Iets verloren op tram of bus van De Lijn? Reizigers betalen voortaan 12,25 euro om het terug te krijgen.

LeenW
Topic Starter
Berichten: 13347

Iets verloren op tram of bus van De Lijn? Reizigers betalen voortaan 12,25 euro om het terug te krijgen.

#1 , 19 jun 2024 15:23

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/19 ... kost-geld/

Wat hier met het eigendomsrecht?

Wat als ik B-Post niet vertrouw om mijn laptop terug te bezorgen?

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 jun 2024 08:59

"De Lijn" is de overheid, die denkt dat alles van haar is ...

De Lijn vindt ook dat ze inbreuken mag bestraffen aan eigen tarief van 107€ terwijl de som voor die eerstegraads inbreuken per KB vastgelegd is op 58€ ...

Of waardevolle verloren voorwerpen tot bij dienst verloren voorwerpen van De Lijn geraken is ook maar de vraag ...

Sirkii
Berichten: 5620

#3 , 20 jun 2024 19:24

Ik behoor tot de gelukkigen die nooit trein tram bus nemen maar de afhhandeling van verloren voorwerpen kost hen wel geld. Ik vind de vergoeding die ze vragen dan ook logisch.

Reclame

hdp7
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2024 15:24

Sinds 1 september 2021 geldt de procedure in verband met gevonden voorwerpen uit de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek :

Als vinder dien je een redelijke poging te ondernemen om de eigenaar van het gevonden voorwerp terug te vinden. Vind je de eigenaar niet terug, dan moet je binnen de zeven dagen aangifte doen bij de gemeente waar de zaak gevonden is, of een andere gemeente naar keuze.

De gemeente neemt de zaak dan op in haar register van gevonden zaken en laat dit desgevallend weten aan de gemeente waar de zaak gevonden werd. Deze laatste gemeente maakt daar dan ook melding van in haar eigen register. Neemt de gemeente de zaak in bewaring, is zij daar dan ook aansprakelijk voor, hou je ze als vinder zelf bij, ben jij dat.

Ondertussen doet de gemeente de nodige inspanningen om de eigenaar te bereiken. Indien de eigenaar gekend is, brengt de gemeente hem of haar binnen de maand na ontvangst van de aangifte op de hoogte per aangetekende zending. Tal van gemeenten doen ook inspanningen om rechtmatige eigenaars via sociale media te bereiken.

De gemeente of vinder is in elk geval verplicht de goederen 6 maanden te bewaren, tenzij het gaat om goederen die snel bederven of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid óf fietsen. Fietsen moeten maar 3 maanden worden bijgehouden. Is de termijn verstreken, kan de gemeente of de vinder op een economisch verantwoorde wijze beschikken over de zaak. Dit kan verschillende zaken betekenen:

- Ofwel organiseert de gemeente een openbare verkoop;
- Ofwel schenkt de gemeente het voorwerp aan een derden, zoals het overdragen van de goederen aan de kringloopwinkel;
- Ofwel gebruikt de gemeente de zaak zelf;
- Ofwel vernietigt de gemeente de zaak.

Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden.

Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente of vinder wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.

De gemeente heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.

Hoe de gemeente zich verder concreet organiseert, bepaalt iedere gemeente zelf. Dat is ook goed, de stedelijke context is immers anders dan die in een kleine gemeente.

(Uit : https://www.vvsg.be/kennisitem/vvsg/hoe ... voorwerpen )

Concreet : De Lijn zou is eerder verplicht de gemeente in kennis te stellen van verloren voorwerpen ipv op eigen houtje te handelen en op eigen houtje betaalverzoeken te sturen.

WP002
Berichten: 1502

#5 , 22 jun 2024 15:32

Die menen weer dat ze boven de wet staan.

Marcus Aurelius
Berichten: 4047
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2024 20:38

#4. De link waar u naar verwijst slaat op gevonden voorwerpen op het openbaar domein. Heeft helemaal geen uitstaans met de Lijn. Voor wat de Lijn betreft, zie: https://help.delijn.be/hc/nl/sections/3 ... voorwerpen,
Tenslotte moeten we een onderscheid maken tussen gevonden voorwerpen en achtergelaten voorwerpen.
Tenslotte lijkt het me niet meer dan logisch dat onkosten terugbezorgen worden aangerekend aan de persoon die "nalatig" is geweest. Het is tenslotte op verzoek van de eigenaar dat de voorwerpen worden terug bezorgd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Topic Starter
Berichten: 13347

#7 , 22 jun 2024 21:11

#4. De link waar u naar verwijst slaat op gevonden voorwerpen op het openbaar domein. Heeft helemaal geen uitstaans met de Lijn. Voor wat de Lijn betreft, zie: https://help.delijn.be/hc/nl/sections/3 ... voorwerpen,
Tenslotte moeten we een onderscheid maken tussen gevonden voorwerpen en achtergelaten voorwerpen.
Tenslotte lijkt het me niet meer dan logisch dat onkosten terugbezorgen worden aangerekend aan de persoon die "nalatig" is geweest. Het is tenslotte op verzoek van de eigenaar dat de voorwerpen worden terug bezorgd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
In uw link staat dat dit ook geldt voor voorwerpen gevonden "aan een halte", die zijn alvast toch wel openbaar domein?

Een forfaitair bedrag tegenover (gebrek aan) werkelijke kosten lijkt mij ook niet correct. Iemand die dezelfde dag aan het depot staat moet hetzelfde betalen als iemand die na 3 maanden vraagt zijn spullen terug te bezorgen.

Blijft ook mijn laatste punt, wat als ik B-Post niet vertrouw met dure zendingen - zie de vele topics op het forum hierover - en het liever zelf kom ophalen of met een koerier van mijn keuze wil werken?

hdp7
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2024 22:15

Er lijkt me een verschil te zijn tussen achtergelaten voorwerpen en verloren voorwerpen.
Bij verloren voorwerpen is een essentiëel element dat men van het voorwerp nog een genot wil hebben. Bij achtergelaten voorwerpen wil men dit genot niet meer. Achterlaten is doelbewust (het proberen) zich van een voorwerp te ontdoen, dit in tegenstelling bij verloren voorwerpen men er net zich niet probeert te ontdoen van een voorwerp.

Achtergelaten voorwerpen zou men kunnen linken aan sluikstorten (mochten ze gebeuren op openbaar domein). Verloren voorwerpen niet.

Op privé domein gelden volgende regels :

Als je iets vindt op privédomein, en je bent ‘te goeder trouw’, dan mag je het houden. De eigenaar heeft wel 3 jaar de tijd om zijn verloren goed te komen terugvragen.

Bv. iemand die een duur juweel vindt in een concertzaal, zal niet beschouwd worden als zijnde ter goeder trouw. Hij/zij zal derhalve verplicht zijn de zaak af te geven aan de ordediensten.

Aangezien de eigenaar 3 jaar de tijd heeft om het verloren goed terug te komen vragen, lijkt het me (pin me er niet op vast) dat er nog een eigendomsrecht is van drie jaar. Mocht dit zo zijn dan zou dit zelfs impliceren dat in geval dat De Lijn dergelijke gevonden voorwerpen ofwel verkoopt of wegschenkt (aan een goed doel bv), men m.i. De Lijn diefstal ten laste zou kunnen leggen en/of heling mochten ze aan een dergelijk verzoek geen gehoor geven.

Bushokjes vallen onder de aanhorigheden van het openbaar domein. Als men kijkt wie dergelijke constructies betaalt, blijkt dat een deel door de gemeente wordt betaald en een ander deel door de Vlaamse overheid.

Terug naar “Praat café”