wetgeving inkijken boekhouding

Bektronics
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wetgeving inkijken boekhouding

#1 , 08 jul 2024 19:48

Beste forumleden.
Graag een duidelijk antwoord op volgende vraag:
Welke wetgeving laat mij toe als huurder de boekhouding in te kijken bij mijn syndicus?
In afwachting van uw antwoord.
Vriendelijke groeten.
ABE

Thomas_A

#2 , 08 jul 2024 20:07

Ik neem aan dat u bedoelt in het kader van de bewijsstukken voor de afrekening van kosten?

Vlaams Woninghuurdecreet:
Art. 36. Verrekening kosten en lasten

§ 2. Tenzij uitdrukkelijk overeengekomen is dat de kosten en lasten die aan de huurder worden opgelegd, in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met de werkelijke uitgaven overeenkomen.
De kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgenomen.
De bewijsstukken van de kosten en lasten worden op zijn verzoek aan de huurder bezorgd.
Als een onroerend goed uit meerdere appartementen bestaat waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten bezorgt en aan de huurder of aan zijn bijzondere gevolmachtigde de mogelijkheid heeft geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.

In een andere context zie ik niet waarom u dit zou mogen.

LYNX XX

#3 , 08 jul 2024 20:54

Indien uw verhuurder de gemeenschappelijke kosten doorrekent; dan hebt u recht op de bewijsstukken. Indien de syndicus de kosten verdeling doet = idem.
Indien u als huurder niet akkoord gaat met de kostenverdeling of bedenkingen heeft bij de afrekening dan heeft u het recht om de boekhouding hieromtrent in te kijken. Wel op afspraak bij de syndicus en tegen vergoeding ( indien vermeld in het syndicuscontract met de VME.
De verhuurder moet de bewijstukken van de afrekening aan u boorleggen : art. 1728 ter BW en art. 36§ 2 Vlaams Woningdecreet.

Reclame

Bektronics
Topic Starter

#4 , 11 jul 2024 11:12

Aan beide forumleden: @Thomas_A en @LYNX XX
Bedankt voor jullie reactie en duidelijk antwoord op mijn vraag. Vriedelijke groeten. ABE

Terug naar “Huren”