Betalen successierechten

demonen
Topic Starter

Betalen successierechten

#1 , 17 jul 2024 08:18

Ik heb de erfenissimulator gebruikt en zou bijna 17.000 € successierechten moeten betalen. Gisteren ben ik bij de jurist van mijn notaris moeten gaan en die zegt dat ik niets moet betalen (hij was voor 98% zeker). Zijn uitleg: mijn ouders waren zonder huwelijkscontract gehuwd. In het eigen vermogen van mijn vader stond een stuk grond dat hij heeft geërfd van zijn ouders en waarop (tijdens het huwelijk) mijn ouderlijke woning werd gebouwd. Toen mijn vader stierf werden mijn broer (zaliger ondertussen) en ik (blote) eigenaars en hebben wij reeds successierechten betaald en kreeg mijn moeder het vruchtgebruik. Ik neem aan dat dit klopt maar waarom houdt de simulator daar geen rekening mee?

bullgod
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2024 10:16

werden uw broer en u samen destijds blote eigenaar vd ganse woning?
dat kan u zien op myminfin.
heeft uw moeder bezittingen nagelaten?
wel vreemd dat de jurist niet voor 100% zeker is.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

demonen
Topic Starter

#3 , 17 jul 2024 10:54

werden uw broer en u samen destijds blote eigenaar vd ganse woning?
dat kan u zien op myminfin.
heeft uw moeder bezittingen nagelaten?
wel vreemd dat de jurist niet voor 100% zeker is.
Myminfin :
( Vruchtgebruik: 1/1 ) mijn moeder (is recent overleden)
( Blote eigendom: 1/2 ) ikzelf
( Blote eigendom: 1/4 ) zoon 1 overleden broer
( Blote eigendom: 1/4 ) zoon 2 overleden broer
Ik weet ook niet waarom hij "voor 98 % zeker" zei en niet "voor 100 % zeker".
Hij zei dat de ouderlijke woning niet in de erfenis valt, enkel de inboedel en de zicht- en spaarrekening en 4 stukken grond (heide en woeste grond in een natuurgebied). Verder waren er geen bezittingen. Er komen wel nog zware ziekenhuisfacturen!

Reclame

wanton

#4 , 17 jul 2024 11:18

Ik vermoed dat u de erfenissimulator verkeerd hebt gebruikt. Door het feit dat jullie reeds blote eigenaar zijn van de woning, erven jullie daar niets van. Het was wel de gezinswoning maar alleen eigendom van vader. Het vruchtgebruik komt gratis naar de blote eigenaars.
U zal wel erfbelasting moeten betalen op de aanwezige gelden en de gronden. De inboedel is meestal te verwaarlozen. De kosten van ziekenhuis kan u in mindering brengen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2024 07:02

Correcte opmerking van wanton en de notaris: jullie betalen geen erfenisrechten op de woning, aangezien jullie deze nu niet erven.

Uiteraard zal je wel een bedrag zien als je dit ingeeft op een simulator. Dat weet die niet. Die gaat ervan uit dat dat u erft wat u ingeeft.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”