Beste
Ik bevind me in een uiterst complexe en delicate huursituatie en zoek dringend professioneel advies. De situatie wordt gecompliceerd door persoonlijke relaties en wettelijke onduidelijkheden. Hieronder vinden jullie een gedetailleerde uiteenzetting van mijn situatie:
1. Achtergrond en relatie
- Ik huur een deel van een gebouw van iemand die tot voor kort een van mijn beste vrienden was (hierna "de verhuurder" genoemd).
- Onze vriendschap is de laatste tijd ernstig verslechterd, wat de huursituatie aanzienlijk heeft gecompliceerd.
- We wonen in hetzelfde gebouw, en we deelden in het begin de keuken gemeenschappelijk, voor het gebruik van de wasmachine en oven, maar sinds april van dit jaar hebben we besloten alles gescheiden te houden om problemen te vermijden.
2. Woonsituatie en huurovereenkomst
- Ik huur dit deel van het gebouw al ongeveer twee jaar.
- Ik heb mijn eigen keuken, slaapkamer en badkamer.
-Gezien ik boven geen wasmachine kon installeren en geen oven had, werd zijn keuken als gemeenschappelijk beschouwd en mocht ik daar gebruik maken van zijn wasmachine & oven.
- We hebben alleen een mondelinge huurovereenkomst, geen schriftelijk contract.
- De eerste drie maanden betaalde ik geen huur vanwege mijn zwakke financiële situatie.
- Daarna ben ik huur plus alle onkosten gaan betalen.
3. Wettelijke complicaties
- Het gebouw is wettelijk niet-conform en mag eigenlijk niet verhuurd worden.
- De verhuurder zou eerst verbouwingen moeten doen voordat hij het mag verhuren.
- Om problemen te vermijden, heeft de verhuurder ons opgegeven als "samenwonend".
- Deze constructie wordt ook toegepast op de huurders op de begane grond.
4. Tijdlijn en evolutie van de situatie
- Bij aanvang van de huur was er een vriendschappelijke relatie.
- In april 2024 hebben we expliciet afgesproken:
a) Alles gescheiden te houden.
b) Dat we "gewoon buren" zouden zijn.
c) Dat ik alleen als buur of vriend naar zijn deel van het gebouw zou komen.
d) Dat ik tot het eind van het jaar (2024) mocht blijven wonen.
- Deze laatste afspraak was cruciaal voor mij vanwege mijn persoonlijke situatie (zie punt 6).
- Paradoxaal genoeg verslechterde de situatie na deze afspraken:
- De verhuurder begon vaker te klagen over zaken die voorheen geen probleem waren.
- Er ontstonden meer conflicten over huisregels, gebruik van ruimtes, en bezoek.
- De verhuurder past de huisregels inconsequent toe: strikt voor mij, losjes voor zichzelf.
5. Huidige problemen
- De verhuurder ontkent nu dat we een huurder-verhuurder relatie hebben, ondanks de huurbetalingen.
- Er zijn toenemende conflicten over:
a) Huisregels
b) Gebruik van gemeenschappelijke ruimtes
c) Ontvangen van bezoek
-De verhuurder begon na verloop van tijd ook moeilijk te doen over mijn vriendin die over de vloer kwam. De situatie werd zo ongemakkelijk dat mijn vriendin zich niet meer welkom voelde en nu helemaal niet meer wil langskomen.
- Twee weken geleden heb ik de verhuurder verteld dat onze vriendschap niet meer werkte. Hij reageerde hier erg boos op.
- Nu wil de verhuurder dat ik tegen 10 oktober vertrek, wat indruist tegen onze eerdere afspraken.
- Ik vermoed dat dit een vorm van wraak is voor het beëindigen van de vriendschap.
- De verhuurder dreigt met juridische stappen, hoewel ik meen dat ik me aan alle afspraken heb gehouden. Hij heeft me ondertussen al verwittigd dat hij mij een aangetekende brief via zijn advocaat gaat opsturen.
6. Mijn persoonlijke situatie
- Ik wacht op de toekenning van mijn Belgische nationaliteit (verwacht in augustus).
- Ik heb een baan aangeboden gekregen bij een overheidsinstantie, maar kan daar alleen aan de slag als ik mijn nationaliteit verkrijg.
- Als het verkrijgen van mijn nationaliteit vertraging oploopt, heb ik tijd nodig om alternatieve huisvesting en werk te vinden.
- Ik ben actief bezig met sparen voor een huurwaarborg elders, maar heb nog niet genoeg bij elkaar om te verhuizen.
De vier voor afgaande punten zijn letterlijk de reden waarom wij in april van dit jaar nog mondeling overeen waren gekomen om eind 2024 als de einddatum vast te stellen voor mijn verhuis, zodat ik voldoende tijd had om mij voor te bereiden op mijn verhuis.
- De stress van deze situatie heeft een negatieve impact op mijn mentale gezondheid en werkprestaties.
7. Specifieke incidenten en problemen
- Gedeelde voorzieningen: In het begin mocht ik de wasmachine en oven van de verhuurder gebruiken. Dit leidde tot spanningen omdat ik constant op mijn hoede moest zijn om geen fouten te maken.
- Geluidsoverlast: De verhuurder klaagt over geluidsoverlast, vooral 's nachts. Ik heb mijn best gedaan om stil te zijn, maar de dunne muren maken het moeilijk om alle geluid te vermijden. De verhuurder lijkt selectief te zijn in zijn klachten en minimaliseert zijn eigen geluidsoverlast.
- Privacy en bezoek: Er ontstonden conflicten over "vreemden" in het huis wanneer ik bezoek had. Tegelijkertijd bracht de verhuurder zelf regelmatig onbekenden mee zonder mij in te lichten.
- Communicatieproblemen: De verhuurder stuurt vaak geïrriteerde berichten waarin hij direct verwacht dat ik me schik naar zijn wensen, zonder mijn kant van het verhaal te horen.
Mijn vragen
1. Wat zijn mijn wettelijke rechten in deze situatie, gezien de niet-conforme status van de woning en de "samenwonend" constructie?
2. Is onze mondelinge overeenkomst rechtsgeldig, vooral wat betreft de afgesproken huurtermijn tot eind 2024?
3. Kan de verhuurder mij dwingen eerder te vertrekken dan afgesproken? Welke opzegtermijn zou in dit geval gelden?
4. Hoe kan ik mezelf het beste beschermen tegen verdere conflicten of mogelijke juridische stappen van de verhuurder?
5. Zijn er stappen die ik nu al moet ondernemen om mijn positie te versterken? Bijvoorbeeld, zou het helpen om onze mondelinge afspraken schriftelijk vast te leggen?
6. Heb ik recht op privégebruik van mijn gehuurde ruimte, inclusief het ontvangen van bezoek, zonder inmenging van de verhuurder?
7. Wat zijn mijn rechten en plichten met betrekking tot geluidsoverlast, gezien de structuur van het gebouw?
8. Als de situatie verder escaleert, wat zijn dan mijn opties? Kan ik bijvoorbeeld een beroep doen op huurbescherming of bemiddeling, ondanks de onregelmatige verhuurconstructie?
9. Gezien mijn persoonlijke omstandigheden (wachten op nationaliteit, nieuwe baan), zijn er specifieke beschermingsmaatregelen waar ik een beroep op kan doen?
10. Hoe ga ik om met het feit dat de verhuurder de huisregels inconsistent toepast?
11. Kan de poging van de verhuurder om mij vroeger te laten vertrekken gezien worden als een vorm van intimidatie of uithuiszetting, en zo ja, wat kan ik daartegen doen?
12. Welke risico's loop ik zelf door in een niet-conforme woning te huren? Kan dit gevolgen hebben voor mijn nationaliteitsaanvraag of toekomstige overheidsbaan?
13. Heb ik het recht om mijn partner te ontvangen in mijn gehuurde ruimte, ondanks de bezwaren van de verhuurder?
Ik waardeer elk gedetailleerd advies dat jullie mij kunnen geven om deze complexe situatie op te lossen. Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn, hoe ik me kan beschermen, en hoe ik het beste kan handelen om een stabiele woonsituatie te behouden totdat ik in staat ben om te verhuizen.
Bedankt voor jullie tijd en expertise.