veranderingen bij gezinspensioen?

peterstahl2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

veranderingen bij gezinspensioen?

#1 , 13 jun 2024 08:43

Goeiemorgen,

Sinds 2021 ben ik volledig op pensioen, mijn echtgenote is enkele jaren jonger en werkt nog 12 uur per week met diensten cheques.
We hebben een gezinspensioen en dat is ok.
Nu hebben we bericht ontvangen dat mijn echtgenote op pensioen kan in 2027 en dan krijgt ze een klein bedrag (ze is steeds thuis gebleven om voor de kinderen te zorgen).
Mijn vraag is of dit bedrag van ons gezinspensioen wordt afgetrokken of bijgeteld?
Anderzijds, is zij verplicht om op pensioen te gaan? ze zou graag de huidige situatie behouden, haar werkgever werkt niet met gepensioneerden.
Graag Uw advies.

peterstahl2
Topic Starter

#2 , 21 jun 2024 11:37

Is mijn vraag te moeilijk? Geen enkele reactie? Dit valt mij tegen op een forum dat toch goede raad geeft aan zovele mensen.....
Niemand? echt?

Jo23

#3 , 21 jun 2024 14:47

De wettelijke pensioenleeftijd in België is 65 jaar. Deze leeftijd wordt geleidelijk verhoogd tot 66 jaar in 2025 en 67 jaar in 2030.

Op pensioen gaan is niet verplicht. Wil de medewerker nog langer doorwerken, dan dient hij op een later moment een pensioenaanvraag in. Of hij combineert zijn pensioen met een beroepsactiviteit of een flexi job. U moet hierbij wel rekening houden met de regelgeving (zie bijlage).

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... origin=app

U kan zelf een simulatie maken via tax on web of advies vragen, bijvoorbeeld bij de pensioendienst of andere organisaties waar u lid bent (vakbond, mutualiteit enz.)

Reclame

Terug naar “Pensioenen”