzien.

Sterkte.

wanton

#3 , 19 jul 2024 09:31

Gezien er een huwelijkscontract is, zal je toch bij een notaris moeten terecht komen. Daarom is het aan te raden nu een gesprek te hebben met uw raadsman. Er zitten enkele eigenaardigheden in het verhaal om van hieruit een adequaat antwoord te geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wanton

#4 , 19 jul 2024 18:25

Ik stel vast dat hier, bij scheiding van goederen, eigenlijk weinig gehandeld is naar dit principe. Alles door elkaar, dit moet problemen geven.
Scheiding van goederen = elke partner heeft zijn inkomsten voor zichzelf, net als persoonlijke uitgaven en schulden. Met telkens de nodige verantwoordelijkheid.
Nogmaals : concrete situatie voorleggen aan een notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”