Beste,
Ik hoop via deze weg iets van informatie of hulp te kunnen krijgen. Ik bevind mij in een nogal moeilijke situatie. Ik probeer deze zo kort mogelijk te schetsen :
Ik kom uit een gezin van 3 kinderen, ouders getrouwd met gemeenschap van goederen + clausule toegevoegd dat alles naar de langstlevende echtgenoot gaat. 15 jaar geleden is mijn moeder vermist geraakt. (waarschijnlijk zelfdoding maar nooit gevonden) Mijn vader heeft haar in 2018 'afwezig' laten verklaren. Zogezegd om te voorkomen dat moest er iets met hem gebeuren, wij in de problemen zouden komen en dat anders alles ging vast staan.
Na deze afwezig-verklaring, is hij heel vlug hertrouwd (2019). Het ouderlijke huis waar wij in opgegroeid waren werd meteen verkocht (2020). Waarbij hij zomaar de helft van verkoopprijs overgeschreven heeft naar zijn nieuwe vrouw... Met het geld dat hij nog over had kocht hij een appartement waar hij samen met zijn partner in woont. Na deze aankoop bleef er dus ook niets meer van spaargeld over.
Dit huwelijk gebeurde onder scheiding van goederen. Eerst stond het appartement ook enkel op zijn naam. Nu heeft hij beslist om een wijziging huwelijkscontract te doen en de woning in gemeenschap te brengen.
Wat houdt dit nu voor ons 3 als kinderen concreet in? Zijn wij nu onterfd? Wat met het erfdeel van mijn moeder?
Buiten dat dit emotioneel heel pijnlijk is, lijkt het alsof deze vrouw zomaar even het volledige 'familiekapitaal' in ontvangst heeft gekregen.