BTW tarief 6%: keuken wordt op 21% berekend

Dodo12
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

BTW tarief 6%: keuken wordt op 21% berekend

#1 , 30 jun 2024 21:41

Beste,

Ik heb een nieuwbouw gekocht volgens wet breyne.

In het lastenboek staat vermeld dat ik een keukenbudget krijg van 12500 EUR inclusief BTW (geen specifiek BTW tarief vermeld).
Ik koop aan 6% want ik voldoe aan alle voorwaarden voor het verlaagde BTW tarief.

De keukenbouwer rekent nu voor het basisbudget de 12500 EUR om naar het bedrag ex BTW en hij gaat hier dan uit van 21% BTW.
Dus ik krijg van de keukenbouwer een lager budget gezien hij uitgaat van 21% BTW, terwijl ik BTW tarief van 6% heb.

Ben ik in mijn recht om te eisen dat de keukenbouwer (en dus uiteindelijk de aannemer) met 6% BTW moet werken en niet met 21% BTW?
Scheelt me toch dik 1500 EUR ongeveer.
Wie het verlies uiteindelijk moet dragen (keukenbouwer of aannemer) is uiteindelijk mijn zaak niet en daar gaat het hier niet over, dat moeten ze maar onder elkaar regelen.

Ik heb zelf al opgezocht dat mijn verlaagd BTW tarief telt voor quasi alles in mijn nieuwbouw, zolang het zogezegd maar onroerend is (dus geen zaken als inrichting en dergelijke uiteraard van mijn appartement).

Ik heb zelf al gezocht naar soortgelijke cases en ik kom hier dit tegen:
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=149208
Deze mens heeft eigenlijk min of meer hetzelfde probleem als mij, helaas loopt zijn topic dood.

Iemand?

Alvast bedankt!
Pieter

Thomas_A

#2 , 30 jun 2024 22:34

Het is logisch dat iedereen u uw dit verlaagd btw-tarief gunt, zolang andere partijen hier geen nadeel aan hebben. Door wat u claimt is dit wel het geval.

Probleem in uw topic en dat vorige is dat ze geen bedrag inclusief btw hadden mogen communiceren, als er verschillende scenario’s mogelijk waren.

Hadden ze gewoon over een budget van 10.300 euro exclusief btw (afgerond) gesproken, was er geen probleem. De SOD wist dat hij hiervoor 10.300 euro moest voorzien voor de keukenboer, de doorsnee bouwheer dat hij een keuken krijgt van 12.500 euro inclusief en u één van 11.000 euro. Daarvoor kunnen jullie beiden dezelfde keuken kopen.

Dodo12
Topic Starter

#3 , 01 jul 2024 00:19

Klopt 100% wat u zegt, maar daar gaat het eigenlijk niet over.
Mij wordt een keuken beloofd van 12.500EUR inclusief BTW, de keukenbouwer rekent vervolgens met een tarief ex BTW en past hier op mijn situatie niet het correcte BTW tarief toe. Ik heb immers bij aankoop ingestmed met 12.5k inclusief BTW en krijg nu niet wat men mij beloofd had.

Wie de fout gemaakt heeft bij het project management interesseert mij als koper weinig. Als ik een fout maak in calculatie op mijn werk moet ik ook de schade voor mijn rekening/mijn bedrijf nemen. Dan had men maar de calculatie beter moeten doen.

Daarom de vraag aan het forum: hoe sterk sta ik hierin tijdens onderhandelingen?

Reclame

lukasi

#4 , 01 jul 2024 10:02

Aankoop van materialen is nooit aan 21% btw, of deze nu worden aangekocht door de opdrachtgever /eigenaar of door de plaatser .
Alleen de verwerking van deze materialen en of de plaatsing kan aan 6% worden uitgevoerd indien voldaan werd aan ALLE voorwaarden.

Opgelet bepaalde basisgrondstoffen zijn wel aan 6%

Dodo12
Topic Starter

#5 , 01 jul 2024 11:55

Bedoeld u niet 'aankoop materialen is nooit aan 6% BTW'/schrijffout?

Bent u hier zeker van?
Maar zelfs dan nog: keukenbouwer verminderd mijn compleet budget via de 21% BTW berekening.

lukasi

#6 , 01 jul 2024 15:47

inderdaad
aankoop materiaal is ALTIJD aan 21% btw ....

Dodo12
Topic Starter

#7 , 01 jul 2024 16:10

Ok, maar dan blijft het feit dat ik nu voor plaatsing ook naar 21% BTW ben gegaan.

Terug naar “Aanneming”