Bank zou rekeningen blokkeren door onbetaalde domiciliering

skabalie
Topic Starter

Bank zou rekeningen blokkeren door onbetaalde domiciliering

#1 , 11 jul 2024 14:26

Hi,
Ik denk dat iemand mij een broodje aap wil vertellen.
Die persoon, mijn bewindvoerder zegt dat ze mijn zakgeld rekening en grote rekening zou blokkeren door een geweigerde dommicilliering?
Ben meer dan 30 jaar in een bank, en nog nooit meegemaakt. Kosten betalen wel.
Ik denk eerder dat het de bewindvoerder de rekeningen wil blokkeren.
Is dit nonsens of niet?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jul 2024 22:13

Wie heeft wat geweigerd?

skabalie
Topic Starter

#3 , 11 jul 2024 23:10

De bank heeft een domiciliering geweigerd wegens ontoereikend saldo.

Reclame

Marcus Aurelius
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2024 08:19

Concreet wil dit toch zeggen dat de bank terecht de domiciliëring heeft geweigerd wegens onvoldoende krediet op de rekening. Primo, vermits u onder bewindvoering staat beslist de bewindvoerder over het al dan niet aangaan van een domiciliëring, gezien hij tenslotte uw rekeningen beheert. Neem dus contact op met uw bewindvoerder en ga samen met uw bewindvoerder na of domicilëring in uw situatie opportuun is. Tenslotte lijkt het me raadzaam om eens te rade te gaan bij de sociale dienst van het OCMW en/of een CAW gezien zij meer ervaring hebben met financiële problemen en bewindvoering, maar wat uw rechten maar ook uw plichten zijn t.a.v. uw bewindvoerder. Tenslotte best goede afspraken maken met uw bewindvoerder en samen de grenzen bepalen. Enkel zo maakt u een bewindvoering zinvol als springplank om uiteindelijk al dan niet onder begeleiding terug op uw eigen benen te staan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

sysrq

#5 , 25 nov 2024 21:33

Bij een geweigerde domiciliering wegens ontoereikend saldo worden er kosten aangerekend zelfs wanneer ook hiervoor onvoldoende op de rekening staat. Met andere woorden de rekening komt in een ongeoorloofde negatieve stand. Dit is niet wenselijk zeker voor een zogenaamde zakgeldrekening bij bewindvoering. Het is aan de bank om te handelen volgens de instructies van de bewindvoerder die hoogstwaarschijnlijk absoluut geen negatief saldo op dergelijke rekening zal aanvaarden, ongeacht de reden. Volg adviezen van eerdere post, bespreek het met de bewindvoerder.

Terug naar “Bank & Beurs”