Hoi
Ik ben momenteel 22 weken zwanger en wegens reeds complicaties, gaf de vroedvrouw en gynaecoloog mij reeds het advies om het wat rustiger aan te doen.
Ik werk nog fulltime en dat vonden ze geen goed plan meer.
Omdat ik zelf niet nu al volledig uit wil vallen (zou me echt gaan vervelen..), heb ik in overleg met hen de compromis gesloten dat ik 100% van thuis moet werken + geen overuren + extra taken meer mag uitvoeren. Volgende afspraken evaluatie of de complicaties onder controle zijn hiermee, indien niet, zullen ze overgaan naar gedeeltelijke arbedisongeschiktheid, indien nog geen verbetering zelfs volledige.
Ik heb dit natuurlijk besproken met mijn werkgever. Er kwam begrip voor dat het wat rustiger aanmoet, maar meteen met een tegenvoorstel wat me niet volledig koosjer klinkt...
Het zou voor hen (en volgens hen ook voor mij) voordeliger zijn om mij meteen over te schakelen naar tijdelijke werkloosheid 2 dagen/week, ipv uit te vallen met arbedisongeschiktheid. Hun motivatie is "zo heb je meteen wat meer rust maar houd je er ook meer aan over dan arbeidsongeschiktheid".
Dit lijkt mij op het eerste zicht echter niet waar - beide stelsels geven een 60% van het brutoloon als uitkering. Daarnaast ben ik bediende en lijkt het mij ook niet mogelijk om dit door te pushen? Dat het voor hen waarschijnlijk beter is wil ik gerust geloven (lagere omzet dan voorgaande jaren oa.), maar wat met de invloed op mij? (invloed op vakantiedagen, pensioen, personenbelastingen, uitkering van moederschapsrust na de bevalling, opbouw anciëniteit enzv.)
Kan iemand mij duidelijk schetsen of dit überhaupt een te overwegen oplossing blijkt te zijn, en wat de voordelen/nadelen zijn voor mij?
Bedankt.