Veiling bod annuleren

Kellyke1996
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Veiling bod annuleren

#1 , 16 jun 2024 12:08

Beste,
onlangs heb ik mij domweg geregistreerd op een veilingswebsite. Ik heb hier 2x een bod geplaatst op korte tijd, gelukkig heb ik deze kunnen laten annuleren. Deze veiling was gelukkig nog lopende, heeft dit er onder andere iets mee te maken ?

Ik had meteen per email en telefonisch contact opgenomen met de receptioniste. Deze deed hier gelukkig niet moeilijk over en heeft dit per direct geannuleerd voor mij. Wat ik wel raar vind, want volgens de voorwaarden van een veiling is elk bod toch bindend? Was deze receptioniste van goede wil, of heb ik echt gewoon geluk gehad dat deze dit wilde annuleren ? Ik vraag dit liever na, omdat ik niet zo bekend ben met deze wetgeving en soms impulsieve beslissingen neem waar ik achteraf enorm veel spijt van kan krijgen!

Mijn vraag is ook, kan een receptioniste zomaar een bod intrekken, zonder dit verder na te kijken of heeft zij dit toch eerst moeten navragen aan de veilingmeester? Ik had een bod gedaan en 5min erna heeft zij dit er al af kunnen halen...Zo snel kan zij dit toch niet navragen volgens mij en goedkeuring rijgen...Het ging om een redelijk hoog bedrag3.800 euro. Een dame van de receptie kan/mag deze keuzes zomaar maken? Ik had ook niet de bedoeling op deze website terecht te komen en al zeker niet om een bod uit te brengen... Wat helaas toch gebeurd is. Is dit dan een veilige website, en kan ik hier wel ongestoord op bieden, of heb ik deze keer echt gewoon geluk gehad met de goede wil van de receptioniste en kan diezelfde receptioniste ook gewoon de volgende keer dat ik of iemand anders bied gewoon weigeren dit bod terug te trekken en dit wel gewoon laten doorgaan ? Uiteraard ben ik wel blij dat zij dit heeft willen annuleren, maar het is iets dat ik mij nu afvraag, en op internet zelf vindt ik deze informatie helaas niet terug.
Met vriendelijke groeten

GB2702

#2 , 17 jun 2024 07:51

Voordat u op een veilingwebsite een bod kan uitbrengen dient u zich toch eerst te registreren? En u krijgt ook de melding dat u een bindend bod gaat plaatsen. Dus uw argument dat u helemaal niet de bedoeling had om op deze site terecht te komen en al zeker niet de bedoeling was om een bod te plaatsten zal, in het geval u toch de hoogste bieder zou zijn en het veilinghuis verdere stappen zou ondernemen, niets uitmaken denk ik.

hdp7

#3 , 18 jun 2024 19:24

Het zou kunnen, met de nadruk op zou, dat er intern bij het desbetreffende veilingshuis een bevoegdheidsovereenkomst is dat de administratieve bediendes of secretaresses een bevoegdheid (en/of verantwoordelijkheid) daarover krijgen.

Dergelijke dingen gebeuren wel meer bij sommige bedrijven.Bij sommige bedrijven krijgen bepaalde diensten ook de bevoegdheid over een (kleiner) budget waar men geen verantwoording aan hogerhand hoeft af te leggen.

Laat je dus niet misleiden door bijvoorbeeld te denken het is "maar" de secretaresse.

Reclame

pho450

#4 , 04 sep 2024 14:28

Voor hoeveel is het item verkocht?
Was dit een onrealistisch hoog bod? Of misschien eerder sowieso te laag?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 sep 2024 17:20

Hoewel veiligsites gaan stellen dat een bod bindend is, hebben ze ook liever geen zever met "kopers" die niet wensen of kunnen betalen

Kost hen enkel geld en tijd, en ze blijven met hun rommel zitten
Kan dus perfect dat dit veilinghuis of -site een praktijk heeft om wie netjes vraagt om een bod weer in te trekken, gewoon zijn zin te geven ...

Terug naar “Andere”