#2 , 15 jul 2024 17:07
Goeiemiddag, vorige week ben ik gepakt voor winkeldiefstal in een drogisterij. Ik had enkele schoonheidsproducten meegenomen van Clinique en ben gepakt op camera. Ik heb ben dus op het moment van de feiten gewoon kunnen buitenwandelen maar kreeg na een uur een mail dat ze me hadden betrapt op camera. Ze hadden mijn email adres omdat ik ook iets gekocht had op dat moment en mijn klantenkaart (=indentiteitskaart) had gegeven. Ik ben de dag nadien meteen naar de winkel gegaan met de producten en die hebben ze terug genomen maar de manager heeft de politie erbij gehaald. Ze vermoede dat het niet de eerste keer was en dat heb ik ook meteen toegegeven. Ze zei dat ze alle camera beelden ging opvragen van nu tot de eerste keer dat ik daar iets had aangekocht (dat kunnen ze zien doordat ik toen ook elke keer mijn klantenkaart heb ingescanned) . Dat is zo'n 6 maa'd terug tot in Januari. Kunnen ze dat eigenlijk tot zolang geleden opvragen? Ik dacht dat de wet zei dat camera beelden maar tot 4 weken mogen bewaard worden. Na dat de politie gekomen is hebben ze mij meegenomen voor verhoor en zijn ze ook bij me thuis geweest, dit had ik zelf voorgesteld. Ik heb ze toen de producten die ik vorige keren had meegenomen meegegeven, deze waren wel al open en gebruikt. Het ging telkens om schoonheidsproduten. De politie zag wel dat in heel erg van slag was door dit gebeuren want ik ben ondertussen 35 en nog nooit met politie of gerecht in aanraking gekomen. Ik had beter moeten weten en ik heb zeer veel spijt. Ergens ben ik opgelucht dat ik gepakt ben, hoe raar het ook klinkt, maar ik denk dat het anders niet vanzelf gestopt zou zijn... Maar ik ben wel heel erg ongerust over de gevolgen. Kan iemand me hier wat meer informatie over geven aub? Mensen die soortgelijke situaties hebben meegemaakt? Wat zijn de gevolgen hiervan? Denk je dat ik zal moeten voorkomen voor de rechtbank of dat dit een minnelijke schikking zal zijn, rekening houdende met het feit dat ik een blanco strafblad heb, een vaste job en geen schulden... Ik hoop dat ze mild zullen zijn. Een iets is zeker, ik heb m'n les geleerd!