Slachtoffers met klacht comité p

1977am
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Slachtoffers met klacht comité p

#1 , 17 jun 2024 20:50

Vraag:

Zijn er hier slachtoffers die klacht indienden bij het comité p die hierna het onderzoek verder liet voeren door een procureur en waarvan het dossier later werd geseponeerd?

Zoja, kon u het dossier inkijken op het parket en alle onderzoeksresultaten zien?

Bedankt voor jull

Franciscus

#2 , 17 jun 2024 22:23

""" Het Comité P onderzoekt alle klachten die wijzen op een organisatorische of structurele disfunctie, op een ernstige individuele disfunctie, nalatigheid of fout.
Klachten die betrekking hebben op organisatorische of structurele disfuncties worden onderzocht door de Dienst Enquêtes P.
Voor de andere klachten kan het Vast Comité P de bevoegdheid om de klacht af te handelen aan de verantwoordelijke politiechef overdragen."""

Nadat een onderzoek door Comité P gestart is wordt en er dan strafrechtelijke stappen dienen gezet te worden de zaak doorgegeven aan het Parket.
Het Parket / Onderzoeksrechter zijn steeds diegene die beslissen wat er verder gebeurd
De Voorzitter van Comité P is trouwens steeds een magistraat.

Alle onderzoeken die een strafrechtelijke tintje' hebben belanden uiteindelijk op het bureel van de Procureur des Konings die beslist wat er verder dient te gebeuren.

1977am
Topic Starter

#3 , 18 jun 2024 06:57

Bedankt, echter heb ik hiermee geen antwoord op mijn vraag

Zitten er na afsluit dossierstukken, pv's en onderzoeksdaden in het dossier welke ik kan inkijken?

Reclame

Franciscus

#4 , 19 jun 2024 13:51

Als er een PV is opgesteld (strafrechtelijk luik) dan gaat dat naar het parket.
Die beslist wat er verder mee gebeurd. Kan dus een sepo zijn en ook met doorverwijzing naar tuchtprocedure.
Als er enkel een tuchtprocedure wordt opgesteld daar hebt u geen inzage in want is een interne zaak ... voor de administratieve overheid en de korpschef (directie).

Comité P staat wel onder toezicht van het federale parlement.
https://comitep.be/?lang=nl

1977am
Topic Starter

#5 , 19 jun 2024 18:24

De procureur en comité p meldden me mondeling dat een pv werd opgesteld lastens politiezone x.
Die zit niet in mijn dossier.
Zelfs geen enkele pv met vermelding van mijn pv nummer, noch kantschriften, onderzoeksdaden.
Het enige wat in mijn dossier zat waren de bijlagedocumenten van mijn aangifte.

Lijkt mij dat het dossier voor mij wordt achtergehouden.

Franciscus

#6 , 19 jun 2024 23:04

Maar inzake het onderzoek naar die zone bent u vermoedelijk toch geen betrokken persoon?
U hebt een feit gemeld dat is juist maar een onderzoek naar de werking van die zone dat is iets totaal anders.
In het effectief dossier inzake uw zaak daar moet men u wel op de hoogte houden.
Zolang dit niet is afgehandeld of het tuchtrechtelijke wordt uitgezocht gaat men niets vertellen.
Daarbij verklaringen afgelegd in een tuchtrechtelijk dossier mogen trouwens niet gebruikt worden in een strafrechtelijke procedure.
Anders worden de rechten van verdediging zwaar geschonden ... want niemand moet zichzelf incrimineren en men kan in tuchtonderzoek zich niet beroepen op zwijgrecht en dient de waarheid te vertellen.

1977am
Topic Starter

#7 , 20 jun 2024 07:03

Waarom meldt de procureur van mijn dossier dan dat er een pv werd opgemaakt lastens zone x waar betrokken agent werkt?

En bevestigt comité p dit telefonisch.

Lijkt me geen tucht meer

Franciscus

#8 , 20 jun 2024 08:37

Ook voor tucht kunnen er PV's worden uitgeschreven hoor maar dan is de vervolging strafrechtelijk.
Ik geef hier de mogelijkheden.
Vb als er gelogen / niet de waarheid gesproken wordt in de administratieve tuchtprocedure wel dan wordt dat een strafrechtelijke vervolging.
Ik weet het is moeilijk om het onderscheid te maken.

1977am
Topic Starter

#9 , 20 jun 2024 11:06

Wie voert het tuchtonderzoek bij een detachering van een federaal agent naar een lokale politiezone?

Terug naar “Andere”