Verhuurder verbiedt elektrische step

habo85
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuurder verbiedt elektrische step

#1 , 21 jun 2024 20:54

Situatie:
Ik ben reeds 5 jaar eigenaar van een elektrische step van het Nederlandse kwaliteitsmerk 'Volans'. Ik rij hier heel voorzichtig mee en draag helm en handschoenen. Sinds februari dit jaar woon ik in bij mijn partner in een appartement dat hij huurt. Ik ben gedomicilieerd op een ander adres, maar woon quasi in bij hem. In zijn contract staat er letterlijk dat er maximum 2 mensen in de unit mogen wonen. Er staat niets in over het verbod van het houden en/of opladen van elektrische steps.

Probleem:
Sinds gisteravond verbiedt de verhuurder en ook gebouweigenaar van de 3 woonunits, waar zij zelf 1 van de units bewoont, mij de toegang voor mijn elektrische step. Ik mag met mijn step niet meer naar boven in de unit die mijn partner huurt om daar mijn step op te laden. Met veel tegenzin heb ik toegegeven aan haar angst dat mijn step in brand zou vliegen tijdens het opladen. Er is namelijk geen enkele bezorgdheid nodig dat mijn step in brand zou vliegen. Er is een veiligheidscertificaat, de step is van degelijke Nederlandse makelij (en dus geen goedkoop Chinees materiaal) en ik heb deze step reeds vanaf de aankoop sinds 2019 dagelijks opgeladen via gewone huishoudstopcontacten zonder enig probleem.

Vraag:
Kan de verhuurder mij verbieden om mijn step op te laden in het appartement van mijn vriend?

Alvast bedankt voor juridisch advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A

#2 , 21 jun 2024 22:00

De verhuurder heeft er natuurlijk niks over te zeggen welke toestellen je oplaadt in je appartement met de stroom die je zelf betaalt.

Mogelijk zijn er wel regels om niet met fietsen of steps via de gemeenschappelijke gang naar het appartement te gaan. Dit veroorzaakt immers sneller schade aan muren, deuren, …

KJ86

#3 , 25 jun 2024 14:04

De woningbranden en ontploffingen zijn niet uit het nieuws te slaan en veelal bij huurders. Er zou een sensibiliseringsactie moeten komen, de verplichte rookmelder heeft niet geholpen.

Ook dure baterijen lopen risico op zelfontbranding, het is wachten op de solidstate batterij om dat probleem te verhelpen.

Vanuit een juridisch standpunt heeft de verhuurder weldegelijk recht van spreken. De manier waarop een appartement moet gebruikt worden is samengevat onder een allesomvattende term: " de goede huisvader". Voor de linkse rakkers onder ons gebruiken we ook het meer gender neutrale: "voorzichtig en redelijk persoon.
Als we dan gaan rondvragen, mag hier ook op het forum.
Hoeveel mensen dat er een step in hun woonruimte hebben staan, zullen we bitter weinig reactie krijgen.
Om de simpele reden dat die bij de Vlaming in de garage staat.

Reclame

Lanox

#4 , 25 jun 2024 22:39

Niet dus. Step hebben we niet, maar fietsbatterijen worden opgeladen in de woonkamer. Om de simpele reden dat we daar aanwezig zijn en kunnen ingrijpen in tegenstelling tot onze garage. Dat is dan mijn invulling van goede huisvader.

Edit: wij huren niet.

Joeri_J

#5 , 26 jun 2024 11:23

in principe heeft de verhuurder geen recht hiertoe,
al snap ik natuurlijk de bezorgdheid voor zijn eigendom.

Zelfde discussie is ook op't werk gaande voor elektrische fietsen in de ondergrondse parking.
Auto's worden toegelaten op te laden, fietsen niet, gelet deze meer 'valgevoelig' zijn en dus potentieel hoger risico hebben tot brand als het fout gaat bij het opladen.

je kan wel eventueel met hem in discussie gaan, er bestaan bescherming mechanisme:
- https://www.amazon.com/FLASLD-Fireproof ... B0BZ53R3S7

Dit ging ook besproken worden op het werk of dit in combinatie met apart lokaal eventueel goedgekeurd kon worden, maar dat is natuurlijk helemaal andere context.

habo85
Topic Starter

#6 , 27 jun 2024 21:57

Ik blijf dit onderwerp opvolgen. Bedankt voor jullie reacties alvast. Ik vertrek telkens met mn fiets vanaf nu en kom dan natuurlijk helemaal bezweet op het werk aan in deze temperaturen :P
Ondertussen gaan we wel verhuizen vanaf 1/8 want met zo'n moeial als verhuurder, daar word je als huurder helemaal gek van.
Het was namelijk niet het enige wat ze verbood. Ook verhuizen mocht niet via de trap omwille van pas geschilderde muren...
Er zijn waarschijnlijk nog voorbeelden...
Sowieso is dit een interessant debatitem over het thema woonverhuur.
Ikzelf vind dat een verhuurder dit niet mag verbieden. Immers is er altijd wel brandgevaar door een of andere situatie waar je zelf niets aan kan doen, en in dergelijke gevallen heb je als verhuurder en als huurder daar dan ook een brandverzekering voor.
Dus: Ja ik kan erin komen dat ze schrik heeft dat het wel eens plots in de fik zou kunnen vliegen, maar anderzijds is een verbod opleggen tot op de dag van vandaag onwettig omdat ze zich moeit in een privé-beslissing.

KJ86

#7 , 27 jun 2024 23:28

Ikzelf vind dat een verhuurder dit niet mag verbieden. Immers is er altijd wel brandgevaar door een of andere situatie waar je zelf niets aan kan doen, en in dergelijke gevallen heb je als verhuurder en als huurder daar dan ook een brandverzekering voor.
Dat is het probleem niet, als de step in de garage staat en die brandt uit, zal de verzekering ook serieus moeten dokken. Je staat er niet bij stil maar als het appartement begint te branden en één van de buren geraakt niet snel genoeg weg, heb je wel een dode op uw geweten. Het is uit respect voor de buren dat je moet confirmeren naar de regels rond brandveiligheid.

In appartementengebouwen moeten de bewoners op allerlei vlakken met elkaar rekening houden. Denk maar aan het gebouw in Hoboken, volgens getuigen was de stank niet te harden in dat gebouw. Aardgas is van nature reukloos, de producenten doen er een geurstof bij om de mensen te waarschuwen voor een gaslek. Kan je u voorstellen hoe onhygiënisch de omstandigheden moeten geweest zijn als de geur van gas door niemand gedetecteerd wordt.

Je kunt beter een strikte verhuurder hebben dan iemand die alles toestaat. Je moet de verhalen hier maar eens lezen over hoe erg dat buren elkaar kunnen tormenteren. Regels zijn belangrijk in een appartementsgebouw en de mensen die ze afdwingen, dat zijn helden!
Dat is het spijtige, elke verhuurder herkent de probleemgevallen maar niemand doet er iets aan. Zo lang dat ze betalen, laat je ze maar begaan.

Franciscus

#8 , 28 jun 2024 08:55

In nogal wat huurcontracten staat dat er niet verhuist mag worden via trap.
Waar ik woon kan men via ladderlift verhuizen.
Wel zowel de verhuizer als de nieuwe huurder hebben quasi alles via gang gedaan. Met serieuze schade aan trapleuning en kappen in de muur. Zelfs de deurstop is verdwenen.
Eigenaars waren niet zo gelukkig gang was ook net terug geschilderd.
En wie moet de kosten nu betalen ... de ene verwijst naar de andere....???

LeenW

#9 , 28 jun 2024 08:59

Niet verhuizen via trap is inderdaad vrij standaard. Dat van de batterij is hard maar ook niet onbegrijpelijk, er zijn al talloze incidenten geweest, zie bv. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/13/step-ontploft/

mava105

#10 , 28 jun 2024 12:37

En wie moet de kosten nu betalen ... de ene verwijst naar de andere....???
50/50

Franciscus

#11 , 28 jun 2024 19:34

Eigenaars ...wie kan bewijzen wie wat heeft gedaan.

habo85
Topic Starter

#12 , 02 jul 2024 20:42

Dat is het probleem niet, als de step in de garage staat en die brandt uit, zal de verzekering ook serieus moeten dokken. Je staat er niet bij stil maar als het appartement begint te branden en één van de buren geraakt niet snel genoeg weg, heb je wel een dode op uw geweten. Het is uit respect voor de buren dat je moet confirmeren naar de regels rond brandveiligheid.
....
Je doet precies of een step uit het niets in brand kan vliegen. Alles kan zomaar in brand vliegen (frietpot, kookvuur, elektrische verwarming, zekeringskast,...).
Dit appartement bestaat uit 3 woonunits. Het is geen groot flatgebouw zoals in Luik recent. Ik begrijp enkel niet hoe zij zo kortzichtig kan zijn omwille van een step. Ze is getraumatiseerd door verhalen die in de media verschijnen van goedkope steps en van de bijhorende opladers die in veel gevallen niet degelijk gekeurd zijn om op te laden via een gewoon huisstopcontact.
Wel beetje wikken en wegen aub.

habo85
Topic Starter

#13 , 02 jul 2024 20:48

Niet verhuizen via trap is inderdaad vrij standaard. Dat van de batterij is hard maar ook niet onbegrijpelijk, er zijn al talloze incidenten geweest, zie bv. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/13/step-ontploft/
1/ van Chinese makelij; geen Nederlandse.
2/ artikel is van januari. ondertussen geen andere artikels meer teruggevonden?
3/ hoeveel elektrische steps zijn er momenteel in België met bijhorende oplader en 1 ontploft en komt in het nieuws.

Freec

#14 , 02 jul 2024 21:53

Er zijn er al redelijk veel ontploft.... vorige maand nog. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240603_95752527

Je huurt een appartement, geen garage.
Sinds februari dit jaar woon ik in bij mijn partner in een appartement dat hij huurt. Ik ben gedomicilieerd op een ander adres, maar woon quasi in bij hem.
Eigenlijk is dat domiciliefraude

KJ86

#15 , 02 jul 2024 22:34

Niet alles komt in het nieuws. Per week worden er 300 meldingen van huiselijk geweld genoteerd, hoeveel komen daarvan in het nieuws, een fractie.
Het is algemeen geweten dat baterijen spontaan kunnen ontbranden. Lanox gaat zover om ze te monitoren, daarvoor moet je systematisch en gedisciplineerd zijn, dat is niet voor iedereen weggelegd. Er is een race in het ontwikkelen van veiligere batterijen, geef het een vijftal jaar en het probleem is opgelost.

Het is geen schande dat je daar niet stil bij staat maar het probleem zit in de manier waarop dat je reageert. In plaats van de bezorgdheid te delen, denk je enerzijds dat de verhuurder u persoonlijk probeert te treffen en anderzijds maak je van de verhuurder, een dramatiserende aansteller.

Het enige wat je in dergelijke situatie moet doen is de autoriteit van de verhuurder respecteren en een oplossing zoeken. Hetgeen dat je gedaan hebt want je gaat verhuizen.

Terug naar “Huren”