Ik word gedagvaard voor de rechtbank van eerste aanleg tot betaling van het ereloon van een vastgoedmakelaar.
Dit werd nochtans betaald op de dag dat de advokaat van de tegenpartij me meedeelde dat tot dagvaarding zou worden over gegaan. De advokaat vroeg voorafgaand niet naar mijn intenties tot betaling.
Wat moet er nu gebeuren? De kosten lopen op en ik wens niet voor de rechter te verschijnen.
In concreto:
21/6 verlijden akte. de ondertekening werd op vraag van de notaris naar de avond verplaatst. de notaris meldt me dat de aankoopsom pas di 25/6 op mijn rekening zal staan vanwege het weekend en de laatavond zitting
21/6 mijn geplande betaalopdracht kan niet uitgevoerd worden vanwege een saldo tekort. info verkregen op 22/6.
24/6 advokaat informeert bij de notaris of het ereloon afgehouden werd.
24/6 vanwege het negatieve antwoord van de notaris gaat tegenpartij over tot dagvaarding zonder mij naar mijn intenties te vragen. het niet afhouden van het ereloon was conform de bemiddelingsovereenkomst. het ereloon was te betalen op de dag van de akte.
24/6 ik betaal het ereloon direct nadat ik bemerk dat de aankoopsom reeds gestort werd
27/6 de deurwaarder steekt de pro justitia in mijn brievenbus