Faillissement werkgever: Wat wordt er mogelijk nog uitgekeerd?

OkayTimeForPlanC
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Faillissement werkgever: Wat wordt er mogelijk nog uitgekeerd?

#1 , 15 jul 2024 21:42

Vandaag te horen gekregen dat mijn werkgever (kleine onderneming, 4 werknemers) op 22/07 het faillissement zal aanvragen. Rond 25/07 zou ik mijn maandloon + vakantiegeld moeten ontvangen. Ik vraag me af wat de kansen zijn dat ik dit nog ontvang, want ik las dat het best lang kan duren voor je dit via het FSO ontvangt.

Ik heb beetje inkijk in de financiele zaken en hoewel de zaken slecht gingen, was er nog wel iets van middelen beschikbaar. Als de werkgever de fondsen voor de lonen en vakantiegeld wel al klaar had staan, bestaat de kans dan dat deze nog uitgekeerd worden? Worden deze bijvoorbeeld al op voorhand gestort naar SD Worx (in ons geval) en kan het daarom nog uitgekeerd worden, of wordt op het moment van aanvraag faillissement onmiddelijk alles stopgezet?

Is het dan de curator die beslist dat het alsnog kan uitbetaald worden of het via het FSO zal verlopen? Over welke tijdsperiodes spreken we dan?

Alvast bedankt!

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 jul 2024 16:12

Betaalt SD Worx effectief je loon uit ?
Kan je zien aan de bankverrichting van wie de storting komt
Als zij het uitbetalen, kan je het daar proberen navragen.
Als zij het niet uitbetalen maar enkel berekenen en je loonbrief doorsturen, kunnen ze je daar niets vertellen.

Vonnis vd faling valt ook niet noodzakelijk op de dag van aanvraag.

Nu, je kan daar als werknemer zeer weinig aan veranderen ...
Als je loon niet gestort is voor de faling uitgesproken wordt, zal dat via curator gaan.
Of als er niks / onvoldoende cash is, via FSO

Het is niet leuk natuurlijk, maar via FSO krijg je ... uiteindelijk ... wel waar je recht op had
(geen extra's, maar bij KMO zijn die er doorgaans ook niet)

https://www.rva.be/fso/industrieel-en-commercieel

Succes met de zoektocht naar een nieuwe job !

OkayTimeForPlanC
Topic Starter

#3 , 17 jul 2024 10:44

Bedankt voor je antwoord! Het is het bedrijf zelf dat stort volgens mijn bank-app, niet SD Worx blijkbaar. Nu heb ik gisteren wel een open gesprek gehad: de lonen en vakantiegeld worden wel nog klaargezet voor SD Worx, dan is het geld op. Als dat geld al "klaar staat" voor uitbetaling, zou de curator dit dan nog tegenhouden?

Het zal allemaal een spel van dagen worden: geld wordt nu al klaar gezet voor de curator aangesteld wordt, faillisement wordt op 22/07 aangevraagd, normaal wordt ons loon altijd op 25ste of 26ste gestort, hoe groot is de kans dat de curator nog voor die dag aangesteld is, alles in kaart brengt en eventueel dan nog de opdracht geeft om die lonen niet meer te storten? Open vraag, ik weet het... :)

Reclame

Thomas_A

#4 , 18 jul 2024 06:59

Dat kan niemand hier inschatten. U staat er alleszins beter voor dan een leverancier voor wie de betaling klaarstaat, aangezien werknemers bevoorrechte schuldeisers zijn.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 jul 2024 17:40

Werknemers zijn idd bevoorrechte schuldeisers
Ik denk zelfs de eerste in lijn ? Da's iets voor Marcus Aurelius ...

Je werkgever heeft het dan tenminste niet zo ver door laten gaan dat er gewoon niks meer is, of jullie al niet meer betaald werden ... dat gebeurt helaas ook

OkayTimeForPlanC
Topic Starter

#6 , 19 jul 2024 23:47

Ja ben wel blij dat er open gecommuniceerd is en dat er tijdig wordt ingegrepen, mogelijk kan er nog soort van doorstart gemaakt worden met kernteam ooit, maar dat hangt nog van veel zaken af. Werknemers zijn bevoorrechte schuldeisers, maar wel na ondermeer banken las ik wel.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”