auto gekocht - garantie 12 maanden - olie lek na 2 manden

adib
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

auto gekocht - garantie 12 maanden - olie lek na 2 manden

#1 , 09 jul 2024 01:04

Beste Mensen,

ik wil graag profesionele advies voor mijne situatie, ik heb auto gekocht in januari met 12 maand garantie voor motor en versnellingsbak wat blijkt na 2 maanden dat olie lekt op motor pan.
Ik heb gevraagd verkoper om probleem te herstellen en hij deed dat 2 keer zonder succes, olie lekt steeds.
Nu momenteel na 3 herstelling ik wacht voor resultaat van herstelling ik ben niet zeker of auto in orde is (verkoper zegt ook dat olie lekken zitten niet onder garantie - is dat waarheid ??)
Wat als steeds lekt ? ik gaan zeker niet voor vierde keer om te herstellen, ik vertrouw mensen niet meer.
Wat zijn mijn rechten, kan ik bv auto retourneren aan verkoper??
of gewoon naar Opel garage gaan voor prijsofferte vragen, en tonen aan koper? en dan hij betaal alle kosten ??
kan dat met belgische wet ??

Vriendelijk bedankt voor alle advies.

jef007

#2 , 09 jul 2024 10:01

mi. heeft u 2 jaar WETTELIJKE garantie, ongeacht wat er op uw factuur staat.

adib
Topic Starter

#3 , 09 jul 2024 10:11

Bedankt voor reactie,
in mijn geval is 12 maanden garantie, want dat staat op factuur.

Reclame

Thomas_A

#4 , 09 jul 2024 10:12

mi. heeft u 2 jaar WETTELIJKE garantie, ongeacht wat er op uw factuur staat.
Ik ga ervan uit dat het om een tweedehandswagen gaat.

Garantie dan minimum 1 jaar, tenzij er niks gespecificeerd werd. TS zegt expliciet dat hij 1 jaar garantie heeft. Is dus geldig.

Ik zie geen reden waarom een olielek niet onder deze garantie zou vallen.

Door iemand anders laten herstellen en dan de factuur bezorgen kan je niet zelf beslissen.

adib
Topic Starter

#5 , 09 jul 2024 10:17

ja idd , ik denk dat ook dat olie lek valt onder garantie,
Ik gaan niet zelf herstelling doen en dan geld vragen,
als hij is nog niet in orde ik zou gaan naar opel garage om te kijken wat is nog aan de hand en dan prijsofferte vragen , en volgende wat ik zal doen is vragen koper om herstelling te betalen , en dan eventuel , naar advocaat (dekt via verzekering - ik ben niet zeker) om eventuele retour van wagen...

wat denken jullie..

adib
Topic Starter

#6 , 10 jul 2024 15:21

hebben jullie idee dat kan ik auto retourneren ??
moet ik door recht bank gaan met deze zak, wat is kans dat ik zal winnen ??

Franciscus

#7 , 10 jul 2024 19:30

Ik dacht dat men in een VAB centrale ook een controle kan laten doen en laten zoeken naar probleem.

adib
Topic Starter

#8 , 12 jul 2024 15:53

bedoel u expertise doen bij VAB bv ??

mava105

#9 , 12 jul 2024 16:37

Heb dat al meermaals gedaan bij iedere 2de handsaankoop van de wagen van mijn echtgenote. Zeer grondig onderzoek, zonder enig commercieel oogmerk. Hun rapporten zijn grondig, en ze proberen u niet nuttloos op kosten te jagen. Ze zeggen waar het op staat. In een merkgarage zullen ze al snel nutteloze kosten proberen maken

adib
Topic Starter

#10 , 12 jul 2024 19:30

ik kan altijd vragen in voorhand bij Opel Garage hoeveel zou dat kosten, dan actie nemen....

en als dat te veel kosten , zal ik VAB vragen.

maar als ik heb garantie voor 1 jaar, wat zijn mijn rechten - als olie zal lekken , kan ik auto laten repareren op kosten van verkoper ??

of bestaat optie dat ik gaan auto terug naar verkoper en geld terug.... ??

mava105

#11 , 12 jul 2024 19:58

VAB onderzoekt de HELE wagen. De merkverdeler zal enkel het olieverlies onderzoeken.
En VAB geeft GEEN offerte, en hersteld ook niet. Ze hebben daarom geen enkele reden om de boel te bedriegen

adib
Topic Starter

#12 , 12 jul 2024 20:29

ahhhh ja nu is betje duidelijk voor mij,
maar bij VAB ik krijg ik geen papier dat ik kan tonen aan verkoper, dat brengt niks op, als ik vraag aan merk garage ze gaan zeggen waar dat lekt en eventuele herstelling kosten…

mava105

#13 , 13 jul 2024 12:34

Bij VAB krijg je wel een zeer omslachtig en uitgebreid verslag van de keuring. Destijds kosten keuring ongeveer 100 € en dat is al 25 jaar geleden

Franciscus

#14 , 13 jul 2024 21:10

En als u daarna naar de rechtbank (moet) gaan ...aan die onafhankelijke expertiseverslag zal zeker rekening gehouden worden door rechtbank . Net wegens hun onafhankelijkheid.

Waar ik vroeger 2de hands wagens kocht wel die lieten hun wagens zelf door VAB controleren en dat verslag zat bij aankoop.

ongelukbelaagd

#15 , 18 jul 2024 15:20

Indien u een aparte rechtsbijstandsverzekering hebt, kunt u altijd via deze een advokaat een brief laten schrijven.
Dan nemen garages dit meestal serieuzer.
Ik spreek uit ervaring ;-)

Terug naar “Consumenten Koop”