Eigen nummerplaten tijdelijk op andere auto zetten

Michael2020
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eigen nummerplaten tijdelijk op andere auto zetten

#1 , 28 jun 2024 23:54

Hello iedereen,
Weet er miss iemand een antwoord:
Ik ga binnenkort mijn wagen voor een week in garage achterlaten voor onderhoud.
Mag ik mijn nummerplaat voor een week op een vervangwagen(vervangwagen is niet meer geregistreerd in Belgie) hangen als ik mijn verzekering verwittig?
Ik zou ook voor werk naar oostenrijk moeten, mag dat met die vervangwagen?
Of neem ik best een auto met z platten ( handelaarsplatten) van de garagist daarvoor?
Mijn verzekering is niet duidelijk daarover. Een persoon aan het telefoon zei dat het geen probleem is mits ik een bevestigingsdocument bijheb van de garage waar mijn auto op onderhoud is , en ik mag naar buitenland met die vervangauto en mijn nummerplaat erop. Vandaag email gekregen van de verzekering dat het niet mag en dat mijn nummerplaat de tijdelijke auto niet dekt en dat ik beter met handelaarsplatten van de garagist rijd...
Weet er iemand raad of advies of heeft ervaring met zoiets?

lukasi

#2 , 29 jun 2024 09:25

Huur wagen

Want met z platen naar het buitenland ? Verboden
Eigen nummerplaten op een andere wagen ?
Zelfs na verzekering inlichten is dit eigenlijk verboden.

mava105

#3 , 29 jun 2024 09:50

Huur gewoon een deftig geregistreede wagen, of vraag gewoon een vervangwagen aan uw garage.
Laatst gewijzigd door mava105 op 29 jun 2024 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Luc6580

#4 , 29 jun 2024 09:51

Een week voor onderhoud????
Ik ken geen enkele wagen waar dit nodig is.
Als dit op voorhand geweten was, had je het onderhoud beter kunnen plannen.
Iets doet mij denken dat dit een drogreden is.
Een wagen huren of gebruiken van iemand anders zal de enige optie zijn.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 jun 2024 19:56

Eigen nummerplaat op een ander voertuig hangen is niet toegelaten

OP handelaarsplaat, max 7 dagen :

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... qn00ojy1ss

Art. 17. Afwijkingen met betrekking tot het verbod op uitlenen of verhuren

Het is verboden om voertuigen met een “handelaarsplaat” uit te lenen of te verhuren.

In afwijking op het voorgaande lid is dit verbod echter niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon van wie het op diens naam ingeschreven voertuig zich voor herstelling in de werkplaats van de lener of verhuurder bevindt. Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven kalenderdagen mogen duren. Bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent enerzijds in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig. Anderzijds moet de houder van het uitgeleende of verhuurde voertuig in een document zijn toelating uitspreken en dit document moet zich aan boord van het voertuig bevinden. Dit document moet conform de minimale vermeldingen bepaald in bijlage 3 van dit besluit zijn.

Het verbod bedoeld in het eerste lid is echter niet van toepassing bij de demonstratie van een goedgekeurd voertuig. Met een demonstratie wil men een goedgekeurd voertuig aan het publiek voorstellen. De houder van de plaat kan ook een natuurlijke persoon de toelating geven om dit voertuig gedurende een periode van zeven kalenderdagen te gebruiken. In dit verband moet er zich een document conform de minimale vermeldingen bepaald in bijlage 3 van dit besluit, gedurende de periode van zeven dagen aan boord van het voertuig bevinden, dat de toelating van de houder van de plaat om dit voertuig ter beschikking te stellen, bewijst.

Issued

#6 , 29 jun 2024 21:16

Eigen nummerplaat op een ander voertuig hangen is niet toegelaten

OP handelaarsplaat, max 7 dagen :

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... qn00ojy1ss

Art. 17. Afwijkingen met betrekking tot het verbod op uitlenen of verhuren

Het is verboden om voertuigen met een “handelaarsplaat” uit te lenen of te verhuren.

In afwijking op het voorgaande lid is dit verbod echter niet van toepassing bij het uitlenen of verhuren van een voertuig aan een persoon van wie het op diens naam ingeschreven voertuig zich voor herstelling in de werkplaats van de lener of verhuurder bevindt. Dit uitlenen of verhuren zal evenwel niet langer dan zeven kalenderdagen mogen duren. Bovendien zal de persoon die het voertuig huurt of ontleent enerzijds in het bezit moeten zijn van het inschrijvingsbewijs van het ter herstelling toevertrouwde voertuig. Anderzijds moet de houder van het uitgeleende of verhuurde voertuig in een document zijn toelating uitspreken en dit document moet zich aan boord van het voertuig bevinden. Dit document moet conform de minimale vermeldingen bepaald in bijlage 3 van dit besluit zijn.

Het verbod bedoeld in het eerste lid is echter niet van toepassing bij de demonstratie van een goedgekeurd voertuig. Met een demonstratie wil men een goedgekeurd voertuig aan het publiek voorstellen. De houder van de plaat kan ook een natuurlijke persoon de toelating geven om dit voertuig gedurende een periode van zeven kalenderdagen te gebruiken. In dit verband moet er zich een document conform de minimale vermeldingen bepaald in bijlage 3 van dit besluit, gedurende de periode van zeven dagen aan boord van het voertuig bevinden, dat de toelating van de houder van de plaat om dit voertuig ter beschikking te stellen, bewijst.
Zover ik het begrijp wil TS z-platen op zijn eigen niet-ingeschreven voertuig gebruiken. Dat mag niet gezien z-platen enkel op voertuigen mogen die eigendom zijn van die garage.

Michael2020
Topic Starter

#7 , 30 jun 2024 08:41

hello iedereen,
bedankt voor de info.
in deze link staat ( als ik juist begrepen heb), dat je eigen nummerplaat op vervangwagen hangen wel mag:
https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-ve ... rvangwagen

https://www.verkeerszaken.be/artikel/a/ ... ummerplaat

Klopt dat je in fout bent qua inschrijving, maar verzekeringtechnisch ben je in orde, niet? en als je vervangauto hetzelfde motorinhoud heeft als je eigen auto, en evenveel of minder fiscale pk , dan ben je qua taksen ook in orde?

CityBird

#8 , 30 jun 2024 12:52

Klopt dat je in fout bent qua inschrijving, maar verzekeringtechnisch ben je in orde, niet?
Dat klopt m.i, inzoverre de verzekering daarmee akkoord is. D.i. immers een privéonderneming en vrij om om het even wat te dekken. Heb dit trouwens ooit gedaan na het op de hoogte brengen van mijn autoverzekering. Maakten daar hoegenaamd geen probleem van.
en als je vervangauto hetzelfde motorinhoud heeft als je eigen auto, en evenveel of minder fiscale pk , dan ben je qua taksen ook in orde?
Nee, dat is de overheid en dat kan je een fikse boete opleveren bij controle, hoe klein de kans ook is.

Inazuma

#9 , 30 jun 2024 16:54

Zeker op de 2de link alles lezen ... het mag niet

Het is eigenlijk onwaarschijnlijk dat verzekeringsmaatschappijen nog steeds blijven verkondigen dat je je platen zomaar op een ander voertuig mag hangen

Het mocht nooit

Het mag nog steeds niet ondanks dat de keuringsvoorwaarden het toelaten in sommige gevallen
(waarmee overheid zelf in de mist gaat, toelaat wat ze elders verbiedt)

En in buitenland moet je het helemaal niet gaan doen
Als de politie daar een ander voertuig op je nr plaat ziet, houden ze je meteen aan de kant

Inazuma

#10 , 30 jun 2024 16:58

Zover ik het begrijp wil TS z-platen op zijn eigen niet-ingeschreven voertuig gebruiken. Dat mag niet gezien z-platen enkel op voertuigen mogen die eigendom zijn van die garage.
Vraagsteller wil eigen platen op een of ander voertuig gebruiken (wat dus niet mag)

OF een vervangwagen van de garage op handelaarsplaten gebruiken (wat 7 dagen mag, mits de voorwaarden te volgen)

Michael2020
Topic Starter

#11 , 30 jun 2024 18:49

garage waar mijn auto zal blijven kan mij z platen geven, maar kan ik dan met die z platten naar oostenrijk rijden? garagist zegt dat hij de taksen heeft betaalt en op zijn verzekeringskaart staat oostenrijk ook vermeld.

bosprocureur

#12 , 30 jun 2024 19:57

Even copy paste van
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... at#gebruik

Het is verboden een voertuig met een handelaarsplaat uit te lenen of te verhuren behalve:

ter vervanging van een te herstellen voertuig dat in de werkplaats van de handelaar staat
gedurende maximaal 7 kalenderdagen
het inschrijvingsbewijs van het te herstellen voertuig bevindt zich aan boord
samen met een ondertekende toelating van de handelaar (voor handelaarsplaten uitgereikt vanaf 2021)

Inazuma

#13 , 01 jul 2024 19:19

garage waar mijn auto zal blijven kan mij z platen geven, maar kan ik dan met die z platten naar oostenrijk rijden?
Niet enkel Z (handelaars) platen, maar ook de auto zelf ...

Voor handelaarsplaat moet de handelaar eigenaar zijn van de auto

Afdeling 1. — Definitie

Art. 11. De handelaarsplaat laat de handelaren die een activiteit in de groot- of kleinhandel in voertuigen uitoefenen, toe om de voertuigen waarvan ze eigenaar zijn, te gebruiken met het oog op de promotie en verkoop van deze voertuigen.

Chamch

#14 , 30 aug 2024 14:03

Volgens mijn oude verzekeraar kan je prima gewoon nummerplaten verwisselen en daarmee rondrijden zolang uw verzekering + belasting betaald is. ;)

Ik raad het echter niet aan, bij een accident zal het direct tegen u gebruikt worden.

#15 , 30 aug 2024 16:03

Volgens mijn oude verzekeraar kan je prima gewoon nummerplaten verwisselen en daarmee rondrijden zolang uw verzekering + belasting betaald is. ;)

Ik raad het echter niet aan, bij een accident zal het direct tegen u gebruikt worden.
U had beter eens de oudere berichten gelezen in plaats van te antwoorden. Het klopt namelijk niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”