Huurder plaatsing zonnepanelen zonder akkoord - gezonde en veilige leefomgeving

Katia16
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurder plaatsing zonnepanelen zonder akkoord - gezonde en veilige leefomgeving

#1 , 17 jul 2024 15:50

Hallo,

Mijn nieuwe verhuurders (man is advocaat btw) hebben zonder overleg extra zonnepanelen geplaatst, ondanks mijn bezwaren ervoor zowel mondeling vanwege mijn gevoeligheid voor elektromagnetische straling. Ik heb mijn bezwaren nogmaals duidelijk kenbaar gemaakt via mail om deze elders te plaatsen zonder response.
Als huurder heb ik toch recht op een gezonde en veilige leefomgeving. Ik maak me ook zorgen over de negatieve effecten die de zonnepanelen en hun omvormers hebben op lange termijn door hun elektromagnetische veld.
Gezien de 30 cm afstand tussen mijn hoofd en de zonnepanelen op het dak in mijn slaapkamer ervaar ik reeds lichamelijke symptomen en dit beïnvloedt mijn dagelijks leven en nachtrust. Had gevraagd om een oplossing voor de installatie, bijvoorbeeld het verplaatsen van de zonnepanelen of het uit te stellen tot na mijn verhuis, response is niet mogelijk, plaatsing is toch uitgevoerd.

Wat als de verhuurders niet bereid zijn om tot een onderlinge oplossing te komen, kan ik overwegen om juridische stappen te ondernemen voor huurgeschillen en gezondheidskwesties? Zijn er mogelijke juridische stappen die ik kan nemen, zoals het eisen van anti-stralingskosten of verhuiskosten of andere gezien het geen dringende zaak was, het plaatsen van extra zonnepanelen?

Alvast zeer dank voor jullie advies,
Met vriendelijke groeten,

CityBird

#2 , 17 jul 2024 19:09

Mijn nieuwe verhuurders (man is advocaat btw) hebben zonder overleg extra zonnepanelen geplaatst, ondanks mijn bezwaren ervoor zowel mondeling vanwege mijn gevoeligheid voor elektromagnetische straling. Ik heb mijn bezwaren nogmaals duidelijk kenbaar gemaakt via mail om deze elders te plaatsen zonder response.
Als huurder heb ik toch recht op een gezonde en veilige leefomgeving.
In België is verblijf zonder aan elektromagnetische velden te worden onderworpen gewoonweg onmogelijk. Overal in je woning, de plaats waar je werkt, ja zelfs op straat ga je elektrische leidingen en toestellen terugvinden, je TV, je GSM, microgolfoven, inductiekookplaat…… lijst is eindeloos.

Bovendien leveren zonnepanelen gelijkspanning, wat een veld oplevert dat gelijkaardig is aan het natuurlijke magnetisch veld van de aarde. Hoe kan je daar ooit aan ontsnappen?

Een elektromagnetisch veld is bovendien het gevolg van stroom door een geleider. Zonnepalen wekken ‘s nachts geen spanning op en dus vloeit er ook geen stroom en ontstaat er helemaal geen veld rond de geleiders.

Hoe kunnen die zonnepanelen dan iets veranderen aan de situatie die er voordien reeds was?

Freec

#3 , 17 jul 2024 19:49

Je kan altijd naar de vrederechter stappen.... zorg wel voor medische verslagen, en een iets betere uitleg dan wat je nu geeft.

Ik bedoel : -30cm tussen uw hoofd en zonnepanelen
- gezonde en veilige leefomgeving
- eisen anti-stralingskosten
- eisen verhuiskosten

Probeer er rekening mee te houden dat u het dak niet meehuurt. Verhuurder doet er mee wat hij wil. Wat als je buur iets doet?

Reclame

LeenW

#4 , 17 jul 2024 21:49

Het probleem is dat deze aandoening wetenschappelijk nog niet aangetoond is, zie bv. https://www.health.belgium.be/sites/def ... eid_NL.pdf

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat u geen last hebt of dingen verzint. Het wordt gewoon moeilijk om iets te gaan eisen van de verhuurder als de wetenschap geen oorzakelijk verband kan aantonen.

Freec

#5 , 18 jul 2024 10:19

Ook het feit dat je spreekt over ’extra zonnepanelen’ doet mij vermoeden dat er dus al zonnepanelen lagen, en er nu enkele zijn bijgelegd.

Dat maakt uw zaak er niet beter op.

Terug naar “Huren”