Hoe kan je een kind van je vrouw uit huis krijgen die weigert te werken?

PPC603
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoe kan je een kind van je vrouw uit huis krijgen die weigert te werken?

#1 , 12 jul 2024 00:32

Hoi,

Ik woon samen met mijn vrouw en we zijn feitelijk samenwonend.
We hebben samen een dochter en mijn vrouw heeft nog een zoon ([b]naam verwijderd - JurecaBE - moderator[/b] ) van haar vorig huwelijk, die bij ons nog inwoont en hij is al 23 jaar.

Tussen mijn vrouw en ik gaat het niet zo goed en we zouden uit mekaar willen gaan maar kunnen/willen dat pas doen als naam verwijderd - JurecaBE - moderator het huis uit is.
Het huis wil ik houden en mijn vrouw wil dan een appartement gaan zoeken.
naam verwijderd - JurecaBE - moderator z'n lief woont ook bij ons in, samen met haar baby en die heeft een uitkering van het OCMW van 1700 euro en nog 200 euro kindergeld en heeft zo dus een inkomen van 1900 euro.
Ze zoeken wel een appartement (blijkbaar verplicht omdat de baby op leeftijd van 1 jaar z'n eigen kamer zou moeten hebben, en thuis is geen kamer meer beschikbaar) maar alleen z'n lief heeft een inkomen van 1900 euro.
naam verwijderd - JurecaBE - moderator zelf is werkloos en weigert elke jobaanbieding en verdedigt zich met wat ze horen van het OCMW, namelijk dat als Jonas werk zou hebben (bijvoorbeeld 1600 euro), dat dit loon van z'n lief haar uitkering wordt afgetrokken en dat hun gezamelijk inkomen nog steeds maar 1900 euro zou zijn (1600 van zijn loon en 300 van haar OCMW uitkering) en daarmee zou werk zoeken geen verschil uitmaken volgens hen.
naam verwijderd - JurecaBE - moderator is op de 5-6 jaar dat is al van school is amper 2 jaar werkzaam geweest als je alles optelt.

Volgens mij maakt ie zo het zoeken naar een appartement voor hemzelf en z'n lief met baby ontzettend moeilijk en dit blijft maar duren.
We hebben overal al aangetoond waar werk is, geven tips en nog steeds weigert ie elke jobaanbieding.

Wij zitten hierdoor ook vast en kunnen beiden niet opnieuw beginnen zolang naam verwijderd - JurecaBE - moderator en z'n lief nog thuis wonen.
En ikzelf kan moeilijk met 1 inkomen 5 man bekostigen (mezelf, mijn dochter, naam verwijderd - JurecaBE - moderator , z'n lief en de baby).

Hoe krijg ik naam verwijderd - JurecaBE - moderator uit huis?

Omdat we niet getrouwd zijn, heb ik eigenlijk geen verwantschap met naam verwijderd - JurecaBE - moderator . Stel dat mijn vrouw eerder zou vertrekken, kan ik hem dan zonder pardon aan de deur zetten omdat ik met hem geen verwantschap heb? Of moet er nog steeds een vrederechter aan te pas komen of iets dergelijks?

Klopt dit allemaal? Wat kan ik doen of wat kunnen wij doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702

#2 , 12 jul 2024 07:41

Zijn naam verwijderd - JurecaBE - moderator , zijn lief en de baby bij jullie gedomicilieerd, dan zal het moeilijk zijn om ze uit het huis te zetten.

Wat ik niet snap is dat als het lief bij jullie gedomicilieerd is dat ze dan een inkomen (leefloon) kan hebben van 1.700 euro want is er dan geen rekening gehouden met het inkomen van jullie bij de berekening van het leefloon?

Want dit vind ik terug op het internet link: https://www.helderrecht.be/nl/vraag/kij ... -je-ouders

Kijkt het OCMW bij de berekening van het leefloon naar de inkomsten van je ouders of meerderjarige kinderen met wie je samenwoont?

Om het bedrag van je leefloon te berekenen, kan het OCMW rekening houden met de inkomsten van je ouders en/of je meerderjarige kinderen met wie je samenwoont. Het OCMW houdt daarbij alleen rekening met het deel van hun inkomsten dat hoger is dan het maximum leefloon voor een samenwonende. Dat deel van hun inkomsten wordt van je leefloon afgetrokken.[/quote]

LeenW

#3 , 12 jul 2024 07:52

Wie is eigenaar/huurder van de woning?

Reclame

CityBird

#4 , 12 jul 2024 08:03

Ik begrijp dat jij de eigenaar van de woning bent?

Stuur naam verwijderd - JurecaBE - moderator een aangetekende brief met het verzoek de woning te verlaten binnen een redelijke termijn, 3 maanden bv.

Geeft hij hieraan geen gevolg dan zal je idd naar de vrederechter moeten stappen.

Geeft hij ook geen gevolg aan de uitspraak (in de veronderstelling dat die meeging in je verzoek) dan zal je het vonnis moeten betekenen en laten uitvoeren door een deurwaarder. Kost een aardige duit.
Laatst gewijzigd door CityBird op 12 jul 2024 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcus Aurelius

#5 , 12 jul 2024 08:13

#2 Het gaat niet om de ouders van mevrouw en het gaan ook niet om meerderjarige kinderen. Verder staat er ook KAN. Laat ons niet vergeten dat het hier om niet-onderhoudsplichtigen gaat en zoals ook al gesteld hangt veel af van de inhoud van de domiciliëring. Het gaat hier dan ook om een ongehuwde persoon met een kind ten laste. Het is dan ook mogelijk en zeker niet in strijd met de wetgeving. Tenslotte mag mevrouw en haar kind niet het slachtoffer worden van een eventuele/mogelijke onwil van uw pluszoon. Het is altijd zeer gevaarlijk om te verwijzen naar juridische sites als men zelf de essentie van de wetgeving niet kent/begrijpt. Het is vaak een kwestie van perceptie. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

PPC603
Topic Starter

#6 , 12 jul 2024 12:19

Zijn naam verwijderd - JurecaBE - moderator , zijn lief en de baby bij jullie gedomicilieerd, dan zal het moeilijk zijn om ze uit het huis te zetten.

Wat ik niet snap is dat als het lief bij jullie gedomicilieerd is dat ze dan een inkomen (leefloon) kan hebben van 1.700 euro want is er dan geen rekening gehouden met het inkomen van jullie bij de berekening van het leefloon?

Want dit vind ik terug op het internet link: https://www.helderrecht.be/nl/vraag/kij ... -je-ouders

Kijkt het OCMW bij de berekening van het leefloon naar de inkomsten van je ouders of meerderjarige kinderen met wie je samenwoont?

Om het bedrag van je leefloon te berekenen, kan het OCMW rekening houden met de inkomsten van je ouders en/of je meerderjarige kinderen met wie je samenwoont. Het OCMW houdt daarbij alleen rekening met het deel van hun inkomsten dat hoger is dan het maximum leefloon voor een samenwonende. Dat deel van hun inkomsten wordt van je leefloon afgetrokken.
[/quote]

We zijn naar de gemeente geweest om haar domicilie hier te zetten omdat ze bij haar bompa is buiten gezwierd door haar huilbaby.
Er is blijkbaar geen rekening met onze inkomens gehouden want ze woont hier al 3 maanden en heeft nog steeds 1700 euro OCMW, waarvan ze 500 euro hier vrijwillig afgeeft voor kost en inwoon.
Onze zoon heeft zelfs geen inkomen (kan dus niet afgetrokken worden van haar leefloon) en z'n lief heeft geen verwantschap met ons, misschien is dat de reden waarom ze nog steeds OCMW trekt?
Laatst gewijzigd door PPC603 op 12 jul 2024 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

PPC603
Topic Starter

#7 , 12 jul 2024 12:20

Ik begrijp dat jij de eigenaar van de woning bent?

Stuur naam verwijderd - JurecaBE - moderator een aangetekende brief met het verzoek de woning te verlaten binnen een redelijke termijn, 3 maanden bv.

Geeft hij hieraan geen gevolg dan zal je idd naar de vrederechter moeten stappen.

Geeft hij ook geen gevolg aan de uitspraak (in de veronderstelling dat die meeging in je verzoek) dan zal je het vonnis moeten betekenen en laten uitvoeren door een deurwaarder. Kost een aardige duit.
Ik en mijn vrouw zijn de eigenaar van de woning, die ik volledig overneem als mijn vrouw vertrekt. Daarna ben ikzelf de enige eigenaar.

PPC603
Topic Starter

#8 , 12 jul 2024 12:27

#2 Het gaat niet om de ouders van mevrouw en het gaan ook niet om meerderjarige kinderen. Verder staat er ook KAN. Laat ons niet vergeten dat het hier om niet-onderhoudsplichtigen gaat en zoals ook al gesteld hangt veel af van de inhoud van de domiciliëring. Het gaat hier dan ook om een ongehuwde persoon met een kind ten laste. Het is dan ook mogelijk en zeker niet in strijd met de wetgeving. Tenslotte mag mevrouw en haar kind niet het slachtoffer worden van een eventuele/mogelijke onwil van uw pluszoon. Het is altijd zeer gevaarlijk om te verwijzen naar juridische sites als men zelf de essentie van de wetgeving niet kent/begrijpt. Het is vaak een kwestie van perceptie. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Het gaat wel over meerderjarige kinderen.
Onze zoon is 23 en z'n lief is 27 dacht ik.
De ouders van z'n lief zitten niet mee in dit verhaal.

De zoon gaf gisteren zelfs (en nog met trots) toe dat ie ALLE jobaanbiedingen weigert en negeert dat hem via interim worden toegestuurd.
Wij zijn beiden overal aan het rondvragen waar er eventueel werkgelegenheid is en waar ie aan de slag zou kunnen.
Zelfs onze eigen suggesties worden constant aan de kant geschoven en voor elke job heeft ie een reden om het niet aan te nemen:
- te ver
- verdient te weinig
- de werkuren staan hem niet aan
- er werken zuurpruimen
- het bedrijf zou een slechte naam hebben
- enz...

Hij is lasser van opleiding en we hebben hem zelfs al een bedrijf laten zien waar een bord buiten staat waar men een lasser zoekt maar zelfs daar gaat ie niet op in.
En dit bedrijf ligt nog geen kilometer van huis af en hij heeft een scooter.

CityBird

#9 , 12 jul 2024 14:41

De zoon gaf gisteren zelfs (en nog met trots) toe dat ie ALLE jobaanbiedingen weigert en negeert dat hem via interim worden toegestuurd.
Wij zijn beiden overal aan het rondvragen waar er eventueel werkgelegenheid is en waar ie aan de slag zou kunnen.
Zelfs onze eigen suggesties worden constant aan de kant geschoven en voor elke job heeft ie een reden om het niet aan te nemen:
- te ver
- verdient te weinig
- er werken zuurpruimen
- enz...

Hij is lasser van opleiding en we hebben hem zelfs al een bedrijf laten zien waar een bord buiten staat waar men een lasser zoekt maar zelfs daar gaat ie niet op in.
Dit is helemaal niet relevant, het is immers niet jouw verantwoordelijkheid om aan arbeidsbemiddeling te doen.

Ofwel aanvaard je dat hij bij jullie inwoont ofwel zal je initiatieven moeten nemen zoals beschreven in mijn eerste post als hij niet uit eigen initiatief vertrekt.

Freec

#10 , 12 jul 2024 15:30

Je kan zelfs nu al een bemiddeling vragen via de vrederechter, dat is gratis...
Zoon zal dan wel de ernst van de situatie beginnen inzien.

PPC603
Topic Starter

#11 , 13 jul 2024 15:44

- te ver
- verdient te weinig
- er werken zuurpruimen
- enz...

Dit is helemaal niet relevant, het is immers niet jouw verantwoordelijkheid om aan arbeidsbemiddeling te doen.

Ofwel aanvaard je dat hij bij jullie inwoont ofwel zal je initiatieven moeten nemen zoals beschreven in mijn eerste post als hij niet uit eigen initiatief vertrekt.
Aangezien wij compleet vastzitten door z'n onwil om te werken en daarmee geen appartement kan vinden, en wij zijn dus verplicht om bij mekaar te blijven omdat het financieel ook niet haalbaar is om met 1 loon 5 mensen onderdak te verschaffen en te voeden, zie ik niet in dat dit niet relevant is.

En klopt het dat haar OCMW van 1700 euro volledig kan wegvallen als hij bijvoorbeeld zou gaan werken voor diezelfde 1700 euro?
En dat werken of niet dan geen verschil zou maken? Dat beweren ze ook, dat het geen zin heeft om te gaan werken omdat het uiteindelijk op hetzelfde zou uitdraaien, namelijk een gezamelijk inkomen van 1700 euro.

LeenW

#12 , 13 jul 2024 16:39

Voorlopig bent u dan nog beide eigenaar. Wil uw partner het even ver laten komen als u?

Franciscus

#13 , 13 jul 2024 20:08

Alle personen buiten de eigenaars zijn dan 'bezetters ten bede ' gezien ze geen huurcontract hebben.
Als ze ingeschreven zijn bij de dienst bevolking zijn ze daar ook gedomicilieerd en bijgevolg is dat huis ook hun woning en kan u ze daar zomaar niet buitenzetten.

En inderdaad u zal mer uw huidige partner al moeten overeenkomen voor u enige verdere stap kan zetten bij de vrederechter.
Procedure voor uitzetting zal dan via een AS aan de twee betrokkene door beide eigenaars moeten opgestart worden.
Gezien precaire situatie van partner van ( stief )zoon wordt daar sowieso OCMW bij betrokken.

Thomas_A

#14 , 13 jul 2024 20:31

Hoe komt de vriendin aan een uitkering van 1.700 euro exclusief kindergeld? Een leefloon is een pak lager.

Als uw zoon gaat werken of een werkloosheidsuitkering aanvraagt, zal dit bedrag sowieso lager liggen maar doen ze netto nog altijd voordeel.

Het OCMW kan ook rekening houden met uw loon, aangezien jullie op hetzelfde adres samenwonen. Hopelijk zijn ze correct op de hoogte gesteld van de gezinssamenstelling, of dit kan achteraf nog teruggevorderd worden.

Franciscus

#15 , 13 jul 2024 20:50

Is blijkbaar zoon van feitelijk samenwonende partner... dus geen verwantschap met vraagsteller.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”