Contract scheiding van goederen

Vlinder03
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Contract scheiding van goederen

#1 , 25 jun 2024 22:20

Situatie: feitelijk samenwonenden, allebei loontrekkenden, huis in onverdeeldheid 50/50 met document eigen inbreng.
Wensen te huwen, liefst met scheiding van goederen en aanwinsten.en beperkte gemeenschap nl de gezinswoning.
Omdat dit stelsel onze situatie nu benaderd.
Maar ik lees online dat dit stelsel meestal gepaard gaat met een verrekenbeding bij echtscheiding en/of overlijden.
Dan worden de gespaarde centen vergeleken en verrekend naar de armere kant.
Wat zin heeft een contract scheiding van goederen nog als blijkt dat bij een scheiding de centen toch worden verrekend evenwaardig?
Mvg

Thomas_A

#2 , 26 jun 2024 05:44

U heeft gelijk dat een volledige scheiding hierdoor een beetje meer lijkt op een scheiding van het originele vermogen en gemeenschappelijke aanwinsten. Weliswaar voor een beperkter gedeelte.

Het blijft wel facultatief, dus partners kunnen nog steeds kiezen dat dit niet past in hun situatie.

Thomas Morus

#3 , 26 jun 2024 14:25

Dergelijk verrekeningsbeding dient wel expliciet in huwelijkscontract opgenomen te worden.
Zonder blijft het zuivere scheiding van goederen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Vlinder03
Topic Starter

#4 , 26 jun 2024 17:40

En dan bestaat er ook nog een rechterlijke billijkheidscorrectie (?) Die je specifiek moet weigeren in het contract?

Thomas_A

#5 , 26 jun 2024 18:39

Een goede uitleg:

https://www.bpb-advocaten.be/nl/actuali ... n-goederen

Ik bedoel het niet zo cru, maar wat is dan eigenlijk nog de reden om te huwen.

Vlinder03
Topic Starter

#6 , 27 jun 2024 13:55

De grote voordelen zijn volgens mij vnl de gezinswoning in de gemeenschap brengen, eventueel nog andere zaken. met keuzebeding bij overlijden. En het vruchtgebruik van de eigen goederen van de eerststervende en goederen in onverdeeldheid .
Dit lijken me grote voordelen tov feitelijk samenwonen ivl met erfrecht maar is uiteraard ook testamentair vast te leggen.

Terug naar “Echtscheiding”