Kankerpatient - Einde Sociaal Huurcontract

Anthony1234
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kankerpatient - Einde Sociaal Huurcontract

#1 , 18 jun 2024 19:49

Dag iedereen.

Mijn moeder is 65 jaar oud en is kankerpatient. Ze huurt sinds 2004 bij een sociale verhuurmaatschappij. Omdat de verhuurmaatschappij renovatiewerken wil uitvoeren aan de woning hebben zij haar 1.5 jaar geleden laten weten dat men haar een andere woning wou aanbieden. Haar huidige gezondheidssituatie beperkt haar om een verhuis uit te voeren. Dat is ook al meermaals via doktersattesten meegedeeld aan de verhuurmaatschappij. De sociale verhuurmaatschappij houdt echter geen rekening met de sociale situatie van de huurder die het fysiek moeilijk heeft om zo’n verhuis uit te voeren.

Er werd 4u aan gratis verhuisdienst aangeboden. Echter, vergt de verhuis in haar situatie veel meer inspanning. Ik licht verder toe. De aangeboden alternatieven waren niet vergelijkbaar met de huidige woning. Voornamelijk in oppervlakte met als gevolg dat er veel spullen opgeruimd of weggegooid moeten worden. In de gezondheidssituatie van mijn moeder is dit niet ideaal. Zij heeft enkele pogingen gewaagd om spullen op te ruimen, te verkopen en weg te gooien. Maar zij heeft zich begin dit jaar bezeerd aan haar schouder waardoor zij geopereerd moest worden aan de schouder en al haar fysieke activiteiten moest staken. Dit is ook meegedeeld met de verhuurmaatschappij.

Er werd ook op de private markt gekeken voor een woning te huren. Maar dit valt te duur uit voor haar financiele situatie.
Onlangs heeft ze een brief ontvangen om op te komen bij het vredegerecht.

Kan iemand mij advies geven over hoe ik dit best aanpak? Ik begrijp dat de verhuurmaatschappij renovatiewerken wil uitvoeren voor de EPC op te krikken. Maar om een oude, zieke dame uit haar woning te zetten zonder een doordachte oplossing aan te bieden vindt ik waanzin, en al zeker van een sociale verhuurmaatschappij.

PS Ik ben niet op zoek naar iemand die me vertelt wat ik allemaal niet kan doen. Ik ben vooral op zoek naar welke stappen ik kan ondernemen om dit aan te vechten of op te lossen. De verhuurmaatschappij lijkt hier niet over te spreken en ziet alleen maar hun eigen standpunt en doelen.

Alvast bedankt voor jullie insteek.
Groeten,
Anthony

LeenW

#2 , 18 jun 2024 19:55

Indien de opzeg tijdig en correct is verlopen, kan u hier niets aan doen. Morele bezwaren zijn ondergeschikt aan de wetgeving.

Kan u of andere familie hier (tijdelijk) een oplossing bieden?

Drone

#3 , 18 jun 2024 20:04

men kan ook (tijdelijk) opslagruimte huren zodat spullen die haar dierbaar zijn niet weggegooid of verkocht moeten worden

Reclame

Franciscus

#4 , 18 jun 2024 20:08

Toch ook eens contact opnemen met OCMW van de gemeente om ondersteuning te vragen.
Evenzo via de sociale diensten van het ziekenfonds en via ziekenhuis.

hdp7

#5 , 18 jun 2024 20:52

Misschien eerst eens het huurcontract grondig lezen ?
Het zou kunnen dat daar clausules instaan die gelden bij renovatie.
Het zou kunnen dat er in het huurcontract iets staat ivm de voorwaarden om een andere woning aan te bieden, de voorwaarden voor renovatie en niet onbelangrijk welke voorwaarden in acht genomen moeten worden ALS er een andere woning aangeboden wordt. (ttz waaraan een andere woning moet voldoen ; waarop ik bv doel : op de grondoppervlakte, bereikbaarheid, aantal kamers etc)
Het zou kunnen dat er wettelijke bepalingen zijn waaraan een sociaal verhuurkantoor zich dient te houden bij renovatie. (in de zin van wettelijke bepalingen die een bescherming bieden t.o.v. de huurder van dergelijke woning).
Misschien dat de huurdersbond van dergelijke materie op de hoogte is.
Misschien dat een dokter een medisch attest kan schrijven dat uw moeder gebonden is aan bepaalde zaken (zoals plaats, verplaatsing etc).

CityBird

#6 , 18 jun 2024 20:55

Ik ben niet op zoek naar iemand die me vertelt wat ik allemaal niet kan doen. Ik ben vooral op zoek naar welke stappen ik kan ondernemen om dit aan te vechten of op te lossen.
Je kan naar de vrederechter stappen met het verzoek de opzeg ongedaan te maken. Zoals de anderen reeds aanhaalden lijkt mij de kans dat de vrederechter jullie verzoek inwilligt wel bijzonder klein.

Anthony1234
Topic Starter

#7 , 19 jun 2024 17:24

Indien de opzeg tijdig en correct is verlopen, kan u hier niets aan doen. Morele bezwaren zijn ondergeschikt aan de wetgeving.

Kan u of andere familie hier (tijdelijk) een oplossing bieden?
Bedankt voor je reactie!
De opzeg is inderdaad tijdig en correct verlopen.
Laatst gewijzigd door Anthony1234 op 19 jun 2024 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Anthony1234
Topic Starter

#8 , 19 jun 2024 17:24

men kan ook (tijdelijk) opslagruimte huren zodat spullen die haar dierbaar zijn niet weggegooid of verkocht moeten worden
Had ik nog niet over nagedacht. Bedankt!!

Anthony1234
Topic Starter

#9 , 19 jun 2024 17:26

Toch ook eens contact opnemen met OCMW van de gemeente om ondersteuning te vragen.
Evenzo via de sociale diensten van het ziekenfonds en via ziekenhuis.
Bedankt voor je reactie!
De OCMW werkt samen met deze sociale verhuurmaatschappij.
Het ziekenfonds kan ik eventueel nog wel horen.
Het ziekenhuis van mijn moeder kan hier geen steun in bieden.

Anthony1234
Topic Starter

#10 , 19 jun 2024 17:30

Misschien eerst eens het huurcontract grondig lezen ?
Het zou kunnen dat daar clausules instaan die gelden bij renovatie.
Het zou kunnen dat er in het huurcontract iets staat ivm de voorwaarden om een andere woning aan te bieden, de voorwaarden voor renovatie en niet onbelangrijk welke voorwaarden in acht genomen moeten worden ALS er een andere woning aangeboden wordt. (ttz waaraan een andere woning moet voldoen ; waarop ik bv doel : op de grondoppervlakte, bereikbaarheid, aantal kamers etc)
Het zou kunnen dat er wettelijke bepalingen zijn waaraan een sociaal verhuurkantoor zich dient te houden bij renovatie. (in de zin van wettelijke bepalingen die een bescherming bieden t.o.v. de huurder van dergelijke woning).
Misschien dat de huurdersbond van dergelijke materie op de hoogte is.
Misschien dat een dokter een medisch attest kan schrijven dat uw moeder gebonden is aan bepaalde zaken (zoals plaats, verplaatsing etc).
Bedankt voor de insteek.
Er staan jammer genoeg geen clausules in het contract voor de zaken die je juist opnoemt.
Eventueel wel een idee om bij de huurdersbond te horen, bedankt!

Anthony1234
Topic Starter

#11 , 19 jun 2024 17:35

Heeft iemand trouwens ook een idee van wat ik van zo'n vredegerecht mag verwachten? Ik heb geen flauw idee.

ongelukbelaagd

#12 , 19 jun 2024 17:47

Het is misschien een gek idee maar je kan eens horen bij Kom op tegen kanker via de hulplijn?
https://www.allesoverkanker.be/leven-me ... hulplijnen

KJ86

#13 , 19 jun 2024 18:13

Het probleem is dat het al anderhalf jaar (kansen genoeg gehad om op te ruimen) aansleept. Je moet dus niet te veel verwachten van de vrederechter, die kan alleen maar de woningmaatschappij gelijk geven. Doe een schappelijk voorstel om op redelijke termijn te verhuizen. Wat is haalbaar voor jullie? Staat er op dit moment een woning klaar van de woningmaatschappij?

KJ86

#14 , 19 jun 2024 18:17

Nu is het te laat, de vrederechter gaat beslissen, maar volgende keer als je een discussie hebt met de woningmaatschappij kan je de Vlaamse ombudsdient aanpikken om te bemiddelen.

Freec

#15 , 19 jun 2024 18:57

Er zijn verhuisbedrijven die alles regelen, inpakken, uitpakken... en zelfs spullen weggooien. Dat moet natuurlijk betaald worden.

Als kinderen niet ’willen’ helpen, kan dat wel redelijk kostelijk zijn. (Je kan een offerte laten maken)

Uwe energie zou ik als kind dan zeker niet in een vrederechter steken.

Terug naar “Huren”