Rusthuizen of OCMW hebben er niet veel mee te maken want alles blijft in principe gewoon van hen enkel dat het nu op naam van de kinderen staat.
Zo denkt u er over
Maar zo werkt het niet
Uw ouders kunnen officieel niet aan geld dat ze op een rekening van kinderen gestort hebben
En een OCMW ook niet
(rechtstreeks toch niet, wel door hen te laten bijleggen, mocht er niet genoeg zijn om rusthuis te betalen, hangt ook af van welke gemeente ...)
We spreken nu nog over een €450.000 aan roerend goed.
Via gift zou dit dus niets kosten.
Schenking laten registreren, 3%, spreken we toch over een €13.500 aan belastingen.
Of zowat het dubbele aan erfbelasting, mochten ze beiden binnen 3 jaar overlijden.
Bij één ouder die overlijdt binnen de 3 jaar, doet u al verlies, niet enkel emotioneel, ook financieel.
Niet erg veel, maar goed
Die afweging moet u maken ...
Doen we niets en wordt het een erfenis dan kom ik aan €72.015 alhoewel me dit niet echt correct lijkt of mis ik iets ?
U "mist" dat beiden normaal niet tegelijk overlijden en de nalatenschap dus al opgesplitst wordt in 2 x 225.000 per grootouder
Er zijn ook 2 kinderen blijkbaar, dus dat wordt nogmaals opgesplitst, 112500 per kind.
in dit geval (rechte lijn) worden de erfenisrechten per verkrijger bekeken, niet op het geheel van de nalatenschap.
Je hebt dan de cijfers van bullgod
Nog een voordeel in rechte lijn: roerend en onroerend goed wordt apart beschouwd en berekend.
Ook weer opgedeeld in nalatenschap van beide ouders apart, en beide kinderen.