deelname aan AV als externe commissaris van de rekeningen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Dirk1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

deelname aan AV als externe commissaris van de rekeningen

#1 , 16 jul 2024 08:19

Als externe commissaris van de rekeningen (niet mede-eigenaar) moet ik volgens de nieuwe syndicus bij wet niet uitgenodigd worden op de AV of BAV. Voor de laatste BAV (wissel syndicus) ontving ik geen uitnodiging, ook geen verslag. Niettemin merk ik dat geagendeerd punt 5 gaat over :Bespreking financiële situatie van het afgelopen boekjaar: eindbalans vorige syndicus, punt 6 gaat over herbevestiging /ontslag Commissaris van de rekeningen. Volgens de nieuwe syndicus mag - in tegenstelling met wat opgenomen is in het RIO mbt bevoegdheden commissaris van de rekeningen-'enkel deelnemen aan het agendapunt boekhouding, om eventueel iets toe te lichten'
Vraag: moet de externe commissaris van de rekeningen wel of niet (bij wet) uitgenodigd worden op een (B)AV. Uiteraard heeft deze geen stemrecht en kan en mag hij maar interveniëren mbt financiële/boekhoudkundige topics.

LYNX XX

#2 , 16 jul 2024 10:55

Inderdaad de nieuwe syndicus heeft gelijk.
De externe rekencommissaris moet wel degelijk uitgenodigd worden : anders kan hij zijn verslag of de vragen van de eigenaars niet toelichten.
Hij is niet verplicht aanwezig te zijn, maar wel zijn verslag dan voor de AV in te dienen, zodat de AV zijn mandaat kan beoordelen.

Dirk1
Topic Starter

#3 , 16 jul 2024 18:01

ik volg even niet: volgens de nieuwe syndicus moet de commissaris NIET uitgenodigd worden, dus heeft hij volgens het laatste deel van je antwoord geen gelijk...
Voor de statutaire AV weet je in welke periode deze geagendeerd wordt, voor een bijzonder algemene vergadering uiteraard niet ...ik viel dus compleet uit de lucht. Mijn mandaat werd zelfs vernieuwd zonder dat ik aangegeven had of ik wel of niet nog dit mandaat wou opnemen...

Reclame

LYNX XX

#4 , 17 jul 2024 07:58

De wettelijke periode van 15 dagen voor de AV die ligt vast maar de effectieve datum niet. Dus rekencommissaris wordt dan toch best ingelicht ?
Indien de rekencommissaris niet uitgenodigd wordt of ingelicht kan hij ook zijn bevindingen ( verslag ) niet verdedigen of toelichten op de AV.
Uw mandaat moet jaarlijks worden voorgelegd of een andere rekencommissaris. Mandaat is 1 jaar. Dus hier kunt u reeds vaststellen dat het nodig is om u uit te nodigen. U wenst verlenging of niet.
Voor een BAV ligt het anders : indien het agendapunt niet over de boekhouding of financiële zaken handelt; is een externe rekencommissaris er ook niet nodig.

De inhoud van een goede rekencommissaris omvat volgens mij ( ervaring en beroep ) verslag indienen zo volledig mogelijk. wat is er nagekeken en wat niet. Opmerkingen. Wat heeft de syndicus niet ter inzage willen aanbieden. Sommige sites stellen voorbeelden voor met een beperkt aantal zinnetjes ? De rekencommissaris mag geen kwijting of non kwijting geven aan de syndicus wat betreft de boekhouding dat is de taak van AV. Uit zijn verslag ( indien degelijk uitgevoerd ) kunnen de eigenaars zelf veel afleiden.
Een syndicus die liever de rekencommissaris niet op de AV heeft, ogen openhouden.
https://blog.syndicyourself.be/nl/blog/ ... g-in-orde/
Punt : wie woont de AV bij ?

Alhoewel de wetgever niet expliciet vermeldt om de rekencommissaris uit te nodigen, ziet u ook wel dat dit noodzakelijk is.

Terug naar “Stel een vraag”