#18 , 25 jun 2024 15:36
Het is de verzekeraar van de werkgever van de poetshulp die hiermee schermt. Omdat zij de schade niet willen betalen. Mijn familiale verzekeraar is van mening dat mijn brandverzekeraar dit verder kan afhandelen en die verwijst dan weer naar de familiale. Ah, de werkgever van de poetshulp begrijpt ook niet waarom dit niet als een werkongeval wordt beschouwd. Wij hebben die op het moment van de feiten ook in kennis gesteld en die zijn ter plekke komen kijken. Ze bevestigen de tijdslijn van de feiten.
Inderdaad de verzekeraar van de werkgever "schermt" art 1382 want:
Art. 1382 -1383 BW
Art. 1382 BW schrijft voor dat elke daad van de mens, waardoor aan een andere schade wordt veroorzaakt, diegenen door wiens schuld de schade is ontstaan, verplicht om de schade te vergoeden.
Art. 1383 BW voegt hieraan toe dat men niet alleen aansprakelijk is voor de schade veroorzaakt door zijn daad, maar ook voor die welke hij veroorzaakt heeft door zijn nalatigheid of onvoorzichtigheid.
Op dat men kan worden aangesproken op basis van de artikelen 1382 – 1383 BW dient simultaan te zijn voldaan aan volgende toepassingsvoorwaarden:
Er is sprake van een buitencontractuele fout of nalatigheid
Er is schade berokkend of veroorzaakt
Er is een oorzakelijk verband tussen de fout en de schade
De schade wordt niet betwist. De vraag is welke 'daad' ik zou hebben gesteld om die schade te veroorzaken.
Dus mijn enige juridische vraag hier: kan er sprake zijn van een buitencontractuele fout of nalatigheid?
- Er waren geen CO melders (nu uiteraard wel) maar dat was geen contractuele eis en is geen wettelijke verplichting.
- De installatie was recent geïnstalleerd door een professionele installateur (dus niet een handige vriend of zo) en had een geldig attest van keuring en onderhoud.
Het bewijs van al deze elementen is trouwens toegevoegd aan het PV waarin ik als getuige werd gehoord. De verzekeraar kan het PV van het slachtoffer en dat van mij perfect linken, iets zegt me dat ze dat gewoon niet hebben gedaan en rechtsreeks een standaard brief hebben gestuurd met de vraag een blanco cheque te tekenen. Sorry, maar los van het juridische vind ik dat verschrikkelijke praktijken.
Ik hoop dat iemand me uitsluitsel kan geven over de vraag.
Leen, vermits de verwarmingsinstallatie gekeurd was heb ik een voldoende veilige werkomgeving gecreëerd. De CO melders waren nog veiliger geweest, een zuurstofmasker ook... Die veilige omgeving is contractueel erg vaag he... Hoe ver moet ik dan gaan? Extra funderingen om te beschermen tegen een aardbeving? Kogelvrij glas voor het geval een jager in het bos achter mij 's fout mikt... Trouwens, de werkgever heeft via mail laten weten dat onze woning voldoende veilig was volgens hun contractuele eisen.