Beste,
Ik heb een nieuwbouw gekocht volgens wet breyne.
In het lastenboek staat vermeld dat ik een keukenbudget krijg van 12500 EUR inclusief BTW (geen specifiek BTW tarief vermeld).
Ik koop aan 6% want ik voldoe aan alle voorwaarden voor het verlaagde BTW tarief.
De keukenbouwer rekent nu voor het basisbudget de 12500 EUR om naar het bedrag ex BTW en hij gaat hier dan uit van 21% BTW.
Dus ik krijg van de keukenbouwer een lager budget gezien hij uitgaat van 21% BTW, terwijl ik BTW tarief van 6% heb.
Ben ik in mijn recht om te eisen dat de keukenbouwer (en dus uiteindelijk de aannemer) met 6% BTW moet werken en niet met 21% BTW?
Scheelt me toch dik 1500 EUR ongeveer.
Wie het verlies uiteindelijk moet dragen (keukenbouwer of aannemer) is uiteindelijk mijn zaak niet en daar gaat het hier niet over, dat moeten ze maar onder elkaar regelen.
Ik heb zelf al opgezocht dat mijn verlaagd BTW tarief telt voor quasi alles in mijn nieuwbouw, zolang het zogezegd maar onroerend is (dus geen zaken als inrichting en dergelijke uiteraard van mijn appartement).
Ik heb zelf al gezocht naar soortgelijke cases en ik kom hier dit tegen:
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=149208
Deze mens heeft eigenlijk min of meer hetzelfde probleem als mij, helaas loopt zijn topic dood.
Iemand?
Alvast bedankt!
Pieter