Volledig vermogen wegschenken ?

Benny01
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Volledig vermogen wegschenken ?

#1 , 15 jun 2024 16:41

Mijn ouders zijn +-80 jaar, nog in goede gezondheid en hebben twee kinderen.
Wij zijn nu aan het overwegen om twee rekeningen te openen op naam van de twee kinderen.
Een gewone spaarrekening en een beleggersrekening.
Daarna zou al het geld via een bankgift en via een aandelengift naar de spaarrekening gaan en al de beleggingen naar de beleggersrekening.
De ouders blijven via de twee kinderen net zoals voorheen volledige zeggenschap hebben over beide rekeningen.
Het vertrouwen tussen ouders en kinderen moet in dit geval heel groot zijn maar dat is het ook.

Is dit een haalbare zaak en wordt dit vaker toegepast om erfbelasting te voorkomen ?

bullgod

#2 , 15 jun 2024 19:38

toppie, maar: het is de oudjes verboden om komen te gaan binnen de 3 jaar na de giften, geloof ik; anders is het een maat voor niets.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

hdp7

#3 , 15 jun 2024 19:52

De ouders moeten minimaal nog 3 jaar blijven leven na de gift, zo niet aanziet men de gift als deel van de erfenis en kan men het aanzien als een constructie om erflasten te vermijden.

Het hangt er een beetje vanaf hoe groot het kapitaal is, maar een andere oplossing is een kleine venootschap oprichten waarin je het familiekapitaal onderbrengt. Je zorgt dan dat de kinderen statutair beheerder zijn van de venootschap en de ouders brengen dan enkel als derde onzichtbare venoot (hun) kapitaal in.

Reclame

Thomas Morus

#4 , 15 jun 2024 20:25

Schenking laten registreren. Dan zijn er nooit erfenisrechten verschuldigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bullgod

#5 , 15 jun 2024 20:31

dan wel 3% schenkbelasting.

bullgod

#6 , 15 jun 2024 20:36

#1: vertrouwen tussen kinderen onderling moet ook groot zijn (en blijven), want zij zullen dan onverdeelde eigenaars worden van een spaar- en effectenrekening.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 jun 2024 12:26

Dat kan
Schenkbelasting betalen reduceert het fiscale risico tot 3%
Op 80+ is dat eerder als een verzekeringspremie te bekijken

Ouders kunnen elk, per kind 50.000€ roerend behouden, (dus 2 x 2 , totaal 200.000€ )
Tarief in de erfbelasting daarop is hetzelfde als schenkbelasting
Als ze tenminste geen "langst leeft, erft al" regeling in hun huwelijkscontract hebben staan, indien wel: veranderen via notaris

Eens de grootouders geld op rekening van anderen overschrijven, zijn ze er geen eigenaar meer van en hebben ze er juridisch géén zeggenschap meer over

https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... fbelasting

wanton

#8 , 16 jun 2024 14:08

Opgelet. OCMW zal ouders nooit ten laste nemen. Kinderen gaan moeten bijleggen. In veronderstelling dat ouders hun kosten in rusthuis niet kunnen betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Benny01
Topic Starter

#9 , 16 jun 2024 15:48

Rusthuizen of OCMW hebben er niet veel mee te maken want alles blijft in principe gewoon van hen enkel dat het nu op naam van de kinderen staat. Er blijft sowieso voldoende geld over dus.

We spreken nu nog over een €450.000 aan roerend goed.
Via gift zou dit dus niets kosten.

Schenking laten registreren, 3%, spreken we toch over een €13.500 aan belastingen.

Doen we niets en wordt het een erfenis dan kom ik aan €72.015 alhoewel me dit niet echt correct lijkt of mis ik iets ?
0-50.000 3% €1500
50.000-250.000 9% €18.000
>250.000 27% €54.000
Totaal : €72.015

bullgod

#10 , 16 jun 2024 16:43

berekening erfenisrechten is volledig fout, volgens mij.

samen 450 000
per keer dat er eentje dood gaat: erfenis = 225 000

2 kinderen: dus erven elk 112 500
per kind te betalen: 7 125
3% op 50 000 = 1 500
9% op 62 500 = 5 625

2 ouders en 2 kinderen: 4 x 7 125 = 28 500
denk ik.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#11 , 16 jun 2024 22:54

Rusthuizen of OCMW hebben er niet veel mee te maken want alles blijft in principe gewoon van hen enkel dat het nu op naam van de kinderen staat.
Zo denkt u er over
Maar zo werkt het niet
Uw ouders kunnen officieel niet aan geld dat ze op een rekening van kinderen gestort hebben
En een OCMW ook niet
(rechtstreeks toch niet, wel door hen te laten bijleggen, mocht er niet genoeg zijn om rusthuis te betalen, hangt ook af van welke gemeente ...)

We spreken nu nog over een €450.000 aan roerend goed.
Via gift zou dit dus niets kosten.
Schenking laten registreren, 3%, spreken we toch over een €13.500 aan belastingen.
Of zowat het dubbele aan erfbelasting, mochten ze beiden binnen 3 jaar overlijden.
Bij één ouder die overlijdt binnen de 3 jaar, doet u al verlies, niet enkel emotioneel, ook financieel.
Niet erg veel, maar goed

Die afweging moet u maken ...

Doen we niets en wordt het een erfenis dan kom ik aan €72.015 alhoewel me dit niet echt correct lijkt of mis ik iets ?
U "mist" dat beiden normaal niet tegelijk overlijden en de nalatenschap dus al opgesplitst wordt in 2 x 225.000 per grootouder
Er zijn ook 2 kinderen blijkbaar, dus dat wordt nogmaals opgesplitst, 112500 per kind.

in dit geval (rechte lijn) worden de erfenisrechten per verkrijger bekeken, niet op het geheel van de nalatenschap.
Je hebt dan de cijfers van bullgod

Nog een voordeel in rechte lijn: roerend en onroerend goed wordt apart beschouwd en berekend.
Ook weer opgedeeld in nalatenschap van beide ouders apart, en beide kinderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”