Dag iedereen.
Mijn moeder is 65 jaar oud en is kankerpatient. Ze huurt sinds 2004 bij een sociale verhuurmaatschappij. Omdat de verhuurmaatschappij renovatiewerken wil uitvoeren aan de woning hebben zij haar 1.5 jaar geleden laten weten dat men haar een andere woning wou aanbieden. Haar huidige gezondheidssituatie beperkt haar om een verhuis uit te voeren. Dat is ook al meermaals via doktersattesten meegedeeld aan de verhuurmaatschappij. De sociale verhuurmaatschappij houdt echter geen rekening met de sociale situatie van de huurder die het fysiek moeilijk heeft om zo’n verhuis uit te voeren.
Er werd 4u aan gratis verhuisdienst aangeboden. Echter, vergt de verhuis in haar situatie veel meer inspanning. Ik licht verder toe. De aangeboden alternatieven waren niet vergelijkbaar met de huidige woning. Voornamelijk in oppervlakte met als gevolg dat er veel spullen opgeruimd of weggegooid moeten worden. In de gezondheidssituatie van mijn moeder is dit niet ideaal. Zij heeft enkele pogingen gewaagd om spullen op te ruimen, te verkopen en weg te gooien. Maar zij heeft zich begin dit jaar bezeerd aan haar schouder waardoor zij geopereerd moest worden aan de schouder en al haar fysieke activiteiten moest staken. Dit is ook meegedeeld met de verhuurmaatschappij.
Er werd ook op de private markt gekeken voor een woning te huren. Maar dit valt te duur uit voor haar financiele situatie.
Onlangs heeft ze een brief ontvangen om op te komen bij het vredegerecht.
Kan iemand mij advies geven over hoe ik dit best aanpak? Ik begrijp dat de verhuurmaatschappij renovatiewerken wil uitvoeren voor de EPC op te krikken. Maar om een oude, zieke dame uit haar woning te zetten zonder een doordachte oplossing aan te bieden vindt ik waanzin, en al zeker van een sociale verhuurmaatschappij.
PS Ik ben niet op zoek naar iemand die me vertelt wat ik allemaal niet kan doen. Ik ben vooral op zoek naar welke stappen ik kan ondernemen om dit aan te vechten of op te lossen. De verhuurmaatschappij lijkt hier niet over te spreken en ziet alleen maar hun eigen standpunt en doelen.
Alvast bedankt voor jullie insteek.
Groeten,
Anthony