gedagvaard ondanks betaald ereloon

frankvp
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gedagvaard ondanks betaald ereloon

#1 , 28 jun 2024 03:11

Ik word gedagvaard voor de rechtbank van eerste aanleg tot betaling van het ereloon van een vastgoedmakelaar.

Dit werd nochtans betaald op de dag dat de advokaat van de tegenpartij me meedeelde dat tot dagvaarding zou worden over gegaan. De advokaat vroeg voorafgaand niet naar mijn intenties tot betaling.

Wat moet er nu gebeuren? De kosten lopen op en ik wens niet voor de rechter te verschijnen.

In concreto:
21/6 verlijden akte. de ondertekening werd op vraag van de notaris naar de avond verplaatst. de notaris meldt me dat de aankoopsom pas di 25/6 op mijn rekening zal staan vanwege het weekend en de laatavond zitting
21/6 mijn geplande betaalopdracht kan niet uitgevoerd worden vanwege een saldo tekort. info verkregen op 22/6.
24/6 advokaat informeert bij de notaris of het ereloon afgehouden werd.
24/6 vanwege het negatieve antwoord van de notaris gaat tegenpartij over tot dagvaarding zonder mij naar mijn intenties te vragen. het niet afhouden van het ereloon was conform de bemiddelingsovereenkomst. het ereloon was te betalen op de dag van de akte.
24/6 ik betaal het ereloon direct nadat ik bemerk dat de aankoopsom reeds gestort werd
27/6 de deurwaarder steekt de pro justitia in mijn brievenbus

CityBird

#2 , 28 jun 2024 03:41

Wat moet er nu gebeuren? De kosten lopen op en ik wens niet voor de rechter te verschijnen.
Verschijnen op de zitting en de bewijzen meebrengen dat je de betaling hebt uitgevoerd.

Franciscus

#3 , 28 jun 2024 08:41

Uiteraard alle bewijzen overmaken aan vastgoedmakelaar -zijn /haar advocaat - aan gerechtsdeurwaarder en aan rechtbank. Doe dat aangetekend met Antwoord / Reponse kaart.
Met vermelding dat betaling al is gebeurd en vraag naar rechtbank vrijgesteld te worden voor de gerechtskosten en eventuele rechtsplegingsvergoeding.
Ook de communicatie van notaris bijvoegen.
Alles stukken vermelden in
bijlage 1: reactie notaris
bijlage 2 verwittigen vastgoedmakelaar dat betaling van notaris nog niet binnen is of wat het ook moge weze.
bijlage 3 kopie van bankafschrift

PS zorg dat u de origine stukken bij hebt op de rechtbank mag op uw telefoon staan laar dan wel de app van de bank .

Mogelijk kan zaal nog van de rol worden gehaald voor de zaak voorkomt.

Reclame

frankvp
Topic Starter

#4 , 28 jun 2024 10:42

Dank voor de antwoorden.

bosprocureur

#5 , 28 jun 2024 11:02

Een vorig bericht van TS brengt hier wel wat nuance.
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 53#p741053

Plus wellicht nog wat communicatie, niet noodzakelijk vriendelijk, die we hier missen.

Nu spelen beide partijen een beetje op het scherp van de snee.
Het contract met de makelaar vermeldt dat zijn ereloon door de notaris ingehouden wordt, en direct naar de makelaar gaat.
TS verzet zich hiertegen, en eist dat het volledig bedrag (eerst ?) naar hem toe gaat. Op datum van de akte stelt de immo vast dat de overeengekomen betalingswijze bewust belet werd, en neemt direct maatregelen, laat dus dagvaarden.

Als TS de puntjes op de i wil zetten, mag hij zich er wel aan verwachten dat ook de tegenpartij de puntjes op diezelfde i zet.

frankvp
Topic Starter

#6 , 28 jun 2024 12:42

#5 mijn overeenkomst met de makelaar bevat GEEN enkele clausule tot de vorm van betalen...Wat nochtans deontologisch verplicht is.(art.8 plichtenleer)

dank voor uw antwoord.

bosprocureur

#7 , 28 jun 2024 14:19

Tracht, zoals in #3 van Franciscus vermeld, de zaak van de rol te laten halen. Natuurlijk in overleg met uw tegenpaqrtij In de huidige stand van zaken is er geen enkele partij gebaat met verder discussiëren (over de commissie) , noch over het kleine verschil in datum van verschuldigd worden en datum van betaling. Dat jaagt beide partijen op nutteloze kosten.

Hebt u -aantoonbaar- schade geleden door de handelwijze van dat kantoor ?

Ik ben benieuwd naar de afloop.

frankvp
Topic Starter

#8 , 28 jun 2024 18:47

#7 dank u

we houden u op de hoogte

frankvp
Topic Starter

#9 , 01 jul 2024 15:09

Tegenpartij trekt zijn klacht in :D

bosprocureur

#10 , 01 jul 2024 16:21

Verstandige oplossing.

En nu, Case closed ?

frankvp
Topic Starter

#11 , 01 jul 2024 20:01

morgen zie ik mijn advocaat. geen excuses van de makelaar en nog geen bevestiging van de intrekking. morele schadevergoeding lijkt me gepast.

Lanox

#12 , 02 jul 2024 10:59

Lijkt mij vooral de advocaat die zich in zijn pollekes gaat wrijven.

bosprocureur

#13 , 02 jul 2024 11:10

morgen zie ik mijn advocaat. geen excuses van de makelaar en nog geen bevestiging van de intrekking. morele schadevergoeding lijkt me gepast.

En hoe denkt u die (hypothetische) morele schadevergoeding te begroten? En tegen welke prijs aan bijkomende kosten voor u ?

mava105

#14 , 02 jul 2024 18:14

morele schadevergoeding lijkt me gepast.
Goed zo TS. Ga zo maar door. je bent goed bezig omeen dik dossier op te bouwen, en een nog dikkere te rekening.

frankvp
Topic Starter

#15 , 03 jul 2024 11:17

de morele schadevergoeding ga ik inderdaad niet krijgen. dat bestaat niet in het contractrecht.

maar: de kosten van de onterechte pro justitia zouden pas op de zitting beslecht worden. om daar niet voor op te draaien, moest ik wel een advocaat aanspreken.

Terug naar “Kopen”