Ik heb enkele gemengde vragen, ik probeer ze zo duidelijk mogelijk te formuleren.
Wat betreft de schenking van appartement door moeder aan beide kinderen.(2)
Moeder krijgt het vruchtgebruik en blijft in de woning wonen.
Indien ze later in een rusthuis zou moeten verblijven, ze ervoor kiest om het appartement te verhuren.
De opbrengst van de huur is voor mijn moeder, klopt dit?
Indien ze het appartement wil verkopen, heeft ze de toestemming van beide kinderen nodig, is dit correct?
De opbrengst van de verkoop van het appartement is deze voor mijn moeder of de kinderen?
Indien de opbrengst naar de kinderen gaat is de optie om haar appartement te schenken bij leven wel zo een goed
idee dan?
Wat als ze met haar pensioen en haar spaargeld het rusthuis niet meer gaat kunnen betalen?
Schenking van een som geld aan de kleinkinderen bij leven.
Moeder kan aan elk kleinkind tot max. €12.500 onbelast schenken, ook al komt ze binnen de 3 jaar te overlijden.
Moet dit bedrag in 1 keer geschonken worden of kan dit vb. ook opgesplitst worden in €4000 gespreid over 3 jaar?
Ze kan de schenking ook in een zelfgemaakt testament zetten wat betreft de geldsom van max. €12.500 voor de kleinkinderen.
Belangrijk is dat dit testament zelf geschreven is, een datum en haar handtekening aanwezig is.
Dit zelf opgemaakt testament moet dit in een notariskantoor geregistreerd worden of kan dat thuis worden bewaard en bij overlijden aan de notaris worden afgegeven?
Alvast bedankt.