Dag allen,
Ik ben in een situatie gekomen na 9 jaar zonder accident rond te rijden.
Op een zaterdag ben ik in een haast naar de winkel vertrokken, op een 50 weg reed ik achter een peugeot 208 in mijn jeep van 2004.
De afstand tussen de voorligger was een tiental meter maar de voorligger remde abrupt, het was een ouder persoon die meende iemand op de weg te zien, maar er was dus niemand.
Uiteindelijk heb ik ze langs achter aangereden dus is het mijn schuld gevonden.
Mijn eerste accident in fout in 9 jaar.
Nu komt het complexe:
1. Ik zat aangesloten bij een verzekering, deze loopt volgens het verzekeringsdocument dat ik in de auto bewaar tot 31 juli, maar ik wist dus niet dat mijn polis (!) maar tot 1 juli loopt.
2. Ik heb mij toen aangesloten bij een nieuwe verzekering, keurig op tijd opgezegd en de nieuwe verzekering laten inlopen vanaf het eind termijn dat op de verzekeringsdocument genoteerd staat, niet wat de polis zegt. Daar heb ik zelf dus de fout gemaakt door niet correct geïnformeerd te zijn. Ik vind dat mijn nieuwe verzekeraar mij hierover moest informeren.
Net in die periode heb ik dus een accident in fout gemaakt... Volgens mijn vorige verzekering is het niet hun verantwoordelijkheid want ik moest maar mijn polis controleren; volgens mijn nieuwe verzekeraar is het niet hun fout, want zij hebben hun werk correct gedaan. Ik had intussen ook al een joker, geen idee waar die naartoe is?
Ik zit dus gestrand in deze situatie, ik heb tussentijds niets gehoord van de tegenpartij:
-geen expertise verslag
-geen kosten verslag
-niets gehoord van de tegenpartij zelf
-niets gehoord van de verzekering van de tegenpartij
Enkel nu krijg ik bijna een jaar later een factuur van de vlaams waarborgfonds van 9200 EUR (die auto was zelf nog geen 5000 EUR waard, laat staan de schade (achterbump en achterkofferdeksel ingedeukt). Ik vermoed dat de tegenpartij ze perte totale heeft laten verklaren.
Wat zijn mijn opties? Naast de verzekering van de jeep heb ik nog 2 lopende auto verzekeringen, dus ik vermoed dat ik wel de rechtsbijstand kan inschakelen van 1 van de 2?
Ik zou graag:
1. Bevestigen of er een expertise net of kort na de accident gebeurd is, want wie weet wat er intussen nog gebeurd is met die wagen?
2. Een tegenexpertise laten uitvoeren door een expert van mijn keuze.
3. De communicatie zien van de tegenpartij naar mij toe, althans van de verzekering want tot nu toe heb ik niets gezien.
4. Indien ik effectief het volledig bedrag moet betalen naar de tegenpartij toe uit mijn eigen zakken, wil ik het wrak houden om mijn kosten zoveel mogelijk te beperken.
5. Mijn rechtsbijstand gebruiken om mijn oude verzekeraar aan te klagen (deze wist mij trouwens te vertellen dat belgen uit het belgenland fatsoenlijker zijn dan belgen uit het buitenland (???) nadat ik hem vroeg om een fatsoenlijk antwoord op mijn case, ik vind het malafide praktijken).
Wat denken jullie van mijn case, en wat zijn mijn opties?