Gezinshoofd feitelijk samenwonen

nathalie.delsupehe
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gezinshoofd feitelijk samenwonen

#1 , 18 jul 2024 02:15

Mijn vriend en ik gaan feitelijk samenwonen. Wie is er dan gezinshoofd? Bij het aanvragen van adreswijziging via het e-loket van de gemeente waar we naartoe verhuizen wordt deze vraag gesteld…
Als ik het goed begrijp is een gezinshoofd louter een formele naam voor de persoon die alle administratieve taken op zich neemt binnen het gezin?
Ikzelf heb 1 dochter ten laste, samen hebben we geen kinderen. Is dit een probleem als mijn huidige partner dan gezinshoofd wordt?

Thomas_A

#2 , 18 jul 2024 06:53

Raar dat de gemeente dit zelf gezinshoofd noemt, is eigenlijk referentiepersoon. Waarschijnlijk doen ze dit omdat inwoners zelf enkel die term gezinshoofd kennen.

Maakt verder effectief niet uit: gaat bij ons om misschien 2 brieven per jaar die ze nu eenmaal aan iemand moeten adresseren. Die hoeft niet ineens alle administratie te doen hoor. ;-)

eylis

#3 , 18 jul 2024 12:01

In jullie geval is het meest logische dat u als referentiepersoon wordt opgegeven bij de gemeentelijke diensten. Dit omdat u een dochter heeft en als er gemeentelijke correspondentie gevoerd wordt mbt jeugd, onderwijs, opvang, premies... e.d. dit vooral u aanbelangt.

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 18 jul 2024 17:16

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/rijksreg ... -personen/

en zoek naar gezinshoofd, oude term, nu referentiepersoon.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”