Werkongeval poetshulp

VivaLaFeta
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Werkongeval poetshulp

#1 , 24 jun 2024 09:56

Beste forumleden,

Graag had ik jullie ideeën en mening gehoord over een verzekeringsmaatschappij die mij aansprakelijk stelt voor een werkongeval in mijn woning.

Situatie:

- Op een dag was er een te hoge CO concentratie in mijn woning waar naast mijn gezin ook de poetshulp aanwezig was.

- Er waren toen (nu wel uiteraard) geen CO melders aanwezig dus niemand had door dat er een lek was aan de verwarmingsinstallatie.

- Ik verliet de woning op een gebruikelijk tijdstip samen met de kinderen en zie de poetshulp in de zetel zitten met de stofzuiger voor haar. Ik vroeg of alles in orde was en ze antwoordde dat ze zich niet lekker voelde maar het verder wel zou gaan. Op dat ogenblik was er verder geen teken dat er verder iets ernstig aan de hand was. Wetende dat mijn echtgenote die dag van thuis werkte - en er dus iemand aanwezig was naast de poetshulp - heb ik toen dus de woning verlaten om de kinderen naar school te brengen en te gaan werken.

- Op mijn werk krijg ik telefoon van mijn echtgenote die vertelde dat de poetshulp zich zeer slecht voelt: duizelig, overgegeven, enz... Mijn echtgenote had toen ook de hulpdiensten verwittigd. Tussen mijn vertrek en dat telefoontje liggen ongeveer 2 uren.

- Ik ben toen onmiddellijk naar huis gegaan en bij mijn aankomst kon ik vaststellen dat de poetshulp met een CO vergiftiging was afgevoerd naar het ziekenhuis en de brandweer was aanwezig om het huis te ventileren.

- Wij zijn allemaal naar het ziekenhuis gegaan waar bleek dat we een veel te hoge CO concentratie hadden in ons bloed. Dus de hele dag een zuurstofkuur. In de zuurstoftank ben ik de poetshulp tegengekomen. Zij had enkele % meer, waarschijnlijk omdat ze haar poetsmateriaal is gaan halen in de garage waar de verwarmingsketel staat. We hebben allemaal, dus ook de poetshulp, het ziekenhuis dezelfde dag nog mogen verlaten.

- Politie heeft vaststellingen gedaan ter plekke. Volgens de brandweer was een losgekomen buis tussen het toestel en de schouw de oorzaak. Ik heb dat onmiddellijk laten repareren en CO melders geplaatst (zou iedereen moet hebben trouwens).

- Poetshulp was tewerkgesteld via een dienstenchequebedrijf die een arbeidsongevallenverzekering heeft.

Fast forward 10 maanden:

- Ik ontvang een brief van de verzekeraar van de werkgever van de poetshulp met de melding dat ik, als eigenaar van de woning, aansprakelijk zou kunnen zijn voor het ongeval en de vraag wat mijn intentie tot terugbetaling van de schade is.

- Poetshulp is tot op heden arbeidsongeschikt.

- De verwarmingsinstallatie was recent (van 2021) en had een geldig onderhouds- en keuringsattest op het moment van de feiten.

- Er waren geen CO melders aanwezig maar dat is niet wettelijk verplicht en ook het contract met het dienstenchequebedrijf legt geen verplichting op dat ik CO melders had moeten voorzien.

Ik vraag me af in welke mate ik aansprakelijk kan worden gesteld? Op welke elementen zou de verzekeraar zich hiervoor baseren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 24 jun 2024 10:02

Al eens nagevraagd bij uw brandverzekering of er daarvoor dekking is? Of bij de familiale verzekering ?

VivaLaFeta
Topic Starter

#3 , 24 jun 2024 10:18

@bosprocureur

Brandverzekering dekt blijkbaar geen schade aan de verwarmingsketel. Herstellingen heb ik dus zelf betaald. De medische interventie was gedekt door mutualiteiten. Opnamen in het ziekenhuis voor mijn gezin heeft amper iets gekost. Van de brandweer heb ik 10 maanden na de feiten nog geen rekening ontvangen.

Ik heb rechtsbijstand dus ga die wel inschakelen als de vordering concreet wordt.

Begrijp gewoon niet waarop de verzekeraar van het dienstenchequebedrijf zich kan baseren om de aansprakelijkheid bij mij te leggen. Schuldig verzuim? Geen hulp verlenen aan mensen in nood?

Reclame

LYNX XX

#4 , 24 jun 2024 10:40

https://www.vlaanderen.be/consumentenza ... ewerknemer

Wat ik zelf hieruit kan maken is het feit dat het geen ongeval of schade is veroorzaakt door de poetshulp zelf.
Het voorval is te wijten aan omstandigheden bij uzelf ( onvrijwillig ). Daarom dat de schade voor de poetshulp ten uwen laste valt = uw verzekering. Oorzaak is een mankement in uw installaties.

Lanox

#5 , 24 jun 2024 10:48

Dit lijkt mij onder de dekking van de meeste familiale verzekeringen te vallen. Check uw polisvoorwaarden.

VivaLaFeta
Topic Starter

#6 , 24 jun 2024 11:18

Oorzaak is een mankement aan de installatie in mijn woning. Echter, de wettelijke verplichting om dat ding jaarlijks te laten onderhouden en keuren was voldaan. Ik zie dus niet in wat ik als eigenaar van de woning wettelijk meer kan doen dan dat.

bosprocureur

#7 , 24 jun 2024 11:26

U kon allicht niet meer doen.

Feit is wel dat u verantwoordelijk bent voor schade die veroorzaakt wordt door uzelf, uw kinderen, huisdieren,... en wat u in bezit of beheer hebt, of wat onder uw toezicht valt. Art. 1382 BW dacht ik.

En net dat risico dekt de familiale ( en/of verdedigt u als een ander u over zoiets ter verantwoording roept) .

LennieK

#8 , 24 jun 2024 13:10

ik dacht dat familiale verzekeringen niet tussenkwamen in contractuele verbintenissen?

LennieK

#9 , 24 jun 2024 13:12

Hier verwijst men naar de arbeidsongevallenverzekering van de werkgever; https://www.aginsurance.be/Retail/nl/ge ... itter.aspx

Milo72

#10 , 24 jun 2024 13:14

Oorzaak is een mankement aan de installatie in mijn woning. Echter, de wettelijke verplichting om dat ding jaarlijks te laten onderhouden en keuren was voldaan. Ik zie dus niet in wat ik als eigenaar van de woning wettelijk meer kan doen dan dat.
U hebt niets verkeerd gedaan, en kan dus ook niet (strafrechterlijk) vervolgd worden. Dat betekent echter niet dat u niet aansprakelijk kan zijn voor de schade. De beste raad die u hier al gegeven werd: neem contact op met uw familiale verzekering.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

VivaLaFeta
Topic Starter

#11 , 24 jun 2024 13:30

Ik heb reeds contact opgenomen met mijn familiale verzekering (voor ik de brief had ontvangen) en toen werd me verteld dat de werkongevallenverzekering van de werkgever zou tussenkomen vermits de poetshulp hier via dienstencheques werkte.

Nu is het echter die verzekeraar die me aansprakelijk houdt zodat ik toch nog mijn familiale verzekering moet inschakelen.

Ik word van het kastje naar de muur gestuurd.

LYNX XX

#12 , 24 jun 2024 13:51

Zet druk op uw makelaar, werken voor zijn commissie. En indien rechtsbijstand deze ook gebruiken.

Volgens mij heeft de verzekeraar van de dienstenchequefirma het bij het rechte eind.
En is dit geen werkongeval maar een incident dat thuishoort in de familiale verzekering.

Lanox

#13 , 24 jun 2024 14:03

Tijd om het kastje het te laten uitvechten met de muur. Familiale inschakelen en zeggen dat zij het onderling maar moeten regelen.

VivaLaFeta
Topic Starter

#14 , 25 jun 2024 13:25

Uiteraard laat ik de verzekeraars het onderling uitvechten. Ik blijf wel een probleem hebben met die aansprakelijkheid. Naar analogie zou ik dan ook aansprakelijk zijn als een - ik zeg maar wat - recent aangekochte stofzuiger, zonder zichtbare mankementen, in de handen van de poetshulp ontploft.

Als er hier al een aansprakelijkheid kan worden toegewezen lijken een aantal andere partijen toch relevanter:

- De onderhoudsfirma die een attest heeft afgeleverd dat de verwarmingsinstallatie veilig is
- De installateur van dat ding
- De fabrikant

Maar neen, de aansprakelijkheid ligt blijkbaar bij de Pipo die dat ding heeft gekocht en heeft laten installeren en keuren. Die defecte verwarmingsinstallatie was goed op weg om vijf doden te veroorzaken. Als eigenaar heb ik de wettelijke verplichting van een keuring gedaan. Hoe in godsnaam kan je als leek dan nog verantwoordelijk zijn voor een defect aan dat ding?

VivaLaFeta
Topic Starter

#15 , 25 jun 2024 14:27

Ik heb gebeld met de verzekeraar die me aansprakelijkheid stelt en zij schermen met art. 1382 van het BW.

Daarin staat echter ook dat er sprake moet zijn van een bewezen fout of nalatigheid. Vermits de verwarmingsinstallatie een geldig onderhoudsattest had denk ik niet dat er sprake kan zijn van een fout of nalatigheid? Toch niet door mij.

Te simpel?

Terug naar “Algemeen”