"Sign for me" van Bpost

cesto
Topic Starter

"Sign for me" van Bpost

#1 , 14 jun 2024 09:48

Onlangs heb ik een aangetekende brief moeten sturen die tot mijn verbazing afgeleverd werd in de brievenbus van de bestemmeling (zo mocht ik lezen op de website van Bpost). De klantendienst van Bpost vertelde me dat de bestemmeling waarschijnlijk gekozen had voor Sign for Me, een nieuwe dienst waarbij iemand de toestemming geeft aan de postbode om aangetekende zendingen zomaar in te steken in de brievenbus. Voor de ontvangst van zulke zendingen wordt er dus niet meer getekend. Heeft de levering van een aangetekende brief in deze omstandigheden toch dezelfde juridische waarde als met handtekening van de bestemmeling?

Jo23
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2024 09:56

Belangrijke aangetekende zendingen sturen vele bedrijven en instellingen die ik ken altijd met antwoordkaart.
Dit is maar een minieme meerkost en de bestemmeling moet die kaart meteen ondertekenen voor de postbode de aangetekende zending overhandigd.
Die ondertekening wordt dan meteen teruggezonden naar de afzender en kan je als bewijsstuk bij het dossier voegen.

Op de website van bpost staat volgende info over "sign for me".

Mag de postbode alle aangetekende zendingen in mijn brievenbus steken?
Als je een mandaat geeft om aangetekende zendingen rechtstreeks in je brievenbus te ontvangen, dan ontvang je niet alle soorten aangetekende zendingen zomaar in de bus.

De postbode zal wel bij je aanbellen om een een handtekening te vragen bij de volgende aangetekende zendingen:

Met een ontvangstbewijs, onder andere gerechtsbrieven
Uit het buitenland waarvoor je invoerkosten moet betalen
Met een verzekering op maat omdat het een waardevolle zending is
Voor verkiezingen
Die te groot zijn voor je brievenbus
Ook als je brievenbus niet conform en niet veilig is, bijvoorbeeld open of vol, moet de postbode aanbellen.

cesto
Topic Starter

#3 , 14 jun 2024 10:04

Ok, bedankt voor het antwoord, ik was niet op de hoogte dat er zo'n dienst bestaat als "Sign for me", anders had ik wel gekozen voor het ontvangstbewijs. Dit lost mijn probleem echter niet op.

Reclame

mava105

#4 , 14 jun 2024 11:10

Je zou ook kunnen opteren om een kopie van uw AS via de gewone post te versturen. Wel vermelden in uw brief dat er een kopie onderweg is.

justice speaker

#5 , 14 jun 2024 11:38

Op de track en tracé van Bpost kan u zien of uw aangetekende zending werd afgeleverd met de code die op uw bewijsje van Bpost staat dat je bij afgifte hebt ontvangen.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

justice speaker

#6 , 14 jun 2024 11:38

Op de track en tracé van Bpost kan u zien of uw aangetekende zending werd afgeleverd met de code die op uw bewijsje van Bpost staat dat je bij afgifte hebt ontvangen.

cesto
Topic Starter

#7 , 14 jun 2024 11:39

Dat is wel het geval, het staat dat de zending afgeleverd werd in de brievenbus, dus?
Laatst gewijzigd door cesto op 14 jun 2024 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

cesto
Topic Starter

#8 , 14 jun 2024 11:41

Je zou ook kunnen opteren om een kopie van uw AS via de gewone post te versturen. Wel vermelden in uw brief dat er een kopie onderweg is.
en wat zou je eraan hebben dat twee gelijke brieven belanden in de brievenbus van de bestemmeling als deze niet getekend heeft?

justice speaker

#9 , 14 jun 2024 11:47

Via track en tracé heb je een bewijs dat uw aangetekende zending werd afgeleverd. Indien het niet afgeleverd werd krijgt u hem terug en dat kan u ook weer zien op track en tracé.

cesto
Topic Starter

#10 , 14 jun 2024 12:00

Via track en tracé heb je een bewijs dat uw aangetekende zending werd afgeleverd. Indien het niet afgeleverd werd krijgt u hem terug en dat kan u ook weer zien op track en tracé.
Precies! Mijn vraag is dus: is levering in de brievenbus gelijk aan uitreiking met handtekening?

LeenW

#11 , 14 jun 2024 12:05

Volgens mij wel. Het kiezen van een gemakkelijkheidsoplossing mag niet resulteren in een verminderde bewijskracht.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#12 , 14 jun 2024 12:59

Volgens mij wel. Het kiezen van een gemakkelijkheidsoplossing mag niet resulteren in een verminderde bewijskracht.
De juridische bewijskracht is dezelfde gebleven.
Alleen de garantie dat een aangetekende brief ook effectief bij de aangetekende ontvanger toekomt, is volledig verdwenen.

Zowat wekelijks haal ik of mijn collega's (meldingen van) een aangetekende brief of brieven uit een bus die niet voor postbedeling bestemd is, en zo ook gemarkeerd is.

Ik heb ook thuis al meer dan eens een niet voor mij bestemde aangetekende brief of melding ervan in de bus gekregen.
Dat kan zijn voor buren, maar net zo goed voor hetzelfde nummer een straat of 2 verder in beide richtingen.

Het wordt tijd dat politiek ingrijpt, en de fratsen van Bpost stopt of de bewijswaarde ve aangetekende zending teniet doet ... maar ja, ze zijn aandeelhouder van Bpost :!:

justice speaker

#13 , 14 jun 2024 14:40

Dat is geen frats van Bpost. Het is een commerciële zet. Mensen gaan nu meer hun aangetekende zending versturen met ontvangkaart dat kost iets meer en brengt geld in het laatje. Bewijskracht is er nog voldoende als je via track en tracé de gegevens kopieert.

cesto
Topic Starter

#14 , 14 jun 2024 14:53

Bedankt allemaal!
@justise speaker: ik ben het niet volledig eens met jou, want de bestemmeling kan altijd beweren niets te hebben ontvangen, wat in principe wel mogelijk is als de postbode zich van adres vergist heeft.

Lanox

#15 , 14 jun 2024 15:21

Het is juist de bestemmeling die gechareld is met dit systeem. Wettelijk gezien is hij op de hoogte van de inhoud van de aangetekende zending, ondanks dat hij in realiteit nooit in de mogelijkheid is geweest om de inhoud te kennen, of dat er zelfs een zending was voor hem.

Maar wat verwacht je ook van een instantie die verzekeringen verkoopt om je in te dekken tegen haar eigen incompetentie.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”