Invullen aangifte van een nalatenschap : levensverzekeringen

Ottone
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Invullen aangifte van een nalatenschap : levensverzekeringen

#1 , 10 jul 2024 16:00

Betreft: aangifte nalatenschap deel “Levensverzekeringen - artikel 2.7.1.0.6 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit”

Even schetsen: vader overleden 08/09/2021 en moeder 30/05/2024, gehuwd onder wettelijk stelsel, 3 kinderen.
Naar aanleiding van overlijden vader is er een levensverzekering uitgekeerd aan moeder. De premies werden betaald met gelden van het gemeenschappelijk vermogen.
Het uitgekeerde bedrag werd op de aangifte nalatenschap van vader vermeld. Moeder heeft daar erfbelasting op betaald.
1) Moet ik deze levensverzekering ook op moeders aangifte vermelden omdat de uitkering binnen de drie jaar vóór het overlijden van moeder plaats vond?
2) Moet ik het volledige uitgekeerde bedrag vermelden? Indien, nee wat precies?
Alvast bedankt voor jullie inbreng.

wanton

#2 , 10 jul 2024 20:18

U moet in dit geval niets vermelden qua levensverzekering. Op datum van haar overlijden is er immers geen meer. Vermits de betaling gebeurde minder dan drie jaar voor haar overlijden, wordt verondersteld dat dit bedrag nog aanwezig is. Indien dat bedrag nog volledig op haar naam stond, is er geen probleem. Als zij dat echter heeft uitgedeeld, moet u vermelden hoe dat gebeurd is. Of welke uitgaven daar mee gedaan zijn, vb. rusthuiskosten. Eventueel moeten daar dan toch successierechten op betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”