Volledig onterfd?

SylvieH.
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Volledig onterfd?

#1 , 14 jun 2024 14:22

Beste,

Ik hoop via deze weg iets van informatie of hulp te kunnen krijgen. Ik bevind mij in een nogal moeilijke situatie. Ik probeer deze zo kort mogelijk te schetsen :

Ik kom uit een gezin van 3 kinderen, ouders getrouwd met gemeenschap van goederen + clausule toegevoegd dat alles naar de langstlevende echtgenoot gaat. 15 jaar geleden is mijn moeder vermist geraakt. (waarschijnlijk zelfdoding maar nooit gevonden) Mijn vader heeft haar in 2018 'afwezig' laten verklaren. Zogezegd om te voorkomen dat moest er iets met hem gebeuren, wij in de problemen zouden komen en dat anders alles ging vast staan.

Na deze afwezig-verklaring, is hij heel vlug hertrouwd (2019). Het ouderlijke huis waar wij in opgegroeid waren werd meteen verkocht (2020). Waarbij hij zomaar de helft van verkoopprijs overgeschreven heeft naar zijn nieuwe vrouw... Met het geld dat hij nog over had kocht hij een appartement waar hij samen met zijn partner in woont. Na deze aankoop bleef er dus ook niets meer van spaargeld over.
Dit huwelijk gebeurde onder scheiding van goederen. Eerst stond het appartement ook enkel op zijn naam. Nu heeft hij beslist om een wijziging huwelijkscontract te doen en de woning in gemeenschap te brengen.

Wat houdt dit nu voor ons 3 als kinderen concreet in? Zijn wij nu onterfd? Wat met het erfdeel van mijn moeder?

Buiten dat dit emotioneel heel pijnlijk is, lijkt het alsof deze vrouw zomaar even het volledige 'familiekapitaal' in ontvangst heeft gekregen.

wanton

#2 , 14 jun 2024 15:17

Hij kan dit niet zo maar doen. Contacteer een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bullgod
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2024 14:18

ik vrees dat één vd nadelen vh verblijvingsbeding zich heeft afgespeeld bij TS.
daarom bestaat het keuzebeding.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Thomas_A

#4 , 15 jun 2024 15:47

Ik zie niet waarom dit niet zou kunnen met een langst leeft clausule. Ook een keuzebeding zou hier niks aan veranderen: de keuze is dan voor de langstlevende echtgenoot, niet voor de kinderen.

Er is geen erfdeel van de moeder: de langstlevende echtgenoot heeft alles geërfd. U zal erven van de vader wat er op die moment van activa is.

Ik kan het ook niet leuker maken dan dat.

wanton

#5 , 15 jun 2024 17:43

Vermits die tweede echtgenote niet de moeder is van de kinderen, kan vader niet alles aan haar geven. De kinderen moeten samen minstens de helft krijgen.
Een verblijvingsbeding - langst leeft, al heeft - kan niet met een stiefouder. Indien dit wel is, stel ik mij vragen bij de handelswijze van de notaris. De kinderen moeten dan hoedanook verzet aantekenen. De inbreng in de gemeenschaap maakt daar deel van uit.
Toet-anch-Amon

Thomas Morus

#6 , 15 jun 2024 18:00

Ik voeg me bij de visie van Wanton.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A

#7 , 15 jun 2024 19:05

Als de vader de helft van de waarde van de woning heeft weggeschonken, is er toch nog de helft over. Wat het gereserveerde deel is.

Sowieso kan de TS pas iets doen bij het overlijden van de vader. Het gaat dan over de afwikkeling van zijn erfenis. Niet om die van de reeds overleden moeder.

bullgod

#8 , 15 jun 2024 19:31

#5: het verblijvingsbeding is niet tussen vader en stiefmoeder; het was tussen vader en moeder.

#4: terechte opmerking dat keuzebeding in casu voor TS niet beter zou geweest zijn.

blijkbaar is het verblijvingsbeding toch één vd trucken om kinderen te onterven.

Thomas Morus

#9 , 15 jun 2024 19:32

Sowieso kan de TS pas iets doen bij het overlijden van de vader. Het gaat dan over de afwikkeling van zijn erfenis. Niet om die van de reeds overleden moeder.
Daar ben ik het ook mee eens.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

SylvieH.
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

#10 , 15 jun 2024 19:54

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Het appartement werd via "toegevoegd Intern gemeenschappelijk vermogen" in gemeenschap gebracht. Om concreet in cijfers te praten werd het ouderlijk huis verkocht voor 400 000 (geen andere financiële middelen aanwezig) Schonk hij meteen via overschrijvingen (niets op papier ofzo gewoon bankverrichtingen) 200 000 aan haar. Kocht hij dan met de overige 200 000 zijn appartement. Eerst stond het appartement enkel op zijn naam maar nu dus via dit toegevoegd intern gemeenschappelijk vermogen in gemeenschap met die vrouw gebracht.

Volgens mij was die 200 000 die in het appartement werd gestoken ons wettelijk reservatair erfdeel? Is dit nu omzeilt? Of wettelijk dat je dit op deze manier ook aan je nieuwe echtgenoot kan geven?

bullgod

#11 , 15 jun 2024 20:27

huis = 400
nalatenschap moeder = 200
theoretisch reservatair deel is afhankelijk van moment "overlijden" v moeder: oude of nieuwe wetgeving; hier wellicht 1/2 van 200 = 100
maar tgv verblijvingsbeding erven kinderen niets v moeder, denk ik.
vermogen v vader bijgevolg = 400
vraag is of vader dit vermogen bij leven kan spenderen/uitdelen zoals hij wil.

wanton

#12 , 16 jun 2024 14:04

Vader heeft 300.000 van de 400.000 weggegeven. Dat is teveel. De kinderen hebben recht op minstens 200.000.
Toet-anch-Amon

bullgod

#13 , 16 jun 2024 16:47

Vader heeft 300.000 van de 400.000 weggegeven. Dat is teveel. De kinderen hebben recht op minstens 200.000.
en indien vader die 400 bijvoorbeeld vergokt zou hebben?
of foute belegging?

Thomas_A

#14 , 16 jun 2024 17:49

Vader is nog niet dood, dus momenteel doet hij nog wat hij wil!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”