arbeidsongeschiktheid vs. tijdelijke werkloosheid

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
eb98
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

arbeidsongeschiktheid vs. tijdelijke werkloosheid

#1 , 28 jun 2024 09:08

Hoi

Ik ben momenteel 22 weken zwanger en wegens reeds complicaties, gaf de vroedvrouw en gynaecoloog mij reeds het advies om het wat rustiger aan te doen.
Ik werk nog fulltime en dat vonden ze geen goed plan meer.

Omdat ik zelf niet nu al volledig uit wil vallen (zou me echt gaan vervelen..), heb ik in overleg met hen de compromis gesloten dat ik 100% van thuis moet werken + geen overuren + extra taken meer mag uitvoeren. Volgende afspraken evaluatie of de complicaties onder controle zijn hiermee, indien niet, zullen ze overgaan naar gedeeltelijke arbedisongeschiktheid, indien nog geen verbetering zelfs volledige.

Ik heb dit natuurlijk besproken met mijn werkgever. Er kwam begrip voor dat het wat rustiger aanmoet, maar meteen met een tegenvoorstel wat me niet volledig koosjer klinkt...

Het zou voor hen (en volgens hen ook voor mij) voordeliger zijn om mij meteen over te schakelen naar tijdelijke werkloosheid 2 dagen/week, ipv uit te vallen met arbedisongeschiktheid. Hun motivatie is "zo heb je meteen wat meer rust maar houd je er ook meer aan over dan arbeidsongeschiktheid".

Dit lijkt mij op het eerste zicht echter niet waar - beide stelsels geven een 60% van het brutoloon als uitkering. Daarnaast ben ik bediende en lijkt het mij ook niet mogelijk om dit door te pushen? Dat het voor hen waarschijnlijk beter is wil ik gerust geloven (lagere omzet dan voorgaande jaren oa.), maar wat met de invloed op mij? (invloed op vakantiedagen, pensioen, personenbelastingen, uitkering van moederschapsrust na de bevalling, opbouw anciëniteit enzv.)

Kan iemand mij duidelijk schetsen of dit überhaupt een te overwegen oplossing blijkt te zijn, en wat de voordelen/nadelen zijn voor mij?

Bedankt.

LYNX XX

#2 , 28 jun 2024 12:21

Verbazend dat de vroedvrouw en de gynaecoloog zich samen met u in de plaats stellen van de werkgever. Toch eigenaardige oplossing. Compromissen moet u sluiten met de werkgever.
Indien u niet meer 100% kunt werken ( door de complicaties ) dat de gynaecoloog u dan op de ziekte uitkering laat stellen : eerste maand gewaarborgd inkomen en daarna mutualiteit. Daarna zwangerschapsverlof.

Ook eens bezien vanuit het standpunt van de werkgever.
Wat is belangrijkste gezondheid van uzelf en het aankomende kindje of welke voordelen?
Het is het ene of het andere.
Uw kritische opvatting omtrent het voorstel van de werkgever, en uw bijkomende vragen schetsen een onduidelijk beeld omtrent de bedoelingen.

eb98
Topic Starter

#3 , 28 jun 2024 12:58

Verbazend dat de vroedvrouw en de gynaecoloog zich samen met u in de plaats stellen van de werkgever. Toch eigenaardige oplossing. Compromissen moet u sluiten met de werkgever.
Indien u niet meer 100% kunt werken ( door de complicaties ) dat de gynaecoloog u dan op de ziekte uitkering laat stellen : eerste maand gewaarborgd inkomen en daarna mutualiteit. Daarna zwangerschapsverlof.

Ook eens bezien vanuit het standpunt van de werkgever.
Wat is belangrijkste gezondheid van uzelf en het aankomende kindje of welke voordelen?
Het is het ene of het andere.
Uw kritische opvatting omtrent het voorstel van de werkgever, en uw bijkomende vragen schetsen een onduidelijk beeld omtrent de bedoelingen.
Om het wat te verduidelijken:
Mijn vroedvrouw en gynaecoloog hebben zicht NIET in de plaats gesteld van mijn werkgever. Zij wilden mij meteen thuiszetten, ik heb hen gezegd dat ik eerst samen met mijn werkgevers wou kijken wat mogelijk is om de werklast eventueel te verminderen. Dit omdat het écht nog lang is tot de bevalling en ik mijn werk ook gewoon graag doe, er veel voldoening uithaal etc. Elke dag thuis niets omhanden hebben voor nog een halve zwangerschap is niet aan mij besteed.
Mijn zorgteam heeft daarop een aanbevelingsbrief geschreven op mijn vraag met het voorstel mbt thuiswerk en werklast. Wat ik bedoelde met 'compromis' is dus dat ik met mijn zorgteam heb bekeken hoe we de complicaties onder controle te houden zonder meteen over te gaan tot arbeidsongeschiktheid, wat voor mij (persoonlijk) heel vroeg voelde op deze termijn.

Na het voorleggen van de aanbevelingsbrief, kwamen mijn werkgevers op de proppen met het voorstel van tijdelijke werkloosheid "omdat het hen interessanter lijkt" dan af te wachten of mijn complicaties verbeteren. Maar interessanter voor wie? Dat is natuurlijk mijn vraag.

Natuurlijk is de gezondheid van mij en mijn kindje belangrijker dan de voordelen. Maar in mijn ogen is het niet het ene of het andere - als aanstaande mama sta ik natuurlijk stil met de financiële gevolgen en gevolgen op mijn voordelen mbt vakantiedagen, die trouwens broodnodig zijn voor opvang van het kind tijdens sluitingsdagen van de crèche. Dit aanhalen vind ik dan ook volledig naast de kwestie, gezien het arbeidsongeschiktheidsstelsel geen gevolgen heeft voor mijn voordelen, en ik dus gewoon louter de vraag wil stellen wat voor gevolgen het àndere stelsel heeft.

Met dit voorstel van tijdelijke werkloosheid willen mijn werkgevers vermijden dat ik in arbeidsongeschiktheid (gedeeltelijk of volledig) terechtkom. Dit hebben ze letterlijk gezegd. Dan begrijpt u toch hopelijk ook, dat dit voorstel van tijdelijke werkloosheid toch wat raar klinkt?
Ik heb nog nooit van een andere zwangere of andere werkgever in mijn buurt/kennissenkring gehoord van dit soort 'oplossing' wanneer een aanstaande mama complicaties ervaart. Dit lijkt mij op het eerste zicht een 'achterpoortje' waar de werkgever beter van wordt (tijdelijke werkloosheid tov. arbeidisongeschiktheid).

Ik ben niet thuis in het arbeidsrecht / soorten uitkeringen / soorten werkloosheid of arbeidsongeschiktheid.
Vandaar mijn vraag op dit forum: is dit voorstel überhaupt in mijn voordeel, of lijkt het (zoals mijn onderbuikgevoel mij vertelt) een financieel achterpoortje van de werkgever die eigenlijk weleens nadeliger zou kunnen zijn voor mij?

Reclame

LYNX XX

#4 , 28 jun 2024 13:26

Deze reactie geeft een ander beeld op de topic.
Indien de vroedvrouw en gynaecoloog u aanraadden om u meteen thuis te zetten = de beste oplossing en alle rechten en voordelen blijven behouden.
Deze oplossing was de beste oplossing voor u.

Mijn mening ( ? ) hierover overleggen met uw werkgever stelt u in een zwakkere positie.

Tip : op ziekteverlof gaan in uw geval. Alle vragen op het einde van uw topic : al deze zaken blijven gewoon zoals voorheen. Pensioen, belastingen, vakantiedagen, uitkeringen moederschapsverlof ... gewone verlofdagen ...

En bij thuis zitten, ben er zeker van dat een aanstaande mamma zich niet zal vervelen.

Ik wens u een gezonde baby en een goede zwangerschap.

https://www.liantis.be/nl/nieuws/ziek-o ... e-regeling

josciscojos

#5 , 29 jun 2024 03:15

Voor zwangere vrouwen die niet meer kunnen werken......arbeidsgeneesheer beslist dit , en niet de huisdokter of....of....!!!!!

PROFYLACTISCH VERLOF.....

LYNX XX

#6 , 29 jun 2024 07:46

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/dire ... besmetting

eigenaardige redenering. huisartsen en gynaecologen kunnen best ziekte-attesten uitschrijven. heeft de bedrijfsarts niets in te zien.

zwangere vrouwen zullen zeggen : zwangerschap is geen ziekte. en is ook niet besmettelijk; soms wel aanstekelijk.
de dame heeft complicaties en ongemakken.

Marcus Aurelius

#7 , 29 jun 2024 16:29

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”